presseticker

Skip to main content

Fire banebrytende osloprosjekter får innovasjonsstøtte

  Publisert: 23.01.2017 07:12 - av  Henning Poulsen

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Effektivisering av hovedstadens bysykler. Et helt nytt utleiekonsept for barnehageutstyr og sportsklær. En helsedatabase som trenger flere brukere. En sykehusnyvinning som kan erstatte det forhatte nesekateteret. Disse fire innovasjonsprosjektene fra Oslo får nå over to millioner i støtte.

I løpet av fjorårssesongen var bysyklene i Oslo ute på til sammen nesten 2,2 millioner turer, og bruken er mer enn doblet etter lansering av den nye tjenesten i 2016. Imidlertid hender det at kundene kommer til tomme stativer, eller at stativet er fullt når sykkelen skal parkeres. Urban Infrastructure Partner, som drifter bysyklene i Oslo, har fått 520 000 kroner i innovasjonsstøtte for å undersøke hvordan ordningen kan optimaliseres for best mulig opplevd tilgjengelighet.

 

– Både antall sykler og stativer skal økes betydelig i 2017, og i den forbindelse er det viktig å tenke skalering. I første fase helautomatiserte vi bysykkelanlegget, bygget en digital plattform og flyttet registrering og betjening av abonnement over på mobil. Nå skal vi i gang med et stort innovasjonsprosjekt for å gi brukerne en best mulig opplevelse av tjenesten og sikre optimal balanse mellom kollektiv effektivitet og individuelle behov, sier Liisa Andersson, som har ansvar for operasjonell drift i Urban Infrastructure Partner.

 

Sparer miljøet, bremser forbrukskarusellen

Klesbransjen omsetter årlig for nærmere 40 milliarder kroner i Norge, ifølge Virke. SIFO-tall viser at en typisk nordmann kaster 23 kilo klær hvert år. Dette representerer et enorm ressurssløseri, belaster naturen med giftstoffer og utslipp – og skaper dessuten store og synlige klasseforskjeller mellom de som deltar og de som ikke har råd til å være med på den elleville kjøpefesten.

 

– Hittil har vi konsentrert vår miljøinnsats mot materialer og produksjon. Nå vil vi begynne å se nærmere på bærekraftige forretningsmodeller. Vi tror leasing kan forlenge livstiden til klesplagg og utstyr, samtidig som det åpner for at kunder bare trenger å betale for den faktiske bruken, sier Rebecca Johansson, forsknings- og utviklingsansvarlig for materialer i Helly Hansen. Sammen med innovasjonsselskapet Æra har produsenten med hovedkvarter på Ruseløkka fått 410 000 kroner i støtte.

 

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

 

Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), forteller at bærekraft og samfunnsgevinst er sentrale elementer i flere av årets DIP-prosjekter.

 

– Vi bruker stadig mer av jordens ressurser, og forbruket vårt skaper samtidig større avstand mellom rik og fattig. Leie- og leasingtankene til Helly Hansen og Æra er en ny og spennende måte å tilnærme oss to store samfunnsproblemer. Derfor gleder vi oss nå til å se hvordan et designdrevet innovasjonsprosjekt kan lede til ny innsikt og bedre løsninger som kan gagne oss alle, sier hun.

 

Barnehageklær og alpinutstyr

Ideen ble født gjennom deltakelse i samfunnsinnovasjonsprogrammet TRIPPEL, og var i utgangspunktet rettet mot leasing av barnehageutstyr. I DIP-prosjektet ønsker Helly Hansen og Æra å utvide horisonten og se på konsepter for leasing og korttidsutleie av klær.

 

– Utover barnehagemarkedet er det ikke fjernt å se for seg leasingtjenester rettet mot turister i den norske naturen, medlemmer i seilklubber samt de som sporadisk besøker alpinanlegg. Vi får se hva vi ender opp med etter konseptutvikling, kreative runder og eksperimentering, sier Mads Bruun Høy forretningsarkitekt i oslobaserte Æra.

 

Han forteller at DIP-støtten er helt avgjørende for å kunne sette i gang prosjekter som ellers ville blitt neglisjert i arbeidet med kolleksjoner og sesonger, markedsaktiviteter og daglig drift.

 

– Midlene fra DIP gir oss både et initiativ og noen klare rammer for å utforske en i utgangspunktet radikal idé som utfordrer eksisterende forretningsmodeller i Helly Hansen, sier Bruun Høy.

 

Kan erstatte ubehagelig nesekateter

Det er svært viktig å finne riktig tidspunkt for avkobling av respirator. Er det for tidlig må pasienten kobles på igjen – er det for sent øker risikoen for komplikasjoner og infeksjoner. Oppstartsselskapet Respinor har sammen med K8 Industridesign fått 610 000 kroner til å kommersialisere DiaMon, ikke-invasivt verktøy for måling av bevegelser i mellomgulvet, vår viktigste pustemuskel.

 

– Nesekateter er det som gjerne brukes i dag, og dette kan være svært ubehagelig for mange pasienter. En ikke-invasiv metode for denne type undersøkelser vil forbedre livene til pasienter verden over. Vi har tro på at DiaMon kan få stor betydning i helsevesenet, sier Nicolay Berard-Andersen, administrerende direktør i Respinor, som holder til i forskningsmiljøene på Blindern.

 

Utstyret har allerede blitt rangert som nummer 1 av 218 søkere i EU-innovasjonsprogrammet Horizon 2020. Berard-Andersen forteller at flere internasjonalt anerkjente leger ønsker å delta i utprøving av DiaMon.

 

Enorm helsedatabase

PubGene har utviklet søketeknologi og bygget opp en database – coremine.com – som analyserer sammenhenger mellom mer enn fire millioner ulike medisinske og helserelaterte termer. Hittil har brukerne stort sett jobbet i kreftklinikker og farmasøytiske bedrifter, og nå ønsker selskapet med kontorer ved Ullevaal Stadion et bredere nedslagsfelt.

 

– Målet med prosjektet er å utvikle nye konsepter og tjenester som gjør databasen mer tilgjengelig for flere brukergrupper. I idéfasen vi nå er inne i ønsker vi blant annet å utforske de utfordringer som møter helsepersonell, pasienter og pårørende knyttet til en kreftdiagnose, sier Jorun Ruud, som leder prosjektet på vegne av PubGene. Prosjektet skal gjennomføres med designbyrået Halogen, og har fått 580 000 kroner i støtte.

 

Vil øke konkurransekraften

Ifølge Anne E. Bull ved DOGA gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

 

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

 

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Bildetekst:

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

* Urban Infrastructure Partner, COO Liisa Andersson, mobil 99 62 16 58

* PubGene, prosjektleder Jorun Ruud, mobil 92 84 52 11

* Respinor, administrerende direktør Nicolay Berard-Andersen, mobil 97 06 53 12

* Æra Strategic Innovation, partner/forretningsarkitekt Mads Bruun Høy, mobil 92 82 32 04

Her er årets DIP-prosjekter:

* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»

* Helly Hansen - «Lease the oufit»

* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»

* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»

* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»

* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»

* Norsk Gjenvinning - «Til låns»

* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»

* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»

* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»

* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»

* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.

* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»

* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»

* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»

* Wonderland - «Søvn som tjeneste»

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 01 DIP HH Johnny Syversen jan17.jpg 21,71 kB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2017 07:12
Teknisk løsning ZEVS AS