presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2012:

Gigant og gründer fra Rogaland slåss om designpris

  Publisert: 21.03.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

IMPONERT AV DESIGNFYLKET ROGALAND: Næringsminister Trond Giske er imponert over at to såpass ulike rogalandsbedrifter som Statoil og inPed begge jobber innovativt med design. Her med Marte Grevsgard fra Norsk Designråd samt plaketten for Hedersprisen for god design. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Mens olje- og gassgiganten Statoil står for historiefortelling i verdensklasse, er den lille gründerbedriften inPed blitt en pedagogisk sensasjon i barnehager over hele landet. Nå er de to Stavanger-naboene nominert til Hedersprisen for god design for sine banebrytende prosjekter.

Sammen med NSB og Norwegian Rain er rogalandsbaserte Statoil og inPed nominert til Hedersprisen for god design 2012. Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og deles ut 18. april av Norsk Designråd under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

 

– Disse bedriftene viser hvor bredt det jobbes med design og innovasjon i Norge i 2012. Uansett om du leder en liten bedrift eller et konsern med tusenvis av ansatte, er design helt sentralt når fremtidens norske næringssuksesser skal skapes, sier næringsminister Trond Giske.

 

– Aktivitetskortene til inPed er nyskapende og helt annerledes enn andre pedagogiske barnehageverktøy. Løsningen er faktisk så genial i sin enkelhet at den også burde være tilgjengelig for foreldre og besteforeldre, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Barnehagen i tidsklemma

Ideen bak aktivitetskortene til inPed tilhører de to Stavanger-baserte gründerne Ragnhild Eielsen Wiig og Anita Meling. Deres glødende engasjement for pedagogikken fikk dem til å forlate trygge jobber for å utvikle læringsverktøy for barnehagen.

 

I 2006 kom det en teksttung og tunglest rammeplan med nye krav og føringer for norske barnehager. – Vi så behovet for et praktisk verktøy som kunne gi barnehagene muligheten til å innføre helhetlig, tverrfaglig læring. Vi ville unngå å lage enda en kasse med leker og utstyr, men derimot et verktøy som gir barnehageansatte kompetanse til å gjennomføre en konkret aktivitet, sier Wiig.

 

Designhjelp avgjørende

Etter hvert som inPed kom på beina som inkubatorbedrift hos Innovasjonsparken i Stavanger, møtte de to gründerne krav om at de måtte trekke inn designere i produktutviklingen. – Det syntes vi først var fryktelig unødvendig og dyrt. Det er lite penger i barnehagefeltet, derfor sitter det langt inne å hente hjelp fra andre profesjoner, forteller Wiig.

 

Det viste seg at Stavanger-byrået Ghost Design skulle bli en viktig sparringspartner i prosessen med å utvikle aktivitetskortene. Løsningen ble en rekke aktivitetskort i en boks, som enkelt beskriver hvilke områder innenfor rammeplanen som stimuleres, og som dermed både er en idesamling og en praktisk innføring i pedagogisk tenking for både faglært og ufaglært personale.

 

Ifølge Øyvind Kristian Tendenes i Ghost Design omfattet også jobben å skape en visuell identitet for den lille bedriften.

 

– Blir tatt på alvor

Wiig og Meling har fått svært mye skryt for kortene av barnehageansatte. Ikke bare for innholdet, men også for utformingen. – Mange barnehageansatte jeg har snakket med sier de føler aktivitetskortene tar dem på alvor som fagpersoner, sier Wiig.

 

I dag brukes kortene i omkring 300 barnehager, og Wiig håper det blir mange flere i løpet av 2012. I tillegg jobbes det nå med å lage en foreldreversjon av aktivitetskortene. Mange privatpersoner, både småbarnsforeldre og besteforeldre, har allerede kjøpt kortene, og Wiig og Meling har lyst til å lage et produkt som er mer tilpasset foreldrerollen.

 

Gass forsvant fra energidebatten

– Vi jobber for at gass skal få en varig og betydelig plass i den fremtidige europeiske energimiksen. Kraftfull og tydelig kommunikasjon er nødvendig for å få fram vårt budskap, og design er viktig i dette arbeidet. Vi er stolte over nominasjonen, og tar den som en bekreftelse på at vi er innovative i vår kommunikasjon, sier Reidar Gjærum, kommunikasjonsdirektør i Statoil.

 

For noen år siden konstaterte Statoil at gass var i ferd med å forsvinne fra energidebatten i Europa, og at kunnskapen om gassens kvaliteter var mangelfull. Noe måtte gjøres.

 

– Kull er den største utslippskilden til CO2 i Europa, mens gass er en renere og billigere energibærer. Derfor bestemte vi oss for å fortelle historien om gass til beslutningstakere på det europeiske energimarkedet, sier Ole Gunnar Dokka i Statoil.

 

Statoil startet en europeisk markedskampanje i januar i fjor, med nettstedet ”The Gas Machine” som et samlingspunkt på nett. Historien som fortelles tar utgangspunkt i Statoils evighetsmaskin i Nordsjøen, plattformen Troll A, som har produsert gass siden 1996 og forventes å kunne holde det gående i 50-60 år til.

 

Inspirert av dataspill

Nettstedet ”The Gas Machine” inneholder et stort antall videoer, bilder og illustrasjoner som forklarer alle aspekter ved gass – fra leting og utvinning, til bruksområder og klimaspørsmål. Programmererne har hentet inspirasjon fra spillverden og sydd sammen en helhetlig 3D-løsning der brukerne selv bestemmer hvilken vei fortellingen går.

 

Hittil har Statoil registrert nesten 850 000 unike besøk på nettsiden til kampanjen, og i snitt varer et besøk i tre og et halvt minutt, noe som er lang tid å bruke på en nettbasert løsning. Dokka forteller at Statoil nå er i dialog med flere nye forretningspartnere i Europa – Her kan investeringene våre fort bli tilbakebetalt mange ganger, sier han.

 

– Innovasjon i DNA-et

Statoil er i dag den nest største leverandøren av gass til Europa, og i fjor oppnådde selskapet et driftsresultat på rekordhøye 211,8 milliarder kroner. I 2011 havnet selskapet på 7. plass i innovasjonsdelen av CNNs kåring av verdens mest beundrede selskaper, sammen med internasjonale giganter som Apple og Google.

 

– Innovasjon ligger i selve DNA-et til Statoil. Vi lever av og for å gjøre ting bedre og finne nye løsninger. Dette gir ringvirkninger også til hvordan vi jobber med områder utenfor kjernevirksomheten. Vi har brukt design til å revitalisere kommunikasjonsarbeidet, sier Dokka.

(Pressenytt)

 

 

* Les mer utfyllende om aktivitetskortene til inPed her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/inped-pedagogiske-aktivitetskort-article21714-8677.html

* Les mer utfyllende om Statoils ”The Gas Machine” her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/the-gas-machine-innovativ-identitetsbygging-article21712-8677.html

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for designpriser - Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Statoil ASA, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76

* inPed, daglig leder Ragnhild Eielsen Wiig, mobil 412 68 616

* Ghost Design, grafisk formgiver Øyvind Kristian Tendenes, mobil 952 57 465

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

FAKTABOKS:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2012

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: ”The Gas Machine”
Bedrift: Statoil ASA
Design: McCann, Scandinavian Design Group, MediaFront
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/the-gas-machine-article21704-8930.html

Produkt: inPed
Bedrift: inPed
Design: Ghost Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/inped-article21703-8930.html

Produkt: NSBs nye tog, type 74
Bedrift: NSB Statsbaner og Stadler Bussnang AG
Design: Nose Design AB
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/nsbs-nye-tog-type-74-article21701-8930.html


Produkt: Norwegian Rain
Bedrift: Norwegian Rain
Design: Norwegian Rain
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/norwegian-rain-article21705-8930.html

 

 

Bildetekst1:

IMPONERT AV DESIGNFYLKET ROGALAND: Næringsminister Trond Giske er imponert over at to såpass ulike rogalandsbedrifter som Statoil og inPed begge jobber innovativt med design. Her med Marte Grevsgard fra Norsk Designråd samt plaketten for Hedersprisen for god design. Foto: Johnny Syversen

 

Bildetekst2:

BARNEHAGEINNOVASJON: inPed og Ghost Design er nominert til Hedersprisen for god design for sine aktivitetskort til barnehagen. Hvem som vinner blir klart på Designdagen onsdag 18. april. Foto: Trond Sørås / Ghost Design

 

Bildetekst3:

GASSHISTORIEN: Statoil og byråene Scandinavian Design Group, McCann og Mediefront er nominert til Hedersprisen for god design for ”The Gas Machine”, en visuell historiefortelling om plattformen Troll A og norsk gassutvinning. Foto: Statoil

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak marte og trond giske.jpg 1,47 MB (3528x5440)
Bilde - vedlegg til sak inped2.jpg 1,77 MB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak thegasmachine.jpg 251,85 kB (1920x1080)
Bilde - vedlegg til sak inped4.jpg 1,50 MB (5404x3602)
Bilde - vedlegg til sak inPed-kortene i boks.jpg 820,39 kB (4288x2848)
Bilde - vedlegg til sak thegasmachine reserve.jpg 139,31 kB (1353x969)
Bilde - vedlegg til sak marte og trond giske2.jpg 1,47 MB (5164x3728)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.03.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS