Furufuturisme, skogsstoler og stilrent støpejern - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00
– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
VAD og designbyrået Knudsen & Hindenes mottok Merket for god design for furustolen ”Nord”, Jøtul og Hareide Design fikk merket for ovnserien ”Jøtul F 470”, Stordal Møbler og Inventas Molde ble belønnet for luksusstolen ”Nordkapp” og LK Hjelle og Anderssen & Voll fikk merket for hvilestolen ”Eva”. I tillegg mottok Scandinavian Business Seating og Peter Opsvik designmerket for ”HÅG Capisco Puls”.
VAD: Tror på furucomeback
For 30 år siden var norske furumøbler noe av det hotteste som fantes i interiørverden. Deretter gikk det nedover med populariteten. For halvannet år siden bestemte Stordal-produsenten VAD seg for å slå et nytt slag for furua.
– Vi deltok på et seminar på DogA høsten 2009 hvor den svenske trendguruen Stefan Nilsson spådde at furu ville komme tilbake. Han mente at en viktig forutsetning ville være design, for å skape et klart skille fra furustilen fra 70- og 80-tallet, forklarer daglig leder Håkon Vad.
Filttøfler på furugulv
Han tok utfordringen videre til designmiljøet i Bergen, som først trodde det var en spøk at VAD ønsket å utvikle et furumøbel. Det tok likevel ikke lang tid før designbyrået Knudsen & Hindenes leverte de første skissene til det som skulle bli stolen ”Nord”.
– Vi fikk veldig stor sans for forslaget til designerne, som var basert på vanger i lys kvistfri furu og en sittedel i formpresset filt. Vi fikk en fornemmelse av den klassiske kombinasjonen filttøfler på furugulv, sier Vad.
Konstruksjonen av stolen bød på en rekke utfordringer. VAD og designerne måtte blåse støv av gammel norsk kunnskap og kompetanse om produksjon av møbler i furu. Filten var det verre med – her fantes det få referanser innen møbelindustrien, og VAD trakk inn svensk og finsk kompetanse for å lære hvordan materialet kunne tilpasses og brukes.
Furufuturisme
Resultatet er en moderne, lett loungestol som kombinerer furu og filt på en original måte, med iøynefallende kontraster mellom det lyse trevirket og den mørke filten. ”Furufuturisme” var en av de begeistrede beskrivelsene som ble brukt under juryeringen av Merket for god design.
Stolen har blitt vist fram på en rekke internasjonale messer i høst og vinter, og VAD har mottatt mange positive tilbakemeldinger. I mai skal ”Nord” stilles ut på den viktige møbelmessen ICFF i New York.
– Vi er selvsagt spente på om markedet virkelig er klar for å ta inn furumøbler igjen. En amerikansk designjournalist har anbefalt oss å ta med stolen til USA. Der er det en ”tilbake til naturen”-trend etter finanskrisen, og mange ønsker seg et moderne designspråk i kombinasjon med tradisjonelle materialer og synlig treverk, sier Vad.
Jøtul: Elegante interiørovner
Mange støpejernsovner er tunge, tønneformete og slurvete støpt – og ligner til forveksling på hverandre. Jøtul ønsket å utvikle en eksklusiv ovnserie med elegante former og mange valgmuligheter.
– Frittstående ovner i middels og øvre prisklasse er en viktig del av interiøret, og ytre design er derfor av stor betydning. Derfor ville vi finne en unik og innovativ grunndesign som kunne tilføre noe helt spesielt til hjemmet, sier marketingdirektør Benedikte L. Solberg i Jøtulgruppen.
Unik hevedør
Sammen med Hareide Design gikk Jøtul derfor i gang med å utvikle en serie med frittstående vedovner. Resultatet ble den svært iøynefallende ”Jøtul F 470”-serien. Her har ovnene fått en slank, vakker dråpeform som skiller den kraftig fra sine tønneformede konkurrenter. Ovnene har en stor glassdør med hevefunksjon, noe som er helt unikt for frittstående ovner.
– Vi var opptatt av at hevemekanismen ikke skulle få dominere den ytre designen, og la derfor mye ressurser i å utvikle en kompakt mekanisme som skjules på innsiden av ovnen, forteller Solberg.
Kan halvere vedforbruket
Jøtul har også satset på å gi sine designbevisste kunder mye valgfrihet – både sideplatene og ben kommer i en rekke varianter. I tillegg er Jøtul F 470-ovnene antagelig de mest rentbrennende på markedet, og dersom man fyrer riktig kan vedforbruket ifølge produsenten halveres. Ikke akkurat et dårlig salgsargument i dagens energimarked.
Stordal Møbler: 40 år med god design
Norsk møbelindustri er kjent for sine regulerbare hvilestoler langt utenfor landegrensene. Stordal Møbler har videreutviklet det karakteristiske glideprinsippet i sin nylanserte loungestol ”Nordkapp”.
Daglig leder Ole-Håvard Stavseng humrer fornøyd over å ha mottatt Merket for god design nok en gang, og gir æren til sine medarbeidere og til designgruppen som har jobbet med stolen.
– Da vi sendte inn søknaden i fjor mimret vi faktisk litt over at det hadde gått 40 år siden første gangen vi fikk tildelt en designutmerkelse – og at denne selvsagt var Merket for god design, forteller han. Den gangen mottok Stordal designmerket for hvilestolen ”Rektangel”, som kom på markedet ett år før den i dag mer berømte Stressless-stolen ble lansert.
Satser på kresent designpublikum
For knappe ti år siden besluttet Stordal å øke konkurransekraften ved å ta en tydelig markedsposisjon gjennom strategisk og helhetlig bruk av design. Produsenten lanserte en spisset premiumskolleksjon, DesigNature, for å nå ut til et kresent, designbevisst publikum internasjonalt. Nordkapp ble utviklet for å være selve profilbæreren i denne kolleksjonen.
Stordals designsamarbeidspartner gjennom en årrekke, industridesignerne i Inventas, ble koblet inn på et tidlig stadium i utviklingsprosjektet. – Det er nok mer vanlig å bruke møbeldesignere i vår bransje, men vi har også god erfaring med å bruke industridesignere. Inventas har jobbet tett med vår interne design- og produktutviklingsgruppe i flere år og forstår vår forretningsmodell, forklarer Stavseng.
I motsetning til mange andre regulerbare hvilestoler har Nordkapp-stolene lav rygg. Mye tid og krefter har blitt lagt inn i vinkelutslaget og glidefunksjonen, med det resultat at alle brukere kan finne en god sittestilling uansett størrelse eller kroppsfasong.
Mange internasjonale ordre
Nordkapp er utviklet både for privat- og kontraktmarkedet, og begge steder er stolen blitt tatt svært godt imot. Stordal har vist fram stolen på toneangivende messer i blant annet Paris og Stockholm, og har tegnet avtaler med forhandlere og reist hjem med fulle ordrebøker.
LK Hjelle: Skogsstol
Da Juvet, Europas første landskapshotell, behøvde en hvilestol som skulle få gjestene til å føle at de satt på skogbunnen, vendte de seg til Sykkylven og LK Hjelle. Resultatet ble prisbelønte ”Eva”, og kan bli et nytt norsk designikon.
– Hvilestolmarkedet domineres av høyryggede stoler med synlige sving- og vippmekanismer, og betraktes ofte som et nødvendig onde i interiøret. Vi har lenge søkt etter en hvilestol der den gode komforten ikke påvirker formgivingen, sier daglig leder i LK Hjelle, Dag Hjelle.
Bestillingen fra Juvet lød på to hvilestoler, fothvilere og et bord per hytte. Oppholdsrommene i disse hyttene er ganske små, og sammen med designbyrået Anderssen & Voll gikk LK Hjelle i gang med å utvikle en løsning med mest mulig funksjon på minst mulig plass. I tillegg skulle møblene passe inn i sine omgivelser – i rom som praktisk talt ligger i skogbunnen.
Kamuflert vipp
Estetisk sett er stolene inspirert av de monolittiske formene vi gjerne finner i skogen, som kampesteiner, stubber og trestammer, men den bærer også på minnet om den tradisjonelle norske kubbestolen fra 50-tallet.
Den største innovasjonen ligger imidlertid i funksjonene. Stolene tar ikke mer plass enn sin egen radius, og mekanismene er så godt skjult at stolen faktisk virker solid og statisk til tross for at den både kan vippes og svinges.
Fothvileren er blitt til en stubbe som er stor nok til å betjene begge stolene samtidig. Stubben kan også brukes som bord eller ekstra sitteplass – og siden den er hul innvendig kan den brukes som oppbevaringsplass.
Håper på gjennombrudd
”Eva” har allerede mottatt Designprisen 2010 fra NID og NTNU, og i fjor høst ble stolen plukket ut til å representere det fremste innen norsk design ved den kritikerroste 100% Norway-standen på London Design Festival. – Vi håper at stolen kan bidra til å øke interessen for LK Hjelle internasjonalt. ”Eva” kan bli et nytt norsk designikon, sier Hjelle.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Bildetekster:
FURUFUTURISME: VAD og Knudsen & Hindenes fikk Merket for god design for stolen ”Nord”. Foto: VAD
INTERIØROVN: Jøtul og Hareide Design fikk Merket for god design for ”Jøtul F 470”. Foto: Jøtul
HVIL MED STIL: Stordal Møbler, Stordal Design Team og Inventas fikk Merket for god design for ”Nordkapp”. Foto: Stordal Møbler
LANDSKAPSMØBLER: LK Hjelle og Anderssen & Voll fikk Merket for god design for ”Eva”. Foto: LK Hjelle
Kontaktpersoner:
* VAD, daglig leder Håkon Vad, mobil 901 02 709
* Jøtul AS, markedsdirektør René Christensen, mobil 977 53 237
* Stordal Møbler, daglig leder Ole-Håvard Stavseng, mobil 909 79 809
* LK Hjelle, daglig leder Dag Hjelle, mobil 926 15 333
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)