Hedrer Mack for øl og cider
Macks Ølbryggeri fikk sammen med lokale Tank Design tildelt Merket for god design for vellykket bruk av design i forbindelse med relanseringen av Bokøl og Gullmack og for utviklingen av Mack Cider.
– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Cider-comeback
De siste årene har det totale ølsalget i Norge gått ned, og Macks Ølbryggeri ønsket flere ben å stå på. Svaret ble å satse både på kvalitetsøl og ciderproduksjon.
– Vi så at konsumet av vin og spritbaserte drinker økte på bekostning av øl. For oss ble det dermed naturlig å satse på cider, som appellerer til mange av dem som ikke drikker øl, forklarer markedssjef Thomas Eskildsen.
Det tradisjonstunge bryggeriet forberedte seg grundig på å gjøre comeback i et marked de forlot tidlig på 2000-tallet da de trakk tilbake den gamle Mack-cideren. Sammen med Tank Design i Tromsø gikk Mack systematisk til verks og opprettet fokusgrupper bestående av både forbrukere og yrkesutøvere i utelivet.
Ikke søt og amerikansk
– Det kom mange nyttige tilbakemeldinger, særlig fra de som jobber i bransjen. Vi fikk en unik innsikt i hvordan salgssituasjonen ser ut på utestedene, og på bakgrunn av dette tok vi en rekke valg. Blant annet registrerte vi at mange ciderdrikker oppfattes som for søte, og derfor reduserte vi sukkerinnholdet i våre cidere, sier Eskildsen.
Mack ønsket også å gå bort fra det amerikanske uttrykket som mange av ciderne på markedet har – med sterke farger og store bilder av frukt. Tanken var å la innholdet gjøre sin del av jobben. Dermed ble grafikken lys og gjennomsiktig på klare engangsflasker som brukes i både dagligvarehandelen og i utelivet. I tillegg er Mack først i Norge med såkalte twistoff-korker.
Mack Cider ble lansert i mai 2010 med smakene eple, pære og fersken/bringebær, og med en markedsandel på 17 prosent i Nord-Norge har salget ifølge Eskildsen gått over all forventning. Nå vurderer bryggeriet å utvide produktserien.
Selger mer spesialøl
Interessen for spesialøl blir stadig større over hele landet. I fjor opplevde Vinmonopolet en salgsøkning på 22 prosent i ølsegmentet. Det er her Mack selger Bokøl og GullMack – som begge holder 6,5 prosent styrke. I tillegg selges ølmerkene på utesteder.
Det er mye tradisjon og stolthet knyttet til de to ølmerkene. Macks Ølbryggeri har laget GullMack siden 1986, mens Bokøl kan føres helt tilbake til 1883. I senere tid har de to merkene kommet stadig dårligere til sin rett. De stutte 0,33-flaskene tok seg ikke godt ut på et restaurantbord.
– Dette er to velsmakende øl som behøvde emballasje som sto i stil med innholdet. I tillegg var det viktig for oss med en design som spiller på og forsterker Macks historie og håndverktradisjon, forteller produktsjef Cathrine Giæver.
Konkurrerer mot vin
Igjen var det Tank Design som fikk jobben med å gjøre Bokøl og GullMack mer eksklusivt. Byrået kom opp med en gjennomsiktig gulletikett som går igjen på begge merkene. En enkel og elegant fargekode er det eneste som skiller mellom Bokøl og GullMack. En annen viktig forandring er at den gamle flasken er blitt byttet ut med en høyreist 0,5-litersflaske.
– Dette gjør det mer naturlig å dele en flaske øl til et bedre måltid – slik mange gjør med vin. På mange måter er det nettopp vin vi konkurrerer mot, og med den nye emballasjen kan både GullMack og Bokøl fint stå fremme på et festpyntet bord, sier Giæver.
De nygamle ølmerkene er blitt tatt godt imot både i utelivet og hos ølkjøpende polkunder, og har allerede fått sølvmedalje i den internasjonale emballasjekonkurransen Pentaward. Utpå vårparten kommer bryggeriet til å utvide premiumserien med ytterligere to øltyper: et hveteøl og en brown ale.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
FAKTABOKS:
Merket for god design:
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)
Bildetekst:
REDESIGNET TRADISJONSØL: Macks Ølbryggeri og Tank Design fikk Merket for god design for Mack Cider og relanseringen av Bokøl og Gullmack. Foto: Macks Ølbryggeri
SATSER PÅ CIDER: Macks Ølbryggeri og Tank Design fikk Merket for god design for Mack Cider. Foto: Macks Ølbryggeri
Kontaktpersoner:
* Macks Ølbryggeri, produktsjef Cathrine Giæver, mobil 976 66 442
* Macks Ølbryggeri, markedssjef Thomas Eskildsen, mobil 91 68 25 67
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971