presseticker

Skip to main content

Design Effekt 2010:

Her er årets mest lønnsomme design

  Publisert: 20.10.2010 09:00 - av  Henning Poulsen

EFFEKTEN AV DESIGN. – Ved å jobbe strategisk med design kan bedrifter bli morgendagens vinnere i den stadig tøffere og mer globaliserte kampen om kundene, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som deler ut prisen Design Effekt. Foto: Erlend Sæteren

 

 

Oslo: Den ene økte salget av smakstilsatt melk med 110 prosent, den andre sparte miljø, ansatte og 15 millioner kroner mens den tredje økte yoghurtsalget med 276 prosent. Onsdag ettermiddag fikk Litago, Posten, Fjordland og ni andre bedrifter tildelt utmerkelsen ”Design Effekt”.

Utmerkelsen ble overrakt under Næringslivsdagen 2010, som ble arrangert av Norsk Designråd 20. oktober i Oslo.

 

– Disse bedriftene har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er levende bevis på at veien til lønnsomhet kan gå gjennom design, forteller Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 18 søknader, og 12 av disse ble tildelt utmerkelsen.

 

Melk eller yoghurt?

Behovet for å skille smaksatt melk fra yoghurt var bakgrunnen for det omfattende designprosjektet som ligger bak relanseringen av Litago Drikke. Sammen med Tangram Design forvandlet TINE en hodepine til en gullgruve.

 

– Litago har i en årrekke vært vårt kjente og kjære barnekonsept for både melke- og yoghurtprodukter. Etter hvert sto vi ved et veiskille. Litago Drikke ble av enkelte oppfattet som usunt, og dette skadet også Litago Yoghurt, forklarer Anette Tvenge, merkevaresjef i TINE.

 

Danske drikkevaner inspirerte

Noe måtte gjøres, og produsenten sto overfor to valg: Enten legge ned Litago Drikke og kun lage yoghurt – eller å skape et tydeligere skille mellom de ulike produktene som brukte Litago-navnet. De landet på det siste alternativet, blant annet etter å ha studert markedet for smaksatt melk i et av våre naboland.

 

– Vi fant ut at en gjennomsnittelig danske drakk dobbelt så mye smaksatt melk som det nordmenn gjorde. Dermed så vi at markedet slett ikke var mettet i Norge, sier Tvenge.

 

Mer enn doblet salget

Et nytt og oppdatert designhierarki ble laget, med modermerket Litago på toppen og de ulike seriene under. Litago-tilhørigheten skulle komme tydelig fram på alle produkt, mens samtidig skulle det ikke være mulig å ta feil av hvilken serie de tilhørte. Den etter hvert svært velkjente Litago-kua ble en gjennomgangsfigur, og skiftet farge og form alt etter smaken på melken.

 

Høsten 2008 ble Litago Drikke relansert, og forbrukernes dom kan lett leses av tallenes klare tale. I løpet av ett år økte omsetningen fra den smaksatte melken med hele 115 prosent, og TINE grep anledningen til å lansere stadig flere varianter i serien. Per dags dato ligger totalomsetningen på omkring en kvart milliard kroner.

 

Millioner og miljø

Et nytt lastbærersystem sparer Posten for 15 millioner kroner, 15 000 ansatte for mulige slitasjeskader og miljøet for skadelig utslipp. – Det var helt nødvendig for oss å utvikle og effektivisere virksomheten for å overleve, forteller Cathrine Laksfoss, økonomi- og utviklingsdirektør for logistikkdivisjonen i Posten Norge.

 

Med dette utgangspunktet satte de seg ned med designbyrået Inventas Trondheim for å utvikle et nytt system for lasting og håndtering av post. Resultatet ble noe så sjeldent som et kinderegg: Tre gode ting på én gang. – Vi har redusert våre årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner. Samtidig har vi redusert sykefravær og personskader, og vi sparer miljøet for CO2-utslipp, forteller Laksfoss fornøyd.

 

Fraktet luft

Bakgrunnen for designarbeidet er strategien om å automatisere og industrialisere Posten. Løsningen er inspirert av legoklossene. – Det gjaldt å unngå omlasting, ompakking og merhåndtering. Derfor ble det utviklet ett felles og standardisert system av kassetter, kasser og paller til frakt, sortering og oppbevaring av brev og pakker, forklarer Laksfoss.

 

Tidligere fraktet Posten mye luft på grunn av dårlig pakking. Nå går det 70 prosent mer post per pall og tomgodset er sammenleggbart, og dette gir store innsparinger. Lastemateriellet er videre tilpasset menneskene og maskinene som håndterer det.

