presseticker

Skip to main content

Gode eksporttall for møbel og interiør

  Publisert: 07.04.2015 07:00 - av  Henning Poulsen

TAKASHIMAYA. Fra dette kjøpesenter i Singapore selger Scandinavian Business Seating 15-20 stoler i HÅG Capisco-serien hver eneste dag. Foto: SB Seating

BEHAGELIG. Den lokale salgsrepresentanten til SBS hviler seg i stolen HÅG Capisco.

Oslo: Norsk møbel- og interiøreksport er på vei opp etter flere negative år, og over Atlanteren går salget til himmels. Nå venter bransjen at den lave kronekursen skal gjøre eksportstatistikken enda penere.

5,7 milliarder kroner. Det er summen av eksporten fra norsk møbel- og interiørindustri til verdensmarkedet i 2014. Fjorårets eksportstatistikk bekrefter at møbel- og interiørbransjen har klart å bryte ut av den negative salgsspiralen siden kriseåret 2009.

 

– Ikke bare stoppet vi eksportnedgangen i fjor. Det ble til og med en vekst på 3,6 prosent. Nå ser vi tegn i markedet som gjør oss til optimister for møbel- og interiørbransjen de nærmeste årene. Delvis handler det om at kronefallet styrker eksportindustrien vår, men vel så viktig er det at norske møbler og interiør har fått en sterkere posisjon i USA og Canada. Samtidig ser vi at det åpner seg nye dører i andre deler av verden, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.

 

Norske former fenger amerikanerne

Han forteller at bransjen sysselsetter mer enn 4000 årsverk, og er én av få norske eksportområder utenfor råvareindustrien. Hvert år fremstilles produkter tilsvarende 17 milliarder kroner i produksjonsverdi.

 

I fjor handlet designopptatte nordamerikanere møbler og interiør fra Norge for nesten 900 millioner kroner, målt i produksjonsverdi. Det ga en salgsoppgang på over 25 prosent på bare ett år. Mens eksportutviklingen sto stille i Norden og Europa, gikk salget forsiktig ned på markedene i Asia. Utenfor disse hovedmarkedene finner vi blant annet Australia og Sør-Afrika, der salget økte med over 50 prosent til nærmere 140 millioner kroner.

 

Fargerik porselenseksport

– Vi ser gode eksportmuligheter i årene fremover. Måtte bare kronekursen holde seg der den er, sier Simmer Vikeså, administrerende direktør i Figgjo. Han forteller at stadig flere internasjonale kunder ønsker sterke farger på tallerkener, fat, boller og krus.

 

Etter noen år med fokus på hjemmemarkedet giret tradisjonsrike Figgjo opp sin eksportsatsing i fjor. Det ga en salgsøkning på 10 prosent utenfor Norden, og veksten fortsetter inn i 2015. Så langt i år er omsetningen fra eksport 20 prosent høyere enn den var på samme tid i fjor.

 

– Vi deltar på stadig flere internasjonale anbud og forventer at ordreinngangen vil øke i tiden fremover. Etterspørselen øker både fra Midtøsten og deler av Europa, og i mai skal vi delta på en viktig messe i New York som kan åpne dører for oss i Nord-Amerika. Vi er også i dialog med flere store hotellkjeder, sier Vikeså.

 

Må erstatte utslitte kontorstoler

Hos Scandinavian Business Seating, som blant annet står bak merkevareseriene HÅG og RBM, stammer hele 80 prosent av salget fra utlandet. I 2014 oppnådde produsenten en omsetningsvekst på tre prosent i et flatt kontormarked.

 

– Vi merker større forskjeller i de europeiske markedene. Utviklingen er særlig positiv i Storbritannia og Tyskland, men også Sør-Europa begynner å komme seg etter å ha ligget langt nede i mange år. Mange bedrifter har i en årrekke utsatt investeringer i møbler og interiør. Nå begynner de å komme på banen for å erstatte utrangert og utslitt interiør, sier administrerende direktør Lars Røiri.

 

Den siste tiden har Scandinavian Business Seating investert tungt i nye produkter. Bare de to siste årene har produsenten lansert tre nye møbelserier. Dette begynner de nå å få betalt for, ifølge Røiri.

 

– Det er to makrotrender i samfunnet som er veldig interessante for oss: Bærekraft og helse. Funksjonell skandinavisk design tjener på denne utviklingen, og her har vi gjennom en årrekke jobbet målrettet for å være best på miljø og ergonomi. Ikke minst har dette bidratt til økende etterspørsel fra Asia. Bare fra ett kjøpesenter i Singapore – Takashimaya Mall – selger vi 15-20 stoler i HÅG Capisco-serien hver dag, forteller Røiri.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Eksportfakta – Møbel + Interiør:

Europa: 2.487 millioner kr (-2,5%)

Nord- og Mellom-Amerika: 872 millioner kr (+22,6%)

Asia: 390 millioner kr (-6%)

Norden: 1.831 millioner kr (-0,9%)

Øvrige markeder: 137 millioner kr (+52,1%)

Totalt: 5.716 millioner kr (+3,6%)

(Kilde: Norsk Industri, 2014)

 

Bildetekst:

TAKASHIMAYA. Fra dette kjøpesenter i Singapore selger Scandinavian Business Seating 15-20 stoler i HÅG Capisco-serien hver eneste dag. Foto: SB Seating

 

Kontaktperson:

* Norsk Industri - Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, tlf. 23 08 88 53

5,7 milliarder kroner. Det er summen av eksporten fra norsk møbel- og interiørindustri til verdensmarkedet i 2014. Fjorårets eksportstatistikk bekrefter at møbel- og interiørbransjen har klart å bryte ut av den negative salgsspiralen siden kriseåret 2009.

