Glasslampe og møbelsystem fra Bergen til New York
Lørdag åpner østkystens viktigste møbel- og interiørmesse, ICFF, dørene på Javits Center i New York. Over 700 utstillere skal knive om oppmerksomheten til de drøyt 32 000 besøkende som forventes innom i de fire dagene messen varer. På den norske Insidenorway-standen stiller belysningsinnovatørene Northern Lighting, møbelprodusenten VAD og designduoen Ope.
Northern Lighting tar med seg ikke mindre enn ni produktserier til ICFF-messen. Blant disse finner vi Bell, Acorn, Unika og Moo, som alle selger ganske godt på det amerikanske markedet allerede. Produsenten har også store forhåpninger til en lampe med sterk bergenstilhørighet – Say My Name. Lampen er designet av Morten Skjærpe Knarrum og Jonas Norheim, bedre kjent under navnet Morten & Jonas. Duoen har studio i Bergen.
– Det er et spennende og stort marked, men nokså fragmentert og komplisert å jobbe i. Derfor har vi alliert oss med en amerikansk distributør som har teknisk godkjenning, nettverk og erfaring. Så langt fungerer det godt - og de er med på å satse på oss videre for vekst blant annet gjennom ICFF og promotering av flere nye modeller, sier markedssjef Stine Birkeland i Northern Lighting.
Say My Name er en uttrykksfull lampe med multifunksjonell design, som enten kan henge fra taket som en pendel eller stå i oppreist posisjon som en bordlampe. Lampene er laget av munnblåst glass fra Venezia.
Bergensere bak global merkevareeksport
For Lars Urheim, den ene halvdelen av Ope, er det merkevaren som eksporteres, ikke nødvendigvis det fysiske produktet. 90 prosent av produksjonen av Opes modulære møbelsystem foregår på lisens i det markedet det skal selges i. Bare den patenterte koblingsmekanismen produseres i Norge.
– Verden endrer seg raskt, men virkemiddelapparatet henger ikke helt med. Det er praktisk talt ingen eksportstøtte å få for en aktør som oss, forteller Urheim. Han har bodd 10 år i byen mellom de syv fjell og er utdannet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, men holder nå til i Stavanger.
Sammen med sin kollega, bergenseren Eirik Høvik Helgesen, reiste han over til New York allerede en drøy uke før ICFF-messen åpner dørene. Årsaken er enkel: Merkevarebygging er viktig – og tar lang tid. På onsdag hadde Ope slippfest på den nordiske kaffebaren og designbutikken Búðin i Brooklyn. Her monterte de to designerne møbelsystemet sitt foran et 100-talls gjester som fikk servert egenbakte kanelboller og nordiskinspirerte drinker.
– Amerikanere elsker skandinavisk design, men de elsker også «Made in USA». Ved å produsere alle platene til møbelsystemet i USA kan vi tilfredsstille begge disse behovene. Det gir oss et fantastisk salgsargument, sier Urheim.
Krever langsiktig jobbing
Det er Norsk Industri Møbel + Interiør som står bak Insidenorway, den norske standen som stilles ut på ICFF. Bransjesjef Egil Sundet skulle gjerne hatt mer drahjelp fra det norske virkemiddelapparatet.
– Eksporttallene peker stødig oppover for norsk møbel- og interiørbransje, men i skandinavisk sammenheng er vi fremdeles minst. Et kortsiktig og lite visjonært virkemiddelapparat hindrer oss i å kappe inn forspranget. Derfor ønsker vi oss en norsk eksportutviklingsordning, sier Sundet.
Han understreker at mens messer som ICFF kan være en døråpner inn på internasjonale markeder for norske aktører, krever det langsiktig jobbing og mye tålmodighet for å slå igjennom i for eksempel USA.
– En dansk bedrift kan få mellom 25 og 50 prosent av kostnadene sine knyttet til eksportsatsing dekket av virkemiddelapparatet i Danmark i en treårsperiode. I Norge kan man kun få støtte i ett år. Dette er for kort periode til å lykkes. Det blir bare et skippertak, sier Sundet.
Etterlyser enklere støtteordninger
Stine Birkeland i Northern Lighting mener norsk eksportfokus i større grad bør omfatte ferdigvareindustrien.
– Myndighetene kan lære mye av Danmark, som for eksempel gir direkte økonomisk støtte for aktører som stiller ut produkter og merkevarer på internasjonale messer. Slike enkle støtteordninger tror jeg gir håndfaste resultater uten for mye byråkrati rundt prosessene, sier hun
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Insidenorway i New York
* Insidenorway er en felles norsk stand eid av Norsk Industri.
* Står for 9. år på rad på International Contemporary Furniture Fair (ICFF) på Javits Center i New York 14. - 17. mai.
* Et samarbeid med Innovasjon Norge og Det norske generalkonsulatet i New York
* ICFF vil ha over 32 000 deltakere og mer enn 700 utstillere i år. Bransjemessen er åpen for publikum den siste dagen, 17. mai.
* Norsk møbel- og interiørindustri omsatte for 17 milliarder kroner i 2015. 40 prosent eksporteres. USA er fjerde viktigste eksportmarked og tar imot 10 prosent av norsk eksport.
Bildetekster:
TIL USA. Lampen Say My Name, designet av Morten & Jonas, skal vises fram i New York. Foto: Kristofer Johnsson
MODULÆRT. Ope tar med sitt modulære hyllemøblement til ICFF. Foto: Marius Vervik
VIL HA EKSPORTUTVIKLING. – Et kortsiktig og lite visjonært virkemiddelapparat hindrer oss i å kappe inn forspranget til våre nordiske konkurrenter, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri
Kontaktpersoner:
* Norsk Industri Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Northern Lighting, markedssjef Stine Birkeland, mobil 971 56 158
* VAD, administrerende direktør Håkon Vad, mobil 901 02 709
* Ope, gründer og designer Lars Urheim, mobil 970 94 854
Ope_Home interior02_Photo by Marius Vervik.jpg 3,44 kB (3888x2592)
Egil Sundet stol over hodet.jpg 6,65 kB (4196x3456)
Say_My_Name_Table - Low_res_Photo - Kristofer_Johnsson.jpg 468,27 kB (1500x2000)