Hennig-Olsen Is økte salget i tøft ismarked
Utmerkelsen ble overrakt sørlandsbedriften under Næringslivsdagen 2009, som ble arrangert av Norsk Designråd 15. oktober.
– Hennig-Olsen Is har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er nå offisielt én av Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.
Design Effekt er den første utmerkelsen av sitt slag i Norge – og dessuten én av få på verdensbasis. Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 36 søknader, og 18 av disse ble tildelt utmerkelsen.
– Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å kapre markedsandeler og påvirke bunnlinjen, noe vi nå har funnet mange eksempler på. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å satse sterkere på design som forretningsverktøy, sier juryleder Gro Myking, som er markedsdirektør i Posten Norge.
Iskremforvirring
Hennig-Olsen Is har røtter helt tilbake til 1924, da Sven Hennig-Olsen begynte å lage og selge iskrem fra sin kiosk i Kristiansand. I 1960 grunnla sønnen Otto Johan en iskremfabrikk i Hannevika, og i dag er selskapet én av de to store iskremprodusentene i Norge. Imidlertid har kundebevisstheten vært lav de senere årene, og selskapet bestemte seg for å styrke identiteten.
– Kundene likte varemerket Hennig-Olsen Is, men var usikre på hva slags is de kjøpte. Utfordringen ble dermed å styrke koblingen mellom varemerket og de ulike isproduktene våre, forteller Espen Hennig-Olsen, marketingdirektør og tredjegenerasjons Hennig-Olsen.
Designbyrået Brand House ble hentet inn, og i den nye designløsningen ble Hennig-Olsen-logoen gjort tydeligere sammen med de ulike produktnavnene. Slagordet ”Kremen av iskrem” ble også markert tydeligere.
En av Norges sterkeste merkevarer
Resultatet falt åpenbart i smak hos norske iskremelskere. Første året steg salget med 14 prosent. I perioden 2003-2008 har Hennig-Olsen Is notert en salgsøkning på hele 56 prosent, og dette på et svært konkurranseutsatt iskremmarked.
– Særlig sparepakker og literis solgte godt i denne perioden. I tillegg økte den uhjulpne merkevarekjennskapen blant nordmenn med 18 prosentpoeng. Vi har flere ganger kommet på listen over Norges aller sterkeste merkevarer, sier Espen Hennig-Olsen.
Og legger til: – Nå vet forbrukerne hvilken is de spiser!
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, e-post muk@norskdesign.no
* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Hennig-Olsen Is, marketingdirektør Espen Hennig-Olsen, tlf. 38 00 11 33, mobil 913 05 911
Her er de 18 bedriftene som mottar utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:
Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.
BBS – økte synligheten med 40% med ny visuell identitet.
Brynhild-Gruppen – salgsvekst på 148% etter relansering av klassikeren Dent.
Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.
Expo Nova – årlig vekst på 20% etter modernisering og ny identitet.
Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.
Gresvig – 60% omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.
Hennig-Olsen – økte issalget med 56% etter tydeliggjøring av merkevaren.
Håg – 280% salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.
Håg – doblet salget av stoler til møterom.
Jordan – økte markedsandelen på tannbørster fra 63% til 70%.
Kondomeriet – økte salget med 63% etter ny grafisk profil og nettløsning.
Lofotprodukt – fra regional til nasjonal aktør, 300% salgsøkning.
Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.
NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.
Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.
Silver Pensjonsforsikring – solid merkevare på rekordtid - 60% av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.
TINE BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.
Dette er Design Effekt
* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.
* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.
* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.
* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).
* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).
* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html