presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2009:

Her er Norges sterkeste designprosjekter

  Publisert: 26.02.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

HØYT NIVÅ: Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad lar seg imponere over nivået på norsk design. Her med årets nominerte til Hedersprisen for god design, (f.v.) Jan Trygve Jensen, administrerende direktør i Jensen, Fredrik Næs, teknisk manager i SeaBed Geophysical AS og Arnt Olaf Andersen, markedssjef i Øyafestivalen: Johnny Syversen.

 

Oslo: Øyafestivalen, Jensen Møbler og SeaBed Geophysical kjemper om Hedersprisen for god design 2009.

Hva har musikk-Norges mest kjente festivallogo, en banebrytende dypvannssensor og en bevegelig dobbeltseng til felles? Svar: Alle er et resultat av en ekstremt grundig designprosess!

 

Den høythengende Hedersprisen for god design deles ut onsdag 11. mars under Designdagen 2009, den viktigste designbegivenheten i Norge. Nå går Norsk Designråd ut og offentliggjør hvilke tre norske designprosjekter som er nominert til Hedersprisen for god design 2009, og åpner samtidig en utstilling på DogA (Design- og Arkitektursenteret) i Oslo der de nominerte stilles ut.

 

– Det er ikke tilfeldig at det er akkurat Øyafestivalen, Jensen Møbler og SeaBed Geophysical som er nominert til Hedersprisen for god design. Disse tre selskapene jobber nemlig svært metodisk og målrettet med design i alt de gjør, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design. De tre nominerte er valgt ut fra årets 167 søkere på Merket for god design.

 

Ministerskryt

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad deltok på åpningen av utstillingen i DogA 26. februar, og er mektig imponert over de tre nominerte designprosjektene. – Både Jensen Møbler, SeaBed Geophysical og Øyafestivalen er norske rollemodeller for hvordan design kan brukes til å skape sterke, innovative produkter og tjenester, sier hun.

 

Nå håper Brustad at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet. – For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier, og her er design et viktig verktøy. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker ministeren.

 

Lønnsom festivaldesign

Hvert år siden 2001 har Øyafestivalen gått med overskudd – noe som ikke akkurat er en liten prestasjon i et festival-Norge preget av rot og røde tall. Markedssjef Arnt Olaf Andersen nøler ikke med å gi festivalens utrettelige designarbeid en del av æren.

 

– Målet vårt er å være landets ledende musikkfestival, og vi ønsker derfor å skille oss ut fra andre festivaler, ikke minst på innholdet. Her kommer design inn som en viktig del av helheten. Design hjelper oss med å vise hva vi står for. At vi leverer høy kvalitet, at vi er nyskapende og at vi ønsker å sette en agenda, sier han.

 

De siste to årene har Øyafestivalen vært Norges mest besøkte musikkfestival, og i 2008 hadde festivalen 75 000 besøkende over fem dager. Andersen forteller at festivalen er blitt bygd stein på stein, og at arrangørene aldri har latt seg friste til å ta snarveier. – Vi tar ingen store sjanser økonomisk, og planlegger å være her i mange år fremover – med kvalitet i alt vi gjør, lover han.

 

Organisk utvikling

Det er festivalprofilen fra 2008 som nå er nominert til Hedersprisen for god design. Profilen ble lansert allerede i desember 2007, men har funnet sin form gradvis helt fram til festivalstart i Middelalderparken i august i fjor.

 

– Akkurat som Øyafestivalen gradvis utvikler seg og finner sin form i løpet av året, så gjør profilen vår det samme. Festivalen er en organisk materie som vokser gradvis fram gjennom vinter, vår og sommer – helt til første festivaldag. Da er det logisk at festivalprofilen følger samme prosessen, sier Andersen.

 

Inspirert av rockeplakaten

Foran Øyafestivalen 2008 ble det hentet mye inspirasjon fra rockeplakatkunsten – en tradisjonsrik og litt glemt del av musikkverden. Nå er designeren Are Kleivan fra A.K.I.G.A/Graphic Holdning i god gang med festivalprofilen for 2009, og Arnt Olav Andersen vet at det blir litt å leve opp til.

 

– Øyafestivalen bytter profilen hvert eneste år. Vi ønsker å nullstille oss foran hver festival, slik at vi ikke faller i gamle rutiner. En ny profil i konstant utvikling gir oss et løft internt, samtidig som den også bidrar til å fornye interessen for festivalen hos publikum, sier Andersen.

 

Oppdrag i kø under sjø

Hard konkurranse og sterkt prispress mellom selskaper som driver med geofysisk leting på store havdyp, var utgangspunktet for at trondheimsbaserte SeaBed Geophysical gikk i gang med utviklingen av CASE Abyss. SeaBed Geophysical har sitt utspring fra miljøet rundt Statoil-forskningssenteret på Rotvoll, og teller i dag 20 ansatte. I 2006 ble selskapet kjøpt opp av SeaBird-konsernet, noe som ble avgjørende for industrialiseringen av CASE Abyss.

 

– Selvsagt er det vanskelig å si nøyaktig hvor mye CASE Abyss har bidratt på salgssiden. Sensoren er bare en del av en tjeneste, nemlig seismiske data som vi leverer til internasjonale oljeselskaper. Men faktum er at mens vi tidligere måtte bruke mye tid og krefter på å skaffe nye oppdrag, står jobbene nå i kø for oss, uttaler en fornøyd Fredrik Næs, som er avdelingsleder i Trondheim.

 

Gammel design overbord

Da SeaBed Geophysical skulle lage en ny seismisk sensor for geofysisk kartlegging på store havdyp, valgte de å tenke helt nytt fremfor å flikke på tidligere løsninger.