 

– Ikke bare stoppet vi eksportnedgangen i fjor. Det ble til og med en vekst på 3,6 prosent. Nå ser vi tegn i markedet som gjør oss til optimister for møbel- og interiørbransjen de nærmeste årene. Delvis handler det om at kronefallet styrker eksportindustrien vår, men vel så viktig er det at norske møbler og interiør har fått en sterkere posisjon i USA og Canada. Samtidig ser vi at det åpner seg nye dører i andre deler av verden, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.

 

Norske former fenger amerikanerne

Han forteller at bransjen sysselsetter mer enn 4000 årsverk, og er én av få norske eksportområder utenfor råvareindustrien. Hvert år fremstilles produkter tilsvarende 17 milliarder kroner i produksjonsverdi.

 

I fjor handlet designopptatte nordamerikanere møbler og interiør fra Norge for nesten 900 millioner kroner, målt i produksjonsverdi. Det ga en salgsoppgang på over 25 prosent på bare ett år. Mens eksportutviklingen sto stille i Norden og Europa, gikk salget forsiktig ned på markedene i Asia. Utenfor disse hovedmarkedene finner vi blant annet Australia og Sør-Afrika, der salget økte med over 50 prosent til nærmere 140 millioner kroner.

 

Fargerik porselenseksport

– Vi ser gode eksportmuligheter i årene fremover. Måtte bare kronekursen holde seg der den er, sier Simmer Vikeså, administrerende direktør i Figgjo. Han forteller at stadig flere internasjonale kunder ønsker sterke farger på tallerkener, fat, boller og krus.

 

Etter noen år med fokus på hjemmemarkedet giret tradisjonsrike Figgjo opp sin eksportsatsing i fjor. Det ga en salgsøkning på 10 prosent utenfor Norden, og veksten fortsetter inn i 2015. Så langt i år er omsetningen fra eksport 20 prosent høyere enn den var på samme tid i fjor.

 

– Vi deltar på stadig flere internasjonale anbud og forventer at ordreinngangen vil øke i tiden fremover. Etterspørselen øker både fra Midtøsten og deler av Europa, og i mai skal vi delta på en viktig messe i New York som kan åpne dører for oss i Nord-Amerika. Vi er også i dialog med flere store hotellkjeder, sier Vikeså.

 

Må erstatte utslitte kontorstoler

Hos Scandinavian Business Seating, som blant annet står bak merkevareseriene HÅG og RBM, stammer hele 80 prosent av salget fra utlandet. I 2014 oppnådde produsenten en omsetningsvekst på tre prosent i et flatt kontormarked.

 

– Vi merker større forskjeller i de europeiske markedene. Utviklingen er særlig positiv i Storbritannia og Tyskland, men også Sør-Europa begynner å komme seg etter å ha ligget langt nede i mange år. Mange bedrifter har i en årrekke utsatt investeringer i møbler og interiør. Nå begynner de å komme på banen for å erstatte utrangert og utslitt interiør, sier administrerende direktør Lars Røiri.

 

Den siste tiden har Scandinavian Business Seating investert tungt i nye produkter. Bare de to siste årene har produsenten lansert tre nye møbelserier. Dette begynner de nå å få betalt for, ifølge Røiri.

 

– Det er to makrotrender i samfunnet som er veldig interessante for oss: Bærekraft og helse. Funksjonell skandinavisk design tjener på denne utviklingen, og her har vi gjennom en årrekke jobbet målrettet for å være best på miljø og ergonomi. Ikke minst har dette bidratt til økende etterspørsel fra Asia. Bare fra ett kjøpesenter i Singapore – Takashimaya Mall – selger vi 15-20 stoler i HÅG Capisco-serien hver dag, forteller Røiri.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Eksportfakta – Møbel + Interiør:

Europa: 2.487 millioner kr (-2,5%)

Nord- og Mellom-Amerika: 872 millioner kr (+22,6%)

Asia: 390 millioner kr (-6%)

Norden: 1.831 millioner kr (-0,9%)

Øvrige markeder: 137 millioner kr (+52,1%)

Totalt: 5.716 millioner kr (+3,6%)

(Kilde: Norsk Industri, 2014)

 

Bildetekst:

TAKASHIMAYA. Fra dette kjøpesenter i Singapore selger Scandinavian Business Seating 15-20 stoler i HÅG Capisco-serien hver eneste dag. Foto: SB Seating

 

Kontaktperson:

* Norsk Industri - Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, tlf. 23 08 88 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak IMG_4023.JPG 44,53 kB (960x1280)
Bilde - vedlegg til sak IMG_4038.JPG 22,32 kB (960x1280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 07.04.2015 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS