presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur 2021:

Hele ni Oslo-prosjekter får utmerkelse

  Publisert: 11.03.2021 08:06 - av  Henning Poulsen

Bekkelagsbadet er én av 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Tove Lauluten

Munchmøbler får også DOGA-merket. Foto: Nicolas Tourrenc

Deichman Bjørvika mottar DOGA-merket. Foto: Einar Aslaksen

DOGA-merket for design og arkitektur deles i ettermiddag ut til ikke mindre enn ni prosjekter fra hovedstaden.

Utmerkelsen deles ut torsdag 11. mars i en direktesendt prisseremoni i regi av Design og arkitektur Norge (DOGA), på doga.no fra klokken 14.

 

DOGA-merket for design og arkitektur har vært delt ut siden 1965 og er en årlig pris som gis til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og arkitektur.

 

– Vi har en stolt design- og arkitekturhistorie i Norge – og det vi gjør med denne prisen er å løfte frem de aller beste. Årets vinnere har skyhøy faglig kvalitet og viser frem den imponerende nyskapingen som skjer over hele landet. Her er det virkelig mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

I år er det i alt 17 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til sju mottakere av DOGA-merket nykommer. Senere i ettermiddag blir det offentliggjort hvem som mottar den aller gjeveste utmerkelsen, DOGA Hedersmerket.

 

Skavlan: – Grunn til fremtidsoptimisme

Jenny Skavlan leder årets prisseremoni. Hun mener den kreativiteten og skaperkraften som årets mottakere viser, gir grunn til fremtidsoptimisme i en samtid preget av pandemi og nedstengning.

 

– Vinnerprosjektene er ikke bare nydelige, vakre og imponerende, de viser også at bærekraft ikke er en uoppnåelig drøm, men mulig å få til i praksis. Jeg som til daglig jobber med design, innovasjon og bærekraft synes det har vært utrolig inspirerende å lære om prosjektene som får DOGA-merket, sier Skavlan.

 

Bekkelagsbadet: En grønn og mangfoldig badeoase

Den gamle badeplassen på Bekkelaget lå omgitt av industrielt brakkland. Eieren Oslo Havn ønsket å gjøre området tilgjengelig for flere og samtidig skape en buffersone til den travle havnen på Sjursøya.

 

Bar Bakke landskapsarkitekter vant konkurransen, og gikk i gang med å formgi anlegget. En rekke fageksperter innenfor ulike områder ble trukket inn, og en omfattende medvirkningsprosess sørget for å trekke inn også lokalbefolkning og andre interessenter.

 

Det nye Bekkelagsbadet ble åpnet sommeren 2019 som et kombinert badeanlegg og parkområde som legger til rette for mange aktiviteter. Parken inneholder et parkouranlegg og en volleyballbane. Det er satset både på gjenbruk og biologisk mangfold, og anlegget er inkluderende og inviterende for alle – uavhengig av kjønn, alder, interesser eller fysiske forutsetninger.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur fremhever den tverrfaglige og medvirkende designprosessen som ligger bak Bekkelagsbadet.

 

«De har tatt klare bærekraftige grep både med tanke på å ivareta biologisk mangfold og ved å gjenbruke materialer fra lokal industri. Vi vil også berømme den sosiale dimensjonen og hvordan anlegget er tilrettelagt for variert aktivitet og gode sosiale møter. Bekkelagsbadet har fått en distinkt identitet, med et vennlig nikk til Oslo havn og byens havnepromenade,» skriver juryen.

 

Munchmøbler: Unike og bunnsolide

Alle vet hvordan Munchmuseet i Bjørvika ser ut utvendig, men hvordan skal det innredes? For å takle om lag en halv million besøkende i året, skjønte museumsledelsen tidlig at de trengte en møbelkolleksjon som i tillegg til komfort og estetikk også måtte være svært slitesterk.

 

Designerne Jonas Stokke og Andreas Engesvik vant anbudskonkurransen om å tegne møblene, mens Oslo-baserte Vestre, landets fremste produsent av utemøbler, fikk i oppdrag å stå for produksjon. Designerne jobbet tett med både produsent og andre leverandører for å oppfylle den krevende bestillingen fra museet.

 

Resultatet er en serie ergonomiske, bunnsolide møbler med et unikt uttrykk. Munchmøblene er produsert i Norge og Sverige i en prosess som kombinerte håndverkstradisjoner, bærekraft og moderne industriell masseproduksjon.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller møblene elegante og tidløse, samtidig som de har en helt egen identitet.

 

«Her har designere og industri jobbet godt sammen for å skape møbler som tåler tidens tann, både visuelt og bruksmessig. Vi applauder museet for å satse på norsk design og møbelindustri, og for sin klare visjon gjennom kravene stilt til kolleksjonen. Vi vil også fremheve hvordan bærekraft er vektlagt gjennom hele verdikjeden – fra hvilken type stål de har brukt, til møblenes livsløp,» står det i juryens vurderingen.

 

Chemin des Carrières: Vandresti mellom fem landsbyer

Da bilen tok over for jernbanen som transportmiddel mellom fem landsbyer i Alsace, Frankrike, førte dette til at færre brukte den fine naturen i området. Det manglet også sykkelstier, noe som gjorde at sykkelturister holdt seg unna. Dette ønsket lokale myndigheter å gjøre noe med.

 

Oslo-baserte Reiulf Ramstad Arkitekter ble engasjert, og i samarbeid med det franske arkitektkontoret Parenthèse Paysage & Urbanisme gikk de i gang med å skape en vandre- og sykkelrute langs den nedlagte jernbanelinjen. De sørget for at lokale ingeniører og arbeidere ble hyret inn, og bidro til at materialer fra den gamle jernbanen ble gjenbrukt. Arkitektene jobbet også tett med lokale myndigheter, byggherre og næringslivet i området.

 

Resultatet, Chemin des Carrières, befinner seg i grenseland mellom arkitektur, byplanlegging, industridesign og landskapsarkitektur. Stien binder ikke bare sammen de fem landsbyene – den forteller hver landsbys historie gjennom fem kapitler underveis på turen. Chemin des Carrières har blitt svært godt mottatt lokalt, og har også bidratt til mer turisme i området.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller prosjektet forbilledlig fordi det viser hvordan gamle strukturer kan få nytt liv og igjen bidra til lokal verdiskaping.

 

«Chemin des Carrières er gjennomført med et tydelig formspråk og en gjennomtenkt materialbruk som kan være et forbilde for lignende prosjekter i andre land, ikke minst i Norge. Vi er begeistret over samarbeidet mellom norske arkitekter og franske landskapsarkitekter og hvordan de sammen med lokale krefter har skapt grobunn for ny turistnæring i området,» står det i jurykjennelsen.

 

Foodsteps: Brukervennlig og pedagogisk matapp

Stadig flere nordmenn interesserer seg for matlaging, men det er ikke alltid alle basiskunnskapene er på plass. For hvordan demonterer du egentlig en and? Eller monterer en kransekake, for den saks skyld?

 

Målet til Kulinarisk Akademi er å øke matkunnskapen i Norge. Samtidig ønsker de å få flere til å velge kortreist mat og få folk til å spise sunnere og dessuten kaste mindre mat. Sammen med designbyrået Behalf har de laget en brukervennlig app med oppskrifter og kurs, spesialtilpasset for mobilen.

 

Bak den digitale kokeboken Foodsteps ligger en solid innsiktsjobb, basert på en rekke intervjuer med matentusiaster og hobbykokker. Her var det tre behov som utkrystalliserte seg: For det første ønsket mange seg en mobilapp med gode, norske oppskrifter. I tillegg ville folk gjerne ha et digitalt alternativ til fysiske matkurs. Til sist identifiserte Kulinarisk Akademi et behov for en trygg havn for matlaging – med enkel og pedagogisk bistand fra profesjonelle kokker.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur er henrykt over at det endelig har kommet en digital kokebok som faktisk fungerer. Den skriver at Foodsteps er en sjeldent godt gjennomført og veldesignet tjeneste.

 

«Kulinarisk Akademi har satt seg grundig inn i brukernes situasjon og behov og laget et verktøy som er tiltalende, anvendelig og lystbetont å bruke. Vi lar oss imponere over det faglige nivået og hvor enkelt og pedagogisk det blir formidlet, med videoer som tar deg steg for steg gjennom de ulike rettene,» står det i jurykjennelsen.

 

Kristian Augusts gate 13: En ledestjerne for ombruk

Da eiendomsselskapet Entra kjøpte Kristian Augusts gate 13, et beskjedent kontorbygg på Tullinløkka, var det nok ingen som trodde at dette skulle bli en ledestjerne for fremtidens sirkulære byggebransje. Faktisk var det ikke en gang avgjort om huset skulle stå eller rives.

 

Entra og Mad arkitekter satte seg ambisiøse mål. Kunne kontorbygget renoveres etter sirkulære prinsipper, ved hjelp av ombruk og gjenbruk av materialer og bygningsdeler? Etter hvert kom den internasjonale coworking-giganten Spaces inn som leietaker og samarbeidspartner, og Scenario Interiørarkitekter og en rekke andre aktører ble koblet på for å dyrke frem prosjektet.

 

En enorm jobb ble gjort for å finne og samle sammen egnede materialer. Både det gamle kontorbygget og det nyoppførte tilbygget har fått fasadeplater fra andre renoveringsprosjekter. Betongdekker ble hentet fra regjeringsbygningen R4, som ble revet i 2019.

 

Vinduene kommer fra en feilbestilling til Kværnerbyen, mens gitterplater fra gamle Tøyenbadet har fått nytt liv som rekkverk. I tillegg har prosjektet reddet og satt i stand store mengder inventar fra det gamle kontorbygget.

 

Kristian Augusts gate 13 betraktes i dag som et landemerke og et referanseprosjekt for sirkulær og bærekraftig byggeskikk. Erfaringer herfra er på vei inn i andre prosjekter, og har dessuten vært viktig i arbeidet med å endre regelverket slik at det blir enklere med gjenbruk av bygningsmaterialer.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur uttaler at prosjektet viser hva som er mulig å få til, bare man setter seg ambisiøse og vanskelige mål.

 

«Kristian Augusts gate 13 tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi vi trenger slike banebrytende prosjekter. Vi er ikke i tvil om at dette prosjektet har potensial til å endre bransjen. Byggherre, arkitekter og rådgivere skal ha mye skryt for arbeidet som er lagt ned gjennom hele prosjektet. De har valgt største motstands vei og jobbet beinhardt for å få dette viktige pionerprosjektet opp og stå,» skriver juryen i sin kjennelse.

 

Ruter: Reiseappen som ber deg huske paraply

Hva er viktigst: At du tar bussen dit du skal, eller at du kommer fram? Dette spørsmålet har mobilitetsselskapet Ruter basket med en stund. Svaret kommer i den nye Ruter-appen, der kollektivtrafikk kobles med sykling og gange.

 

Da Ruter bestemte seg for å slå sammen RuterBillett og RuterReise, ønsket de å tilby mer enn bare forbedret design og funksjonalitet. Sammen med designbyråene Bakken&Bæck og NoA Ignite (tidligere Making Waves) gikk de i gang med å lage en tjeneste som kunne bli det naturlige førstevalget for alle som ferdes i trafikken i Oslo og Viken. En viktig føring var at kundene skulle bruke mindre tid og krefter på kollektivtrafikk.

 

Resultatet er en fargerik og vennlig app som bruker animasjoner og illustrasjoner for å formidle informasjon. Den bygger også oppunder Ruters identitet som omsorgsfull og lokalkjent ved å for eksempel foreslå at du tar på deg ullundertøy dersom det er kaldt og husker paraplyen om det er meldt regn.

 

Den viktigste innovasjonen er nok likevel reiserutefunksjonen. Her foreslår ikke bare appen den raskeste veien mellom A og B, men den presenterer flere veier til målet. Ikke alle disse veiene går via en buss, et tog eller en t-bane. Er avstanden kort nok, vil appen fortelle deg at du like gjerne kan sykle eller ta i bruk apostlenes hester.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Ruter for å ha skapt en godt designet og gjennomført tjeneste til innbyggerne i Oslo og Viken.

 

«Ruter er et tydelig resultat av god designledelse der det ferdige produktet fremstår vennlig og varmt. Under den myke overflaten skjuler det seg imidlertid hard koding som fanger hele Ruters komplekse tilbud i et intuitivt og tiltalende grensesnitt til brukeren. Vi lar oss også sjarmere av hvordan appen vil «nudge» brukeren til å velge gange eller sykkel. Vi vil også applaudere Ruter for å tenke helhetlig rundt sømløs mobilitet på den reisendes premisser,» skriver juryen i sin uttalelse.

 

Deichman Bjørvika: En halv million bøker – og mye mer

I en årrekke har skriften stått på veggen for det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg i Oslo. Byen trengte et nytt og mer moderne folkebibliotek, og i 2013 fikk Lundhagem og Atelier Oslo i oppgave å tegne et nytt signalbygg i Bjørvika Scenario Interiørarkitekter fikk oppdraget med å innrede biblioteket, og designbyrået ANTI ble koblet på for å utvikle identitet og merkevarestrategi for Deichman.

 

18. juni 2020 åpnet endelig dørene til byens nye storstue for litteratur. Å si at det er overveldende er en underdrivelse. Utad er biblioteket svært iøynefallende, med foldetak, lysåpninger og en enorm glassfasade. Innvendig skjærer tre lyssjakter gjennom bygget og binder sammen de forskjellige avdelingene.

 

Et fleksibelt hyllesystem rommer ikke bare om lag en halv million bøker og andre utlånsobjekter, men gjør det også mulig å enkelt tilpasse rommene til for eksempel utstilling, konsert eller høytlesing. Og ikke minst har byens studenter og leseglade fått et stort antall sitteplasser å spre seg på.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Deichman Bjørvika for å ha blitt det ikoniske og moderne biblioteket vi alle håpet på.

 

«Måten bygget bruker dagslyset, den fleksible romløsningen og hvordan fasaden både reduserer energibruk og fungerer som solskjerming er innovativ og inspirerende. Det er godt gjort å få et så stort og komplekst bygg til å fremstå inkluderende og nesten intimt, og det er all grunn til å tro at det nye hovedbiblioteket vil være et samlingspunkt for kunnskap og inspirasjon langt inn i fremtiden,» står det i jurykjennelsen.

 

reMarkable 2: En etterlengtet oppgradering

reMarkable og drømmen om å gjenerobre digitale flater i papirets navn ble startet av Magnus Wanberg i 2013. Han fikk raskt en designer og en utvikler med seg på laget. reMarkable 1 ble lansert i 2016 og er den mest suksessrike forsalgskampanjen fra en europeisk oppstartsbedrift noensinne, med et salg på mer enn 140 millioner kroner.

 

Til tross for suksessen med det første nettbrettet hadde ikke det norske oppstartsselskapet fra Oslo noe hastverk med å få nye modeller ut på markedet. I stedet satte reMarkable i gang en svært omfattende tverrfaglig utviklingsprosess, der teknologer, produktdesignere, interaksjonsdesignere, ingeniører, logistikkeksperter, markedsførere og økonomer jobbet sammen for å skape et nettbrett som skal gjøre oss alle litt klokere og mindre stresset.

 

reMarkable 2 ble lansert i 2020, og har blant annet blitt utpekt av toneangivende Time Magazine til én av fjorårets store innovasjoner.

 

Nettbrettet passer perfekt til alle som skriver i hverdagen, enten det er mye eller lite. Nettbrettet gjenskaper den taktile og intuitive opplevelsen som det er å skrive med penn på papir. Det konverterer håndskrift til digital tekst, holder orden på dokumentene du skaper og lar deg dele dem med andre. Samtidig forstyrrer det deg ikke med varsler og artige lyder, slik at du jobber mer fokusert og bruker mindre tid på tull og fjas.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener at reMarkable har skapt et sofistikert teknologiprodukt med en varm og menneskelig utstråling.

 

«Produktet i seg selv er vakkert og gjennomarbeidet. I tillegg ligger det mye innovasjon i den tekniske utførelsen av produktet – fra den nøyaktige gjengivelsen av papir, til ingeniørkunsten det er å få plass til såpass avansert teknologi i det tynne skallet,» står det i jurykjennelsen.

 

Kolonial.no: En digital kundereise i koronaens tid

Da 10 gründere gikk sammen om å stifte Kolonial.no tilbake i 2013, var det få som hadde tro på selskapet. I dagligvarebransjen ble de sett på som en kuriositet – en modig, men ufarlig konkurrent til de etablerte kjedene. Men den lille oppkomlingen vokste seg større og større.

 

Etter to års drift lå omsetningen til Oslo-selskapet på 75 millioner kroner. Etter fem år hadde den økt til nær 800 millioner. Så kom koronakrisen, og plutselig satt hele Norge og bestilte matvarer på nett. Da fikk Kolonial.no virkelig betalt tilbake for den enorme innsatsen selskapet har lagt ned i å designe en kundereise som løfter dagligvarebutikkenes hyller inn i den digitale verden.

 

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Kolonial.no for å være modige og nytenkende i kampen mot dagligvarebransjens kjemper.

 

«Kolonial.no er et svært godt eksempel på hvordan god designledelse skaper verdier. Ved å konsentrere virksomheten om kundeopplevelsen i alle ledd, står de bak en nyskapende forretningsmodell som er blitt skole for de etablerte aktørene i dagligvarebransjen,» står det i jurykjennelsen.

 

Juryen lar seg imponere av hvordan tjenesten får mange kunder til å spise sunnere, spare tid og penger og unngå unødvendige impulskjøp. Gode rutiner fører også til mindre matsvinn hos Kolonial.no. Å få dagligvarer levert på døra reduserer også bilbehovet hos kundene. Kolonial.no bruker dataanalyse for å finne den mest effektive leveringsruten og har dessuten planer om å fase ut alle fossilbiler innen fem år.

 

Verktøy for verdiskaping

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, og kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger med positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for grønn omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/kalender/doga-merket-for-design-og-arkitektur/

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Stine Fantoft Berg, mobil 95 75 20 22, sfb ætt doga dått no

 

For praktiske spørsmål:

* Pressenytt, Henning Poulsen, mobil 92 06 24 68, henning ætt pressenytt dått no

 

Bildetekster:

Bekkelagsbadet er én av 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Tove Lauluten

 

Munchmøbler får også DOGA-merket. Foto: Nicolas Tourrenc

 

Deichman Bjørvika mottar DOGA-merket. Foto: Einar Aslaksen

 

reMarkable mottar DOGA-merket for nettbrettet reMarkable 2. Foto: Magnus Skogsfjord

 

Kristian Augusts gate 13 får også DOGA-merket. Foto: Kyrre Sundal

 

Kolonial.no mottar DOGA-merket. Foto: Åsmund Holien

 

Foodsteps er én av 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Kulinarisk Akademi

 

Også Ruter mottar DOGA-merket. Ill.: Bakken & Bæck


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2021 08:06
Teknisk løsning ZEVS AS