presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2010:

Gode trønderhoder gir rekrutteringsvekst

  Publisert: 25.02.2010 07:00 - av  Henning Poulsen

GODE HODER: NTNU har tatt i bruk hoder for å illustrere sin nye rekrutteringskampanje. Foto: Agendum

NTNU i Trondheim har fått mye skryt for sin nyskapende studentkampanje ”De gode hodene”. Nå er universitetet også blitt nominert til Hedersprisen for god design.

Universitetet NTNU, Statoil, Kongsberg Maritime og Synfiber er årets fire nominerte til den høythengende Hedersprisen for god design 2010. – Det er både gledelig og svært viktig at de bransjene som er viktigst for norsk verdiskaping i fremtiden også viser seg å være dyktigst på design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.

 

Årets pris deles ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars under Designdagen, den viktigste designbegivenheten i Norge. Allerede nå stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.

 

– Dette er fire bedrifter som har jobbet svært metodisk og målrettet med design som et innovasjonsutløsende verktøy, og som derfor har oppnådd gode og spennende resultater og tatt lederroller i sine bransjer, sier Strøm-Gundersen, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Jakt på gode hoder

Universitetet NTNU er nominert til Hedersprisen for god design for ”De gode hodene”, en rekrutteringskampanje for å øke kjennskapen til NTNU blant unge mellom 17 og 21 år.

 

– Et godt hode kan bety så mangt; som musikalske evner, gode karakterer, kreativitet, gode organisatoriske evner eller samfunnsengasjement. Det er disse vi ønsker å trekke til oss – studenter som vil utvikle sine gode hoder hos oss, sier Catharina Lindheim, som leder seksjon for rekruttering og opptak ved studieavdelingen.

 

Den gamle rekrutteringskampanjen hadde gått i noen år, og hadde begynt å miste sin stoppeffekt. Samtidig følte studieavdelingen at kampanjen ikke klarte å favne over alle fakultetene og studiene ved NTNU på en like god måte.

 

– Vi hadde behov for noe helt nytt. Selv om vi har hatt en jevn økning i søkermassen de siste årene, ønsket vi ikke å hvile på laurbærene. Det er stor konkurranse om studentene i dagens utdanningsmarked, og vi ønsket å skille oss ut fra de andre utdanningsinstitusjonene, forklarer Lindheim.

 

Ut av realfagsbåsen

Siden NTNU er en offentlig institusjon ble oppdraget lagt ut på anbud, og oslobyrået Agendum ble valgt som samarbeidspartner. Flere spørreundersøkelser blant nye studenter de siste årene ble saumfart, og kunnskap om målgruppen ble kombinert med god kjennskap til NTNU som institusjon.

 

– Vi innså at det var en del potensielle søkere vi ikke nådde ut til. Enkelte plasserte oss fremdeles i en realfagsbås, selv om det har gått 14 år siden Norges tekniske høgskole (NTH) slo seg sammen med Den allmennvitenskapelige høgskole, Det medisinske fakultet og kunstfagutdanningene og ble til NTNU, sier Lindheim.

 

Sammen med designbyrået ble en sammenhengende og helhetlig kampanje utformet. Tradisjonelle formuttrykk ble valgt bort for markere NTNUs særpreg og identitet i forhold til andre utdanningstilbud.

 

– Det var helt avgjørende for oss å involvere hele universitetet i prosessen, og det klarte vi. Resultatet er at hele organisasjonen, fra toppledelsen til de ulike fakultetene, har fått et eierskap til denne nye kampanjen, forteller rådgiver Camilla Prytz ved NTNU, som holdt i trådene underveis.

 

Flere søkere

Det bærende elementet i kampanjen ble i stedet en serie med hoder. Hvert fakultet har fått sitt eget hode, og hvert av de 70 studieprogrammene har fått sitt eget element.

 

– Kampanjen ble brukt ved forrige opptak, og vi registrerte en søknadsøkning på neste sju prosent. Vi opplevde svært god respons både i organisasjonen, hos studentene våre og blant potensielle studenter vi kom i kontakt med, forteller Catharina Lindheim, som nå er travelt opptatt med å rekruttere studenter fram mot opptaksfristen 15. april.

 

Unik utstilling

I perioden 25. februar til 18. april vil de fire hedersprisnominerte vises på DogA, og utstillingen er åpen for publikum. Hedersprisen for god design feirer i disse dager sitt tiårsjubileum, og i den anledning skal også de tidligere vinnerne av prisen vises fram.

 

– Design er viktig for norske konkurransekraft fordi det gir merverdi til de produktene og tjenestene vi produserer. Utstillingen viser noen av de beste eksemplene vi har på samarbeid mellom bedrifter og designere det siste året., sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Filmer:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/category8366.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Statoil, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76

* Synfiber, Jan Fyrde, mobil 90 58 93 09

* NTNU, Catharina Lindheim, tlf. 73 59 52 35

* Kongsberg Maritime, Thor Hukkelås, mobil 93 02 92 83

* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2010

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: K-Master
Bedrift: Kongsberg Maritime
Design: Hareide Designmill
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/kmaster

Produkt: “Statoils ledestjerne”
Bedrift: Statoil
Design: Scandinavian Design Group
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/statoilstjerne

Produkt: STIHL X-FIT
Bedrift: Synfiber
Design: Synfiber
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/stihlxfit

Produkt: ”De gode hodene”
Bedrift: NTNU
Design: Agendum
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/ntnuhoder

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

 

2009:

Produkt: CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine Services

 

2008

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak NTNU_nt_illu copy web.jpg 4,65 kB (190x300)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 25.02.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS