presseticker

Skip to main content

Flyter på god design

  Publisert: 04.09.2007 07:00 - av  Henning Poulsen

Arbeidsbukse med flyteelementer - Regatta Fisherman.

Oslo: Salgstall og lønnsomhet har bare gått oppover for de to maritime utstyrsleverandørene som tidligere i år fikk tildelt Merket for God Design. Søknadsfristen for neste års prestisjefylte designutmerkelsen går ut allerede 19. oktober.

Regatta og Rolls-Royce Marine fikk begge tildelt Merket for God Design (MfGD) under Designdagen i mars i år. Siden den gang har de to selskapene tatt viktige steg - både strategisk, markedsmessig og økonomisk - med målrettet designarbeid som en rød tråd.

 

– Design kan være et stort konkurransefortrinn i kampen om kundene i maritim sektor. En god designprosess gir produsenter forståelse for hvordan kundene ønsker å bruke produktene. Dette resulterer i produkter kundene vil ha, sier Eline Strøm-Gundersen, prosjektleder i Norsk Designråd, og minner om at det allerede nå er mulig å levere søknader til neste års utdeling av Merket for God Design.

 

Fra flygel til joystick

Ålesund-baserte Rolls-Royce Marine fikk Merket for God Design for sitt dynamiske posisjoneringsutstyr til skip. Dette utstyret er plassert på broen på skip, og hjelper skipet med å ligge stille inntil for eksempel en oljeplattform.

 

Den nye løsningen ble introdusert i et marked der konkurrerende produkter gjerne var store som flygel, og dermed svært plasskrevende på broen. Designerne i Rolls-Royce Marine lagde et enkelt kontrollpanel med joystick som kan integreres rett inn i operatørens stol, slik at alle funksjoner er tilgjengelig med ett tastetrykk.

 

– Systemet har i løpet av kort tid blitt en av våre store salgssuksesser. Dette er en nyskapning som har endret spillereglene for hele bransjen. Nå ser vi at konkurrentene tar etter oss. Det er ikke verst, med tanke på at vi bare har vært i dette markedet i rundt ett års tid, forteller Gunnar Nyland, prosjektleder i Rolls-Royce Marine.

 

Fem designårsverk

Han forteller at selskapet de siste årene har ansatt fem årsverk innen industridesign. Noe som har kostet litt, men som har gitt Rolls-Royce Marine et løft på produktutviklingssiden.

 

– Kundene våre oppfatter oss som innovative og spenstige. Vi retter fokuset mot brukeren og arbeidsforholdene på en skipsbro, samtidig som vi legger inn lettgjenkjennelige trekk som fremhever vårt merkenavn, sier Nyland.

 

Livreddende flytebukser

En annen Ålesundsbedrift som fikk Merket for God Design i år var tradisjonsrike Regatta, som i nærmere 50 år har utviklet og solgt redningsvester og annen flytebekledning. Tradisjonelt har norske fiskere oppfattet slikt sikkerhetsutstyr som bulkete, varmt og upraktisk, og det har derfor vært vanskelig å få fiskere til å bruke det. Dette til tross for at det fra 1998 til 2005 var totalt 80 dødsfall innen fiskerinæringen i Norge.

 

Derfor har produsentene måttet tenke nytt, og i fjor lanserte Regatta arbeidsbukser med flyteelementer, under navnet Regatta Fisherman. De MfGD-hedrede buksene er både myke, sterke og lette, og har allerede reddet liv til havs.

 

– De siste årene har man sett en liten revolusjon innen sikkerhetsprodukter til sjøs, fra bulkete flytevester til tilnærmet ordinær bekledning med innlagte flyteelementer. Ved siden av å være mer praktiske, har de tidligere ganske så trauste flyteplaggene dessuten fått en visuell ansiktsløfting. Noe som også bidrar til økt bruk, sier Arve Øverås, markedssjef i Regatta.

 

Viktig design

Han fremholder at design og funksjon er to sider av samme sak. – For oss er design viktig - og blir stadig viktigere! Derfor setter vi stor pris på å ha fått Merket for God Design. Vi bruker det i markedsføringen vår, og det har gitt et løft både for produktet og for bedriften, sier Øverås.

 

Eline Strøm-Gundersen forteller at Norsk Designråd og Innovasjon Norge arbeider aktivt for å spre kunnskap om design som konkurransefortrinn. – Nå begynner vi å se fruktene av dette arbeidet. Stadig flere produsenter bruker design som et helt naturlig verktøy i produktutvikling så vel som i sitt strategiske markedsarbeid, forteller hun

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, Prosjektleder Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 62, mobil 97 10 55 80

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57

gk@norskdesign.no

* Mer informasjon: www.norskdesign.no

 

FAKTABOKS:

Dette er Merket for God Design

Med utmerkelsen Merket for God Design får bedrifter og samarbeidende designer et kvalitetsstempel og publisitet for sitt nyskapende designarbeid.

 

Evaluert av eksperter

Alle som søker får sitt produkt evaluert av en objektiv jury bestående av eksperter innen design og nyskaping. De som ikke når opp til en utmerkelse får en inngående tilbakemelding fra juryen med råd for videre arbeid.

 

Stor mediaoppmerksomhet

I løpet av de siste 5 årene har mottakere av Merket for God Design oppnådd cirka 4000 presseoppslag i norsk media.

 

Søk om utmerkelsen

For å bli evaluert til Merket for God Design må du søke.

All søknadsinformasjon ligger på www.norskdesign.no

Søknadsfrist: 19. oktober, 2007

 

Spørsmål

Ta kontakt med prosjektleder

Eline Strøm-Gundersen,

esg@norskdesign.no eller tlf. 23 29 25 62

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak fisherman.jpg 39,82 kB (278x417)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 04.09.2007 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS