presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2014:

Hedrer innovasjoner i dagligvarehyllene

  Publisert: 02.04.2014 08:09 - av  Henning Poulsen

Masalamagic og Mission mottar Merket for god design fra Norsk Designråd.

Printer & Long og Tangram Design mottar Merket for god design for Ink.

Sunniva Drikke og Tangram Design mottar Merket for god design for Limo.

Oslo: Grilstad har laget en emballasje med skrulokk som setter konkurrentenes påleggsinnpakninger i skammekroken. Masalamagic fortsetter sin indiske matrevolusjon i ny drakt. Printer & Long har skapt en vitamindrikk som kan bli et nytt norsk eksporteventyr. Sunniva Drikke har gjort lemonade til en norsk folkedrikk. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Masalamagic: Indisk matdrøm

Drømmen da Masalamagic ble startet for 10 år siden var å lære nordmenn å lage ekte indisk mat. Etter hvert ble drømmen truet av ukurant emballasje, og kundene gikk forbi. Et solid designløft gjør at den indiske matmisjoneringen nå kan fortsette med uforminsket styrke.

 

– Kundene fortalte oss at de syntes smaken var autentisk og ekte indisk, men vi opplevde store utfordringer med synlighet i butikk, forteller gründer Niru Kumra.

 

Gjennom rådgivingsselskapet Connect Norge kom hun i kontakt med byrået LOS&CO, som kastet seg inn i prosjektet med fynd og klem. Designarbeidet ble forankret helt opp på styrenivå, og til slutt klarte designlaget til Kristine Lillevik å utvikle en design alle parter var fornøyde med.

 

Magisk design

– Det var en kamp å få alt klart til lansering. Designen skulle bestemmes og ferdigstilles, sendes til India, bli trykket og deretter sendt tilbake. Noen lange netter ble det, men vi klarte det, sier Kumra.

 

Resultatet er en design som skiller seg radikalt fra både konkurrenter og den gamle emballasjedesignen. Emballasjen formidler informasjon om indisk mat på en troverdig og elegant måte. Fargekoding brukes for å skille mellom de ulike produktene i serien. Ifølge designjuryen er emballasjedesignen ”magisk og eksotisk, men også moderne og nordisk” og ”så elegant at du kan ha det stående på kjøkkenbenken.”

 

– Nå har vi en design som bygger opp under visjonen vår – ”Indisk mat på norske fat”. Den gir oss mer troverdighet og gjør at vi skiller oss ut i en kategori der konkurransen er tøff, sier Niru Kumra.

 

Sunniva Drikker: Bittersøt innovasjon

Stadig flere nordmenn ønsker et alternativ til brus når de er på farten. Sunniva lot seg inspirere av lemonadekulturen i England, Frankrike og USA, men trengte en overbevisende emballasje som kunne selge den bittersøte drikken i Norge. Resultatet er Limo, som omsatte for hele 20 millioner kroner i løpet av sine første åtte måneder på markedet.

 

– Lemonade er en forfriskende og leskende drikk som gir en unik bitter og søt smaksopplevelse. Vår forbrukerinnsikt viste et udekket behov for en slik drikk o dagligvarehandelen, og vi bestemte oss for å satse, sier Hege Blom Thorsen, markedssjef for smådrikke i Sunniva Drikker.

 

Traff tidlig med konsept

Sunniva koblet inn Tangram Design for å utvikle en emballasje som kunne matche drikken. De ble et tett samarbeid mellom drikkeprodusenten og designerne gjennom hele innovasjonsløpet, fra tidlig konsepttesting og til produktet fant sin plass i butikkhyllene.

 

– Vi ble fort enige om hvor vi ville med identiteten, og i testene opplevde vi at designen traff svært bra hos den unge på-farten-målgruppen. Den ble opplevd som forfriskende, leskende, smakfull og fristende. Disse tilbakemeldingene tok vi med oss videre i utviklingsprosessen. Sammen skapte vi en sterk identitet til en attraktiv drikk, forteller Thorsen.

 

Suksess i sosiale medier

For å understreke at lemonaden er 100 prosent naturlig er flasken klar og uten unødvendige elementer. Pastellfarger skaper nostalgiske sommerassosiasjoner, mens stempelmerket på for- og bakside sender tankene i retning delikatesseprodukter.

 

Limo ble lansert i mai 2013, og oppnådde umiddelbart sterke salgstall og stor oppmerksomhet i sosiale medier. – Vi har fått massiv respons blant annet på Instagram, noe som var overraskende siden vi ikke hadde noen kampanje rettet mot sosiale medier. Det er en bekreftelse på at vi har fått den aksepten vi ønsker fra målgruppen vår, sier Thorsen. Hun tror på en ny lemonadesommer i år også.

 

Grilstad: Til kamp mot tørr pølse

Tørre pølseskiver som ligger i en istykkerrevet emballasje er en av livets konstante, små irritasjonsmomenter. Inntil nå: Grilstad revolusjonerer påleggshyllen med sin emballasje med skrulokk.

 

– Innovasjon er en av våre kjerneverdier, og da må vi være i stand til å tenke nytt på alle områder. Samtidig har innovasjon bare en hensikt dersom den gjør hverdagen enklere eller bedre, sier sortiments- og utviklingssjef Terje Sørnes.

 

Grilstad har lenge sett etter en løsning for mer funksjonell og forbrukervennlig innpakning av spekepølser. I forbrukerundersøkelser avdekket produsenten på Ranheim at folk synes pakkene er problematiske å åpne. De revner ofte når de åpnes, lukkefunksjonen fungerer ikke og pakningene holder seg ikke tette. Det fører til mindre appetittlig pålegg med kortere holdbarhet etter at emballasjen er åpnet.

 

Produsenten ønsket å reposisjonere seg som merkevare. Det innebar å utvikle ny design for hele Grilstads sortiment innen spekevarer. Ideen til skrulokkløsningen henter inspirasjon fra et smørbeger en av Grilstads medarbeidere tok med hjem fra Tyskland.

 

Millionsuksess og stor begeistring

Med på laget fikk Grilstad emballasjeprodusent RPC Superfos og Strømme Throndsen Design. De gikk i gang med å utvikle en ny pakning. Resultatet ble en emballasje med praktisk og hygienisk åpne- og lukkefunksjon, som ser så delikat ut at den kan settes rett på bordet som serveringsfat.

 

Høsten 2013 kunne Grilstad lansere sine bestselgere – Jubelsalami, Supersalami og Trønderfår – i den nye bordpakningen. Siden den gang har pølseglade nordmenn kjøpt de tre produktene for om lag 50 millioner kroner.

 

– Vi tar markedsandeler innenfor spekevarer, salami og fårepølse. I tillegg har vi fått masse oppmerksomhet og ros i aviser, fagpresse og i sosiale medier. Vi har klart å begeistre påleggs-Norge med god design, sier Sørnes fornøyd.

 

Printer & Long: Slåss mot de store

Norge er et av landene i verden der det drikkes mest brus, med alle helseproblemene dette medfører. To gründere fra Nittedal hadde en drøm om å gjøre noe med dette. Sammen med Tangram Design har de utviklet en serie vitamindrikker som har skapt furore i landets kiosker, bensinstasjoner og dagligvarekjeder.

 

– I kampen mot de store drikkevareaktørene holder det ikke bare å ha et smakfullt produkt av høy kvalitet. For å lykkes må vi skille oss ut. Vi bestemte oss tidlig for å være en designdrevet drikkeprodusent, forteller Kjetil Amundsen, som sammen med Stian Mørk står bak selskapet Printer & Long.

 

Unik vitaminkapsel

De begynte å se seg om etter en samarbeidspartner på design. Valget falt på Tangram Design, som ble innlemmet helt fra starten av utviklingsløpet. – Vi startet med å lage en liste med utfordringer som måtte løses. Vi måtte kommunisere helseaspektet ved drikken. Samtidig ville vi unngå det kliniske, kjølige uttrykket som en del av konkurrentene har. Til sist måtte identiteten fungere like godt i Norge som i utlandet, sier Amundsen.

 

Sammen kom de opp med en grafisk identitet som er totalt ulik alle andre vitamindrikker på markedet. Selve flasken har en kapsel der vitaminene og smaksstoffene ligger forseglet og holdes ferske og friske. Når man trykker på en knapp på toppen av kapselen slippes vitaminene ut i vannet, og den visuelle effekten er omtrent som å helle litt blekk i et vannglass. Da er det bare passende at produktet har fått navnet Ink.

 

Viktig Bama-avtale

Nå ser fremtiden lys ut. Printer & Long har nylig undertegnet en distribusjonsavtale med Bama. Det gir den lille gründerbedriften muskler til å slåss mot de store. Ink har også gjort inntrykk utenfor landets grenser. Mørk og Amundsen får henvendelser fra bransjeaktører i alt fra Sverige og Benelux til Russland, Sør-Afrika og Singapore.

 

– Dagligvarekjeder ringer og ber oss komme og presentere Ink. Jeg har snart jobbet 15 år i dagligvarebransjen og har aldri opplevd noe slikt før. Dette er en guttedrøm som er i ferd med å gå i oppfyllelse, sier Amundsen.

 

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKSER:

Dagligvarebransjen utmerkes:

 

Produkt: Masalamagic
Bedrift: Masalamagic
Design: LOS&CO
Kategori: Emballasjedesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/g9fs8l7fs6vmcxz/fHeXoGyOqt

 

Produkt: Ink
Bedrift: Printer & Long
Design: Tangram Design
Kategori: Emballasjedesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6ipu7yyin48oh3u/ZqvcjrX8ey

 

Produkt: Limo
Bedrift: Sunniva Drikke
Design: Tangram Design
Kategori: Emballasjedesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/y2418fkm5lnwq82/6FnvDQT3Cs

 

Produkt: Ny bordpakning
Bedrift: Grilstad
Design: Strømme Throndsen Design.
Kategori: Emballasjedesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/aaj628582os5cd6/ueVG54lCan

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design

* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design

http://www.norskdesign.no/merket

 

 

Bildetekster:

Masalamagic og Mission mottar Merket for god design fra Norsk Designråd.

 

Printer & Long og Tangram Design mottar Merket for god design for Ink.

 

Sunniva Drikke og Tangram Design mottar Merket for god design for Limo.

 

Grilstad og Strømme Throndsen Design mottar Merket for god design for sin innovative bordpakning med skrulokk.

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Sunniva Drikke, markedssjef for smådrikke Hege Blom Thorsen, mobil 915 29 868

* Grilstad, sortiments- og utviklingssjef Terje Sørnes, mobil 901 26 310

* Printer & Long, gründer Kjetil Amundsen, mobil 958 04 548

* Masalamagic, daglig leder Niru Kumra, mobil 900 97 291

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak masalamagic IMG_2958 - bruk.JPG 16,54 kB (1200x800)
Bilde - vedlegg til sak ME012_bilde2.jpg 27,80 kB (3000x2438)
Bilde - vedlegg til sak ME010_bilde1.jpg 22,10 kB (2250x3000)
Bilde - vedlegg til sak ME023_bilde1_Jubelsalami.jpg 1,72 MB (3000x2143)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2014 08:09
Teknisk løsning ZEVS AS