 

Siden november 2006 har lastbærerne vært i bruk i hele virksomheten. – De er lettere og mer ergonomiske enn de vi brukte tidligere. Det har vært mye ros og svært få klager etter byttet, sier Cathrine Laksfoss.

 

Rakettvekst for dessertyoghurt

Det er ikke rakettforskning, men derimot et solid stykke yoghurtforskning som ligger bak Fjordlands suksesshistorie med Yoplait L’amour. I løpet av ett år har vaniljeyoghurtserien hatt en omsetningsvekst fra 7,6 til 28,5 millioner kroner. Dette tilsvarer en verdivekst på hele 276 prosent. Totalt økte salget av dessertyoghurter med 55 prosent i Norge det siste året, og Yoplait L’amour står alene for 75 prosent av denne veksten.

 

– Vi har jobbet grundig og tatt kundene på alvor. De har klart og tydelig fortalt oss hva slags type yoghurt de ønsker, og nå fyller vi et behov i markedet som ikke var dekket tidligere, forteller Irene Wegner Hausken, sjef for meieriprodukter i Fjordland.

 

Sammen med designbyrået Strømme Throndsen og analysebyrået Ipsos opprettet Fjordland flere forbrukerpaneler med yoghurtkunder, og både konsepter, smaksvarianter og navn ble testet ut og etter hvert forkastet eller tatt med videre.

 

Syndig salgssuksess

Til slutt ble det bestemt å relansere bjørnebæryoghurten som premiummerket L’amour, inspirert av fransk nytelse, sødme og syndighet. Allerede første året fikk ”Yoplait L’amour Vanilje med bjørnebær” en salgsøkning på 137 prosent sammenlignet med forgjengeren. En ny variant med mango solgte også godt, og overbeviste Fjordland om å utvide satsingen. I dag selger selskapet fire varianter og vurderer å satse på enda flere smaker i fremtiden.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKS

Dette er Design Effekt:

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober.

* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think) og består for øvrig av Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas), Hane Skullerud Alexandersen (marketingdirektør i Raise AS, i studiepermisjon) og Karen Onsanger (konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvar i Hafslund).

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

 

Produktbilder og juryvurderinger legges ut her kl 17.00 i dag: http://www.norskdesign.no/mottakere/category8534.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* TINE BA, merkevaresjef Anette Tvenge, mobil 938 30 044

* Posten Norge AS, vakthavende pressekontakt, mobil 951 48 000.

* Fjordland, produktgruppesjef Irene Wegner Hausken, mobil 996 29 362

 

 

Design er lønnsomt!

Disse 12 bedriftene mottar utmerkelsen Design Effekt 2010. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:

 

Nille – har opplevd vekst på alle områder etter gjennomgripende modernisering og ny identitet. Totalsalget vokste med 67 prosent, antall kunder økte 21 prosent og omsetning per kunde økte med 37 prosent. Designbyrå er New Store Europe.

 

Lerum Konserves – har oppnådd 87 prosent andel av total markedsvekst for syltetøy/marmelade etter relansering av Lerums Utvalde. Designbyrå er Tangram Design.

 

Posten Norge – omdømmet steg 13 plasser, fra 25. plass til 12. plass, etter lansering av ny visuell identitet for Bring og Posten. Designbyrå er GROW.

 

American Bistro Scandinavia – har økt salget med 33 prosent, noe som ga omsetning på 235 000 kroner per stol etter redesign av totalkonseptet for TGI Fridays Karl Johan. Designbyrå er RISS.

 

Fjordland – har hatt en verdivekst på 276 prosent, 20,9 millioner forbrukerkroner, etter relansering av dessertyoghurtmerket Yoplait L’amour. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.

 

Litago og Tine – økte salget med 115 prosent etter relansering av Litago Drikke. Designbyrå er Tangram Design.

 

Norsk Caravan Club – økte annonsesalget med 225 prosent med ny visuell identitet. Designbyrå er Mission.

 

OsteCompagniet – snudde nedgang til oppgang ved å relansere blåmuggostene. Designbyrå er Dinamo Design.

 

Posten Norge – reduserte årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner, fikk ned sykefraværet og reduserte CO2-utslippene etter utvikling av nytt lastbærersystem. Designbyrå er Inventas Trondheim.

 

Håg – snudde nedgang til oppgang ved å redesigne Håg Credo. Designbyrå er Peter Opsvik.

 

Thon Hotels – har økt omsetning på nett med 54 prosent etter lansering av nye nettsider og ny bookingløsning på nett. Designbyrå er Logica Norge.

 

Unil – har omsatt for 65 millioner kroner på 8 måneder etter lansering av serien Jacobs Utvalgte. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Marte_DesignEffektPlakett1297.jpg 48,20 kB (2832x4256)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.10.2010 09:00
Teknisk løsning ZEVS AS