 

– Vi gikk bort fra den tradisjonelle evolusjonsmodellen, som ga for høye kostnader og for få funksjoner, og som ikke oppfylte nye krav til lagring og håndtering. Vi brøt derfor med det eksisterende designet og startet på nytt, forteller Næs.

 

Industridesignere ble koblet inn på et tidlig stadium for å jobbe med alle de til dels motstridende kravene. En designer fra Abyssus Marine Services har sittet i lokalene til SeaBed Geophysical under store deler av utviklingsprosessen.

 

Halverte kostnadene

Resultatet, som fikk navnet CASE Abyss, har vakt stor oppsikt i fagmiljøene. Produksjonskostnaden per enhet er halvert i forhold til tilsvarende løsninger, samtidig som CASE Abyss også er vesentlig mindre og lettere å håndtere.

 

I tillegg lar den seg stable i høyden, noe som gjør at et skip nå kan transportere dobbelt så mange enheter. Batterier kan byttes uten å åpne skjellet, skadede deler kan lett skiftes ut, og det går dessuten raskere å hente ut data fra enhetene.

 

Populær i salgsmøter

Samtidig har det estetiske ved CASE Abyss fått spille en viktig rolle, kanskje overraskende viktig med tanke på at sensoren gjør jobben sin på opptil 3000 meters dyp.

 

– Produktet har faktisk blitt et viktig hjelpemiddel for å forklare systemet vårt for kundene. Utformingen er iøynefallende og unik, og gjenspeiler tjenestens identitet på en svært god måte Vi tar gjerne med en modell av CASE Abyss i salgsmøter, og vi ser at oljeselskapene husker oss bedre når vi kan koble presentasjonene våre til noe visuelt og håndfast, forteller Næs.

 

SeaBed Geophysical har allerede produsert 500 enheter av CASE Abyss, og de fleste enhetene er til enhver tid ute på oppdrag. Nå vurderer selskapet å produsere ytterligere 500 enheter for å møte fremtidige oppdrag.

 

Fremtidsikon fra Svelvik

Jan Trygve Jensen, daglig leder for den over 60 år gamle Vestfold-bedriften Jensen Møbler, er godt fornøyd med at den nyutviklede bevegelige dobbeltsengen Jensen Eden nå er nominert til Hedersprisen for god design 2009. – Med Eden har vi lykkes i å lage et produkt som er såpass annerledes at det nærmest har blitt et fremtidsikon, sier han.

 

Historien til Jensen Eden startet i 2006. Målet var å lage et helt nytt produkt som ikke fulgte den tradisjonelle madrasstankegangen. – Vi så et stadig større marked for bevegelige senger, men undret oss over hvorfor de eksisterende sengene i dette segmentet som regel så ut som sykehussenger, forteller Jensen.

 

Eksportsuksess

Omfattende brukerundersøkelser ble gjennomført for å finne ut hva folk forventer av sengene sine. Basert på svarene gikk Jensen Møbler og nederlandske NPK design til tegnebordet, og deretter til produksjon av en prototyp. Denne kunne møbelprodusenten stolt vise fram våren 2008, og i oktober samme år ble sengen sluppet på markedet.

 

– Sengen ble veldig godt mottatt, selv om vi var litt uheldig med lanseringstidspunktet, som kom midt oppe i finanskrisen. Likevel har vi allerede solgt rundt 100 senger, noe vi er godt fornøyd med, forteller Jensen.

 

Rundt halvparten av sengene er blitt solgt i Norge, mens resten hovedsakelig har fordelt seg på Nederland, Danmark og Sverige. – Jensen Eden kommer til å styrke posisjonen sin på markedet etter hvert som kjennskapen til den stiger. Den har et stort salgspotensial, sier Jan Trygve Jensen.

 

Globalt på soverommet

Han beskriver Jensen Eden som en vellykket hybrid mellom justerbar seng og den såkalte kontinentalsengen. Sengen har ingen spesiell målgruppe, og skal appellere til alle som ønsker god design og funksjon inn på soverommet.

 

– Vi snakker om et universalt produkt - med en global design som gjør sengen attraktiv for konsumenter både i Norge og internasjonalt. Dessuten har den en viss sex appeal, noe som det jo ikke skader å få litt ekstra av på soverommet, ler Jensen.

 

Unik utstilling

I perioden 26. februar til 11. mars vil de tre nominerte designarbeidene stå utstilt ved DogA i Oslo, og utstillingen er åpen for publikum. Fra og med 19. mars utvides utstillingen til å gjelde alle pris- og merkemottakere fra Designdagen 2009.

 

– Utstillingene er en unik sjanse til å få et øyeblikksbilde av norsk design. De utstilte produktene og tjenestene representerer det ypperste innen designfaget her til lands akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

Filmer:

Se film fra offentliggjøringen av nominasjonene, samt filmer om de tre nominerte, her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/nominert-til-hedersprisen-for-god-design-article7990-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Øyafestivalen, markedssjef Arnt Olaf Andersen, mobil 476 12 956

* SeaBed Geophysical, avdelingsleder Fredrik Næs, mobil 986 34 163

* Jensen Møbler, daglig leder Jan Trygve Jensen, mobil 911 58 185

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2009

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 167 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Festivalprofil 2008

Bedrift: Øyafestivalen

Design: The A.K.I.G.A/Graphic Holding AS

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertoyafestivalen

 

Produkt: CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertcaseabyss

 

Produkt: Jensen Eden

Bedrift: Jensen Møbler

Design: NPK design

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertjenseneden

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

2008

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak brustad og seabed web.jpg 4,35 kB (300x211)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.02.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS