Hedrer seks nyskapende hordalandsbedrifter – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG
Onsdag ettermiddag mottok Myrkdalen Fjellandsby, Norgesmøllene, 7 Fjell Bryggeri, Kaffehuset Friele, VoluSense og Acapo den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
7 Fjell Bryggeri: Vekker Bergen fra øldvalen
Nyetablerte 7 Fjell Bryggeri ville vekke til liv Bergens gamle øltradisjoner og bli Skandinavias ledende mikrobryggeri. For å klare det måtte de skille seg ut både fra landets etter hvert mange mikrobryggerier og de store, trauste pilsprodusentene.
Med seg på laget fikk de Gahr Smith-Gahrsen, mangedobbel norgesmester i ølbrygging og en sagnomsust skikkelse i hjemmebryggermiljøet. Han var et viktig kort for å vinne over landets ølfeinschmeckere. For å appellere til den jevne ølhund samt friste tunge investorer måtte det noe mer til.
Internasjonalt designformat
Designbyrået KIND ble trukket inn i prosessen. De satset på et enkelt, rent uttrykk inspirert av bryggertanker som er lett å kjenne igjen i hyllene. De gjennomsiktige etikettene skiller seg ut fra den mer tradisjonelle emballeringen på ølmarkedet. Enkel fargekoding skiller mellom de forskjellige ølstilene. I tillegg valgte bryggeriet å selge ølet sitt i 0,33-flasker fremfor de klassiske lysebrune halvlitersflaskene.
Designjuryen er mektig imponert over designarbeidet til bryggeriet mellom de syv fjell: «Dette er et steg bort fra tradisjonell øletikettdesign. Logoen 7F fungerer godt som et grafisk symbol og er gjenkjennelig. 7 Fjell posisjonerer seg tydelig i det skandinaviske markedet og juryen mener profilen også har et internasjonalt potensial», heter det i jurykjennelsen.
Håndgemeng på polet
Den visuelle identiteten ble ferdigstilt i tide til en planlagt emisjon som bryggeriet håpet skulle få inn sårt tiltrengte investorkroner i kassen. Den lyktes overmåte. Blant investorene som nå har gått inn i selskapet er en viss Herman Friele, som nylig har solgt seg ut av sitt kaffeimperium.
I fjor ble ølet til 7 Fjell gradvis rullet ut i dagligvarehandelen og på Vinmonopolet.
– På polet sto 30 personer i kø da det første ølet kom, og det ble antydninger til håndgemeng. Det anser vi som en vellykket lansering, smiler Eikeset.
Og siden har det gått slag i slag: – Vi var såpass ambisiøse at vi var avhengig av å selge godt fra dag én, men det har heldigvis ikke vært noe problem. I løpet av kort tid har vi fått et godt navn på markedet – og vi er Bergens ledende håndverksbryggeri, sier Eikeset. Skandinavia neste.
Kaffehuset Friele: Historisk og tidsriktig
Stadig tøffere konkurranse fra dagligvarehandelens egne kaffemerker gjorde at Kaffehuset Friele måtte stå enda tydeligere fram i butikkhyllene. Den tradisjonsrike kaffeprodusenten bestemte seg for å gjøre noe med emballasjen sin, slik at posene i større grad skulle reflektere det gode innholdet.
– Emballasjen er den største reklameflaten vi har. Derfor er det viktig at den reflekterer vår rikholdige historie, samtidig som den er tidsriktig, står ut i hyllene og tar forbrukernes behov på alvor. På den måten vil vi fortsette å være kategorileder på kaffe, sier Torunn Martin, produktsjef i Kaffehuset Friele.
Kaffehuset Friele skulle bytte ut de gamle pakkemaskinene i fabrikken på Midttun. Før nye maskiner ble kjøpt inn ønsket de å vite mer om hvordan folk flest behandler kaffen sin.
– Vi kjørte forbrukertester der vi observerte hvordan folk håndterte kaffen sin. Ikke sjelden kom brødkniven fram når posen skulle åpnes. Mange helte også kaffen over i bokser og utsatte den dermed for luft, noe som slett ikke er bra, forteller Martin.
Innsikten fra testene gjorde at Friele landet på en pakkemaskin som gjorde det mulig å produsere en innovativ åpne- og lukkefunksjon som både holder kaffen fersk og er lett å bruke. Parallelt med dette begynte arbeidet med å utvikle ny emballasjedesign. En internasjonal anbudskonkurranse ble avholdt for å finne en passende designpartner. Den ble vunnet av Neolab by Knowit, som fikk demonstrert at de forsto både merkevaren og koder i det norske kaffemarkedet.
Tre kaffeserier – tre designretninger
Det ble besluttet å styrke de eksisterende kaffeseriene Friele Frokostkaffe, Café Noir og Barista. I stedet for å gjøre kaffeseriene så like som mulig, ble det bestemt å ta dem i vidt forskjellige retninger for å møte behovene til de ulike kundesegmentene.
Friele Café Noir er kaffehusets dessert- og selskapskaffe, og har følgelig et mer elegant uttrykk på emballasjen. Hverdagsluksusen kommuniseres ved hjelp av elementer fra art deco og film noir.
Baristaserien sikter seg inn mot de virkelige kaffekjennerne og -entusiastene. Den har fått et uttrykk som både er retromoderne og håndverkspreget. Ekstra mye plass er satt av til å informere om produktet, noe denne målgruppen setter ekstra pris på.
Ikonisk kaffe
Friele Frokostkaffe, favorittkaffen til mannen i gata, fikk et enkelt uttrykk med gullbokstaver på rød lakk for å understreke produktets stolte historie. Synlige kontrastfarger gjør at kunden ikke tar med feil malingsgrad hjem. Et oppstrammet emblem ivaretar produktets stolte historie.
– Det er alltid risikabelt å endre på en ikonisk merkevare. Det er veldig mange nordmenn som har et nært forhold til Frokostkaffen, og vi gjorde det vi kunne for å behandle den med respekt og ærefrykt. Heldigvis har vi fått veldig mange gode tilbakemeldinger på det nye designet, forteller Martin.
De tre kaffeseriene ble lansert i løpet av 2014 og har gitt Kaffehuset Friele et effektivt våpen i kampen om hylleplassen. Tilbakemeldingene har vært gode både fra kunder og dagligvarekjedene, og alle kaffeseriene har oppnådd salgsøkning etter relanseringen med nytt design.
VoluSense: Måler sårbare babylunger
Gründerselskapet og sykehusutstyrsprodusenten VoluSense i Bergen hadde utviklet et instrument for måling av nyfødtes lunger som hadde nesten alt. Det svarte på et klinisk udekket behov i markedet og var nyskapende og teknisk sett brilliant. Dessverre var det også vanskelig å bruke. Noe måtte gjøres.
– Vi hadde utviklet et ganske så genialt produkt som møtte et klinisk behov på markedet. Samtidig skjønte vi at for å lykkes måtte produktet være en fullgod helhetlig løsning til beste for sårbare babyer med lungeproblemer, bekymrede foreldre og hverdagsheltene på nyfødtavdelingen, nemlig sykepleierne og legene, sier Rianne Vogel, administrerende direktør i VoluSense.
Nyfødte, særlig premature babyer, har ofte lungesykdommer og relaterte komplikasjoner. Dette skyldes ofte at lungene ikke er ferdigutviklede. I dag er det få sykehus som foretar lungefunksjonsmåling av premature og nyfødte. I stedet observerer helsepersonell om barnet virker stresset, skifter fargetone, har kramper, samt måler variabler som oksygenopptak og CO2-utskillelse.
Enklere, ufarlig og profesjonelt
Derfor utviklet VoluSense en prototype til et måleinstrument med tilhørende vest som ble testet i flere kliniske studier. Mens prototypen leverte svært lovende resultater på den tekniske siden, men var ikke spesielt brukervennlig og fikk ikke innpass på sykehusenes kliniske avdelinger. Designbyrået Designit fikk jobben med å designe et mer helhetlig produkt. De gjennomførte kvalitative undersøkelser der både leger, sykepleiere, utviklingsingeniører og selskapets ledelse deltok.
Basert på innsikt herfra gjorde de produktet mer intuitivt og lett å bruke. Tubevesten ble erstattet med en omslagsvest som er enklere å få av og på barnet. Det ble lagt ned mye arbeid i å få produktet til å se både ufarlig og samtidig profesjonelt ut.
Stor interesse - lang venteliste
I fjor sommer kunne gründerbedriften vise fram resultatet: VoluSense Pediatrics, en helt ny tilnærming til å måle lungefunksjon hos nyfødte og premature. En enkel, vennlig utformet vest har innebygde sensorer som følger kroppens bevegelser og måler volumendringer på inn- og utpust. Måleinstrumentet er lite, lett og mobilt, med berørbar skjerm. Brukermanualen er illustrert og pedagogisk lagt opp, slik at helsepersonell slipper å lage sine egne, mer brukervennlige versjoner.
Interessen for VoluSense Pediatrics har vært formidabel, både i Norge og internasjonalt. 19 sykehus fra 9 land meldte sin interesse allerede før produktet var blitt markedsført noe sted. Produktet har også blitt nominert som «Product of Outstanding Interest» på den største lungehelsekonferansen i Europa.
Myrkdalen Fjellandsby: Store ambisjoner
Sterk konkurranse fra lokale, nasjonale og internasjonale destinasjoner til tross: Myrkdalen Fjellandsby på Voss tar mål av seg å bli Norges tredje største alpindestinasjon og Nordens beste helårsdestinasjon innen 2020. For å nå målet behøves en visuell profil og identitet som binder kundeopplevelsen sammen og skaper engasjement og eierskap. Det har de nå fått.
– God design signaliserer kvalitet, og Myrkdalen Fjellandsby er en destinasjon der kvalitet står i høysetet. Vi legger mye ressurser i å utvikle en profil av høy kvalitet fordi folk overfører assosiasjoner fra profil til produkt. Derfor betyr det svært mye for oss å hedres med Merket for god design, sier Harald Haaland, administrerende direktør i Myrkdalen Fjellandsby.
I forkant av designprosjektet satte destinasjonen av mye tid til å definere sin strategiske posisjon i markedet. Blant annet deltok styre, eiere, ansatte, eksterne konsulenter og lokalbefolkning i en strategisk prosess som tok et helt år. Deretter ble designbyrået Creuna satt på jobben med å levere en visuell profil.
Lover ekte vare
Det gamle navnet, Voss Fjellandsby, ble vraket til fordel for Myrkdalen, et nytt og friskt merkenavn som fritt kunne fylles med ønsket innhold. I dette merkenavnet ble det lagt inn et løfte: «I Myrkdalen møter du ekte natur, ekte folk og ekte opplevelser». Dette ga klare føringer for designarbeidet.
Creuna utviklet visuell profil som er inspirert av det dramatiske landskapet i området, med daler, fjell og fjord. Profilen gjør at destinasjonen skiller seg kraftig ut fra konkurrentene. Den ble også lagt merke til under juryeringen:
«Med dramatisk natur, adrenalinhevende opplevelser og fokus på menneskene har designerne skapt en spesiell egenart for helårsdestinasjonen Myrkdalen. Identiteten plasserer Myrkdalen som en nytenkende destinasjon som både ansatte og lokalbefolkning kan være stolte av», står det i juryens kjennelse.
Sterk vekst
Den nye identiteten ble lansert høsten 2013, og har en viktig del av æren for at Myrkdalen i løpet av kort tid har blitt en populær destinasjon. – Vi har opplevd en sterk vekst og har økt omsetningen på alt fra hotellrom og leilighetsutleie til fjellheisene. Det ville vært vanskeligere å få dette til uten en profil som samlet oss og gjorde oss tydelige og unike i markedet, sier Haaland.
Norgesmøllene: Tok grep for å stoppe melsøl
Bakeglade nordmenn bruker millioner av kilo med mel hvert år, men opplever ofte at melposene går i stykker. Dette gir melsøl i skap og skuffer. Handelsstanden er heller ikke helt fornøyd med poser som sprekker under transport og stabling. I Norgesmøllene på Nesttun i Bergen bestemte de seg for å utvikle en emballasje som løste alle disse problemene.
– Møllerens mel er kategorikaptein, og vår ambisjon er å være best på brukeropplevelser før, under og etter kjøp. Samtidig er vi svært opptatt av problematikken rundt matsvinn. Vi ønsket en emballasje som gjør at så mye mel som mulig havner der det skal, nemlig i deigen, sier Sofie Blich, industridesigner og ansvarlig for melprosjektet. Hun skriver også en doktoroppgave om matsvinn.
Norgesmøllene gikk i gang med å utvikle en emballasje som skulle tilfredsstille de viktigste behovene i verdikjeden, fra produksjon og logistikk til distribusjon, salg og brukervennlighet. GRID Design ble koblet på, og jobbet tett med Sofie Blich og andre fagfolk i Norgesmøllene i prosjektet. Det ble gjennomført jevnlige brukertester gjennom hele utviklingsløpet.
Norgesnyhet på boks
Resultatet er en norgesnyhet, nemlig mel på boks. Den er enkel å holde, god å gripe rundt og lett å åpne. Hele boksen er laget av resirkulerbar kartong. Den er preget med en illustrasjonsfrise som forteller historien bak Møllerens verdier: tradisjon, kvalitet og stolthet.
– Vi har en helt spesiell hjemmebakekultur i Norge. Baking er noe vi gjør for, og med, dem vi er glad i. Møllerens skal være nær forbrukeren og hjelpe han eller hun med å lykkes med bakingen. Derfor har det vært viktig for oss at det kommer tydelig fram på emballasjen hvilken type mel som er inni boksen, og hvordan den kan brukes for å få et best mulig resultat, sier Blich.
«Klar miljøprofil»
Jurymedlemmene var svært opprømt over Møllerens mel på boks: «Dette er nyskapende og ikke noe juryen har sett før. Lokket viser hva innholdet er, slik at man lett kan finne riktig meltype når man åpner skuffen. Hvetemel og sammalt mel er tydelig skilt med ulike farger, men gjenkjenningsgraden er likevel høy. Når emballasjen også bidrar til redusert svinn både hjemme, hos produsent og i transportleddet, har den en klar miljømessig profil», står det i jurykjennelsen.
Møllerens mel på boks ble lansert på dagligvaremarkedet i fjor høst, og fikk en overveldende positiv mottakelse både fra handelsstanden og forbruker. I tillegg fikk boksene plass i hyllene ved siden av Møllerens melposer, slik at den totale eksponeringen har økt og valgfriheten har blitt større.
Acapo: Trengte en totalfornyelse
Immaterielle rettigheter kan være et tungt og komplisert fagfelt. For å lykkes med nå ut til nye kunder kreves enkel og engasjerende kommunikasjon. Dette manglet hos bergensbaserte Acapo, et av Norges ledende konsulentselskaper innen immaterielle rettigheter.
– Vi har vokst mye de siste årene, blant annet gjennom fusjoner. Som et resultat av dette var den visuelle profilen vår blitt litt lappete. Vi trengte en total gjennomgang og fornyelse av profilen, slik at vi bedre kunne kommunisere hva vi gjør og hvordan vi kan hjelpe norske bedrifter med å ta vare på den innovasjonen de skaper, sier daglig leder og advokat Hilde Vold-Burgess.
Brøt med advokatspråket
Designbyrået Anti, også fra Bergen, ble satt på saken. Sammen med Acapo staket de ut en kurs som brøt med normen for hvordan tradisjonelle advokatselskaper og andre bransjeaktører fremstiller seg selv.
De endte opp med en visuell profil som med fargepalett, kreativt språk og islett av humor skiller seg tydelig ut fra konkurrentene. En miks mellom faste elementer som logo, typografi og fargeskala og fleksible elementer som bildemotiver, illustrasjoner og interaktive installasjoner er med på å gjøre profilen levende og aktuell.
Acapo får ros av juryen for å kommunisere på en måte som er med på å ufarliggjøre et fagfelt som kan virke utilgjengelig for mange. «Profilen kommuniserer et vanskelig budskap på en enkel måte uten at det blir banalt, og bygger på troverdig vis bro mellom seriøs jus og kreativ virksomhet. Dette troner over det meste vi har sett tidligere», står det i jurykjennelsen.
– Vi ønsker å bygge ned de barrierene som gjør at potensielle kunder ikke tar kontakt med oss. Ofte kontaktes vi først når det er oppstått et problem i tilknytning til den immaterielle verdien eller rettigheten. Da kan det være for sent, eller det blir en lang og tung vei til målet. Ved hjelp av den nye profilen vår kommuniserer vi at man bør være bevisst og proaktiv ved å søke bistand i en tidlig fase, sier Vold-Burgess.
(Pressenytt)
* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Acapo, daglig leder Hilde Vold-Burgess, telefon 55 21 40 84
* VoluSense, administrerende direktør Rianne Vogels, mobil 915 88 339
* Norgesmøllene, kategoriansvarlig Sofie Blich, mobil 400 41 385
* Myrkdalen Fjellandsby, administrerende direktør Harald Haaland, mobil 419 18 535
* 7 Fjell Bryggeri, daglig leder Jens Eikeset, mobil 913 61 042
* Kaffehuset Friele, merkevaresjef Torunn Martin, mobil 990 95 510
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekster:
Norgesmøllene og GRID Design mottok Merket for god design. Foto: Norgesmøllene
7 Fjell Bryggeri og KIND mottok Merket for god design på Designdagen. Foto: 7 Fjell Bryggeri
Kaffehuset Friele og Neolab by Knowit mottok Merket for god design for førstnevntes relanserte kaffeserier. Foto: Barbro Helset
Myrkdalen Fjellandsby og Creuna fikk Merket for god design. Foto: Silvano Zeiter
Acapo og Anti mottok Merket for god design. Foto: Acapo
VoluSense og Designit får Merket for god design for VoluSense Pediatrics. Foto: Designit
7Fjell_Bilde01.jpg B (5760x3840)
Friele_bilde2_foto_Barbro_Helset_trykk.jpg B (4717x2463)
Myrkdalen_bilde04_foto_Silvano Zeiter.jpg B (4200x2362)
Alfa_bilde1_foto_RedRabbits.jpg B (2716x1735)
VoluSense_bilde1_foto_Designit_trykk.jpg B (4928x3264)