Hedrer Østfolds ovner og øreplugger – SPERREFRIST TIL KL 18.00 I DAG
Onsdag ettermiddag mottok designbyrået Snø og den tradisjonsrike produsenten Jøtul den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor. Jøtul er også nominert til Hedersprisen for god design, som deles ut onsdag kveld.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Snø: Øreplugger til besvær
Hvem har vel ikke følt blodet koke når øretelefonen faller ut – igjen – og avbryter den gode musikkopplevelsen. Designbyrået Snø og produsenten Freebit ønsket å se på hvordan dette kunne unngås.
– Uansett om du jogger rundt Central Park i New York, løper for å rekke flyet til Brüssel, sover til musikk på toget eller går tur med bikkja på Grünerløkka, har du behov for øreplugger som er komfortable, stabile og fleksible. Vi lurte fælt på hvorfor ikke slike plugger allerede eksisterte. Vi bestemte oss for å gjøre noe med det, sier Johan Sundkvist, direktør for produktutvikling i Freebit.
Individuell standardisering
Freebit og Snø gikk inn i et utviklingsløp der de utforsket både ørefasonger og brukssituasjoner.
– Utfordringen var å sikre god passform i et begrenset, variert og følsomt område. Gjennom studier av ørets anatomi fant vi punkter som var felles for 98 prosent av oss. Vi skjønte at vi måtte gjøre noe så tilsynelatende paradoksalt som å standardisere for individuelle behov, forklarer Sundkvist.
Verdensledende løsning
Resultatet er C-Shape Freebits – en patentert øreplugg med en C-bue som utnytter ørets form for å skape en stabil, behagelig lytteopplevelse. Denne tok Freebit etter hvert verdenspatent på, og i dag leases løsningen av store aktører som Monster, Jawbone og Jaybird. Den norske løsningen har tatt over store deler av markedet og er i dag det ledende ergonomiske øregrensesnittet for kablede og trådløse øretelefoner i verden.
Dette kunne ikke designjuryen vende det døve øret til: «Juryen er imponert over Freebit-konseptet og den ergonomivennlige C-buen. Den sitter, bokstavelig talt. Dette er et solid stykke industridesign», skriver juryen i sin kjennelse. De berømmer også hvordan Freebit har lykkes med å spesifisere designet slik at de kan lease løsningen til en rekke globale elektronikkselskaper.
Jøtul: Utfordret etablerte peissannheter
Jøtul er en av verdens eldste eksisterende produsenter av ovner. De ønsket å bryte med etablerte sannheter om hvordan en vedovn skal se ut. Resultatet er en tidløs støpejernovn tilpasset det moderne hjem. Etterspørselen har vært så høy at Kråkerøy-produsenten til tider ikke har klart å lage mange nok.
– I ovnsbransjen lages det stort sett vertikale produkter med høye, smale glass og et forholdsvis lite brennkammer. Vi stilte oss selv spørsmålet «Hvordan brenner en peis egentlig best?». Vi ville sette funksjon i sentrum for innovasjon, forteller Marius Torjusen, konserndirektør for merkevarer i Jøtul.
Tidløs og effektiv
I 2012 utarbeidet Jøtul en ny merkevareplattform som sto sentralt i utviklingsprosessen selskapet nå gikk inn i. Anderssen & Voll, tidligere en del av Norway Says, ble koblet på. De jobbet tett sammen med Jøtuls egne ingeniører.
– Målet var å konstruere en moderne vedovn med funksjonaliteten til en klassisk ovn. Den måtte ha god plass til ved, være lett å bruke og gi høy effekt uten at det gikk på kompromiss med formen, sier merkevaresjef Mette Olafsen.
Tradisjonelt OG moderne
Juryen er henrykt over den nye ovnsserien til Jøtul. I jurykjennelsen står det at «Jøtul F 305 er både tradisjonell og moderne på én gang. Den preges av tradisjonsrikt støpejernhåndverk og retroorientert formgivning, men er samtidig strippet for ornamenter og daterte elementer».
Jøtul F 305-serien ble lansert høsten 2014, og skiller seg tydelig ut fra konkurrerende merker. Brennkammeret er horisontalt, noe som gir god plass til ved. Det store glasset i døren utgjør 70 prosent av fronten og gir panoramainnsyn til bålet.
Overgår alle miljøkrav
På miljøsiden leverer ovnserien oppsiktsvekkende godt. Partikkelutslippene ved brenning av ved ligger nesten tre ganger så lavt som kravene for å bli Svane-merket – og mer enn sju ganger lavere enn norske standardkrav til utslipp. Jøtul legger også mye ressurser i å lære kundene sine å fyre så miljøvennlig som mulig.
(Pressenytt)
* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Snø Designstudio, industridesigner Ingrid Koefoed, mobil 452 59 308
* Freebit, produktutviklingsdirektør Johan Sundkvist, mobil 458 11 397
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Freebit og Snø mottok Merket for god design for den patenterte ørepluggen C-Shape Freebits. Foto: Freebit
Onsdag ettermiddag mottok designbyrået Snø og den tradisjonsrike produsenten Jøtul den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor. Jøtul er også nominert til Hedersprisen for god design, som deles ut onsdag kveld.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Snø: Øreplugger til besvær
Hvem har vel ikke følt blodet koke når øretelefonen faller ut – igjen – og avbryter den gode musikkopplevelsen. Designbyrået Snø og produsenten Freebit ønsket å se på hvordan dette kunne unngås.
– Uansett om du jogger rundt Central Park i New York, løper for å rekke flyet til Brüssel, sover til musikk på toget eller går tur med bikkja på Grünerløkka, har du behov for øreplugger som er komfortable, stabile og fleksible. Vi lurte fælt på hvorfor ikke slike plugger allerede eksisterte. Vi bestemte oss for å gjøre noe med det, sier Johan Sundkvist, direktør for produktutvikling i Freebit.
Individuell standardisering
Freebit og Snø gikk inn i et utviklingsløp der de utforsket både ørefasonger og brukssituasjoner.
– Utfordringen var å sikre god passform i et begrenset, variert og følsomt område. Gjennom studier av ørets anatomi fant vi punkter som var felles for 98 prosent av oss. Vi skjønte at vi måtte gjøre noe så tilsynelatende paradoksalt som å standardisere for individuelle behov, forklarer Sundkvist.
Verdensledende løsning
Resultatet er C-Shape Freebits – en patentert øreplugg med en C-bue som utnytter ørets form for å skape en stabil, behagelig lytteopplevelse. Denne tok Freebit etter hvert verdenspatent på, og i dag leases løsningen av store aktører som Monster, Jawbone og Jaybird. Den norske løsningen har tatt over store deler av markedet og er i dag det ledende ergonomiske øregrensesnittet for kablede og trådløse øretelefoner i verden.
Dette kunne ikke designjuryen vende det døve øret til: «Juryen er imponert over Freebit-konseptet og den ergonomivennlige C-buen. Den sitter, bokstavelig talt. Dette er et solid stykke industridesign», skriver juryen i sin kjennelse. De berømmer også hvordan Freebit har lykkes med å spesifisere designet slik at de kan lease løsningen til en rekke globale elektronikkselskaper.
Jøtul: Utfordret etablerte peissannheter
Jøtul er en av verdens eldste eksisterende produsenter av ovner. De ønsket å bryte med etablerte sannheter om hvordan en vedovn skal se ut. Resultatet er en tidløs støpejernovn tilpasset det moderne hjem. Etterspørselen har vært så høy at Kråkerøy-produsenten til tider ikke har klart å lage mange nok.
– I ovnsbransjen lages det stort sett vertikale produkter med høye, smale glass og et forholdsvis lite brennkammer. Vi stilte oss selv spørsmålet «Hvordan brenner en peis egentlig best?». Vi ville sette funksjon i sentrum for innovasjon, forteller Marius Torjusen, konserndirektør for merkevarer i Jøtul.
Tidløs og effektiv
I 2012 utarbeidet Jøtul en ny merkevareplattform som sto sentralt i utviklingsprosessen selskapet nå gikk inn i. Anderssen & Voll, tidligere en del av Norway Says, ble koblet på. De jobbet tett sammen med Jøtuls egne ingeniører.
– Målet var å konstruere en moderne vedovn med funksjonaliteten til en klassisk ovn. Den måtte ha god plass til ved, være lett å bruke og gi høy effekt uten at det gikk på kompromiss med formen, sier merkevaresjef Mette Olafsen.
Tradisjonelt OG moderne
Juryen er henrykt over den nye ovnsserien til Jøtul. I jurykjennelsen står det at «Jøtul F 305 er både tradisjonell og moderne på én gang. Den preges av tradisjonsrikt støpejernhåndverk og retroorientert formgivning, men er samtidig strippet for ornamenter og daterte elementer».
Jøtul F 305-serien ble lansert høsten 2014, og skiller seg tydelig ut fra konkurrerende merker. Brennkammeret er horisontalt, noe som gir god plass til ved. Det store glasset i døren utgjør 70 prosent av fronten og gir panoramainnsyn til bålet.
Overgår alle miljøkrav
På miljøsiden leverer ovnserien oppsiktsvekkende godt. Partikkelutslippene ved brenning av ved ligger nesten tre ganger så lavt som kravene for å bli Svane-merket – og mer enn sju ganger lavere enn norske standardkrav til utslipp. Jøtul legger også mye ressurser i å lære kundene sine å fyre så miljøvennlig som mulig.
(Pressenytt)
* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Snø Designstudio, industridesigner Ingrid Koefoed, mobil 452 59 308
* Freebit, produktutviklingsdirektør Johan Sundkvist, mobil 458 11 397
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Freebit og Snø mottok Merket for god design for den patenterte ørepluggen C-Shape Freebits. Foto: Freebit
Jøtul 1_foto Cadesign.jpg 5,95 MB (3340x2362)
Jøtul 3.jpg 2,56 MB (2956x2067)