presseticker

Skip to main content

Konferansen Innovasjon for alle 2010:

Giske: – Inkluderende design er fremtiden

  Publisert: 20.05.2010 07:00 - av  Henning Poulsen

– Design gir oss muligheten til å inkludere alle mennesker, med alle slags behov, slik at alle kan ta del i samfunnet, sier kronprinsesse Mette-Marit. Her sammen med Onny Eikhaug og Jan R. Stavik fra Norsk Designråd på konferansen ”Innovasjon for alle 2010”. Foto: Johnny Syversen / josy.no

 

– Inkluderende design kommer til å spille en helt sentral rolle i vårt århundre, sier næringsminister Trond Giske. Her med Jan R. Stavik og Onny Eikhaug fra Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen / josy.no

 

Oslo: Næringsminister Trond Giske ga klar beskjed til fremmøtte på konferansen ”Innovasjon for alle” i Oslo på torsdag. – Tiden har kommet for å gripe de kommersielle mulighetene som ligger i inkluderende design!

Både kongelige, politiske ledere og representanter for næringslivet var til stede da landets største konferanse innen inkluderende design, ”Innovasjon for alle 2010”, ble åpnet på DogA i Oslo torsdag 20. mai.

 

Nærings- og handelsminister Trond Giske brukte sin tilmålte tid på konferansen til å utstede en utfordring til norsk næringsliv: – Bedrifter må innse hvilket potensial som ligger i inkluderende design og brukerfokusert innovasjon. Jeg er helt sikker på at inkluderende design kommer til å spille en helt sentral rolle i vårt århundre, sa han.

 

Kronprinsessen: – Alle må inkluderes

Konferansen ”Innovasjon for alle 2010” arrangeres av Norsk Designråd og britiske Royal College of Art. Kronprinsesse Mette-Marit, som er Norsk Designråds høye beskytter, er svært opptatt av at fremtidens produkter og tjenester ikke diskriminerer grupper i samfunnet.

 

– Design gir oss muligheten til å inkludere alle mennesker, med alle slags behov, slik at alle kan ta del i samfunnet. Det er viktig at vi ikke går glipp av denne muligheten, sa kronprinsessen under sin åpningstale.

 

Hun påpekte at det i Norge bor mennesker av ulik størrelse, form, etnisitet, evner, kjønn og alder. – Dette er noe både designere og næringslivet må innse. Den menneskesentrerte tilnærmingen som ligger i inkluderende design blir stadig viktigere, og åpner for modig innovasjon, sa kronprinsessen.

 

– Norske bedrifter må ikke sove

Allerede i fjor fikk Norge en egen diskriminerings- og tilgjengelighetslov, og Norge vil i år slutte seg til FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. I juli kommer nye forskrifter i plan- og bygningsloven som også stiller krav til universell utforming.

 

Programansvarlig Onny Eikhaug i Norsk Designråd advarer norsk næringsliv mot å sove i timen, men la heller nye utfordringer bli til nye muligheter.

 

– Befolkningens gjennomsnittsalder øker raskt. Det gjør også kjøpekraften til denne krevende men viktige kundegruppen. Bedrifter ekskluderer både eldre og personer med nedsatt funksjonsevne, noe som etter hvert verken er lønnsomt eller lovlig, understreker hun.

 

Med inkluderende design utvikles produkter og tjenester for både funksjonsfriske og de med funksjonsnedsettelser. – Jeg har aldri hørt noen som har klaget over dører som åpner seg automatisk, eller at en bruskork er for lett å skru opp, påpeker Eikhaug.

 

– Sosial design i ryggmargen

Den britiske telegiganten British Telecom (BT) var tidlig ute med å tilpasse produktene sine til brukere med spesielle behov. Etter hver har selskapet oppdaget at slike produkter kan ha et stort kommersielt potensial.

 

– Allerede på 30-tallet tilbød vi telefoner med blinkende lys og ekstra store ringeskiver. Du kan godt si at det ligger i ryggmargen vår at alle skal kunne bruke våre produkter og tjenester, sier Liz Williams. Hun leder BTs arbeid med sosialt ansvar, og er en av foredragsholderne på Innovasjon for alle 2010.

 

I 1998 lanserte telegiganten sin ”Big Button Phone”, en brukervennlig telefon med ekstra store knapper, og tok dermed et stort skritt mot å få inkluderende design inn i alle hjem. Telefonen ble nemlig så populær at alle skulle ha den. I dag regnes den som et britisk designikon, og er en vedvarende suksess for BT.

 

Inkluderende design økte salget

BT har nylig opplevd en tilsvarende suksess med et annet produkt, ”Free Style 750”, en trådløs telefon som ble redesignet etter prinsipper om inkluderende design.

 

– Vi gjennomførte videointervjuer med 180 brukere over 50 år. De ga oss fantastisk mye innsikt. Det viste seg at de blant annet hadde problemer med vanskelige manualer og innstillinger, at de irriterte seg over at batteriene kom med telefonen, og at de hadde behov for å kunne kontrollere lyden bedre, forklarer Williams.

 

Hittil har den redesignede telefonen solgt hele 20 prosent bedre enn forgjengeren, og lønnsomheter har dessuten steget kraftig. Økt brukervennlighet har nemlig ført til færre kundespørsmål og returer.

 

Konferansen varer gjennom torsdag og fredag denne uken, og har foredragsholdere som designdirektør Toru Abe fra Panasonic, Katinka von der Lippe fra den norske elbilprodusenten Think samt internasjonale designguruer som Michael Wolff, Jeremy Myerson og Dan Formosa.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, programansvarlig – Design for alle – Onny Eikhaug, mobil 992 92 500

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

* Mer informasjon om ”Innovasjon for alle 2010”: www.norskdesign.no/inno4all

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak onny kronprinsessen jan 2.jpg 22,38 kB (3684x2972)
Bilde - vedlegg til sak jan giske onny.jpg 3,60 kB (4840x3320)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.05.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS