presseticker

Skip to main content

Figgjo nominert til viktig designpris

  Publisert: 03.12.2020 10:39 - av  Henning Poulsen

FARGERIKT. De rette fargene kan få demenspasienter til å spise mer, viser forskningsprosjektet «Porselen for alle». Nå er Figgjo nominert til prisen Årets produkt. Foto: Figgjo

Den tradisjonsrike Stavanger-produsenten Figgjo er nominert til Årets produkt for sitt bidrag til «Porselen for alle»-forskningen.

– Det er fantastisk å bli nominert! Disse produktene har som mål å bedre måltidsopplevelsen for eldre og bidra positivt i et samfunnsøkonomisk perspektiv, sier Anne Kristine Rugland Thulin, administrerende direktør hos Figgjo.

 

Hun forteller at porselensfabrikken er veldig stolte av å være del av det viktige arbeidet til forsker Kai Victor Hansen ved Hotellhøgskolen, Universitetet i Stavanger. Innsikt fra dette arbeidet har inspirert til en egen produktserie hos Figgjo, spesielt myntet på helse- og omsorgssektoren.

 

– For å bidra til en bedre måltidsopplevelse spesielt for demenspasienter, måtte vi tenke annerledes når det kom til funksjonalitet på design og dekor. Serien har blitt tatt godt imot på det norske markedet, og vi ser gryende interesse for den i utlandet også.

 

Oppgang for norsk designeksport

Møbel- og designindustrien øker salget utenfor Norge i kriseåret 2020.

 

– Norsk møbeleksport økte med nesten 8 prosent i årets første tre kvartaler, sammenlignet med i fjor. Salget til det amerikanske markedet har økt med hele 12 prosent. Det er knalltall i disse koronatider, fastslår Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

I samme periode opplevde produsenter av designvarer, som for eksempel tekstiler, sportsutstyr, belysning og husholdningsartikler, en vekst i utenlandssalget på tre prosent.

 

– Flere steder i landet jobbes det veldig godt med ferdigvare generelt og møbler spesielt. Likevel ville vi oppnådd mer dersom det offentlige viste større interesse. Først og fremst savner jeg et eksportkontor for å hjelpe flere norske produsenter med å få et fotfeste utenfor Norge, sier Sundet.

 

Totalt har Designindustrien nominert 10 norske møbel- og designprodusenter til sine fire årlige bransjepriser: Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen.

 

Hvem som vinner de fire prisene offentliggjøres under Designindustriens digitale medlemsmøte 10. desember.

 

Årets eksportbedrift

Ekornes, Heymat, Swims og Vestre er nominert til prisen Årets eksportbedrift.

 

Gjennom flere tiår har møbelprodusenten Ekornes befestet sin posisjon som en bunnsolid eksportbedrift, med nøye utvalgte distribusjonskanaler som strekker seg over hele verden. I dag ligger eksportandelen på hele 90 prosent. Sykkylven-produsenten er aller mest kjent for møblene i Stressless-kolleksjonen, som siden 1971 har solgt i over 10 millioner sitteplasser.

 

Sammenlignet med dette er Heymat en relativt ny aktør på markedet. Selskapet ble stiftet i 2015, og har fanget oppmerksomheten både nasjonalt og internasjonalt med sine iøynefallende matter. Planen har hele tiden vært å satse på eksport, og det siste året har Mo i Rana-bedriften doblet salget utenfor Norge. Dette får de til ved å distribuere mattene til fysiske butikker over hele verden og takket være en profesjonell og innbydende nettbutikk.

 

Swims har gjennom å ta eierskap til produkter som tidligere har vært anonyme og pregløse, oppnådd imponerende eksporttall på relativt kort tid. Med utgangspunkt i norsk vær- og bekledningskompetanse, har Oslo-bedriften fått innpass for sine kalosjer og tilhørende produkter i vanskelige markeder som Midtøsten. I dag ligger eksportandelen på 60 prosent.

 

Møbelprodusenten Vestre har i mange år utmerket seg med prestisjekontrakter i inn- og utland. Du finner Oslo-bedriftens karakteristiske møteplasser blant annet på Times Square i New York, Piazze Aperte i Milano og i Bergmannstrasse i Berlin. Siden 2016 har eksporten økt med nesten 150 prosent, og står i år for over 60 prosent av omsetningen.

 

Årets produkt

Figgjo og NCP er nominert til Årets produkt

 

Med Porselen for alle har Figgjo gjort et imponerende stykke nybrottsarbeid. Den tradisjonsrike Stavanger-produsenten har sammen med Universitetssykehuset i Stavanger og det regionale kompetansesenteret SESAM gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos demenspasienter. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.

 

NCP, også kjent som Nordic Comfort Products, står bak verdens kanskje mest bærekraftige miljøstol. Stolen S-1500 er en videreføring av den norske klassikeren R-45, designet av Bendt Winge. Skallet til den Snøhetta-designede stolen er laget av resirkulert plastavfall fra lokal havbruksnæring på Helgeland. S-1500 har fått mye oppmerksomhet siden lanseringen i 2019

 

Klassikerprisen

Produkter fra Arven, Fora Form og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er nominert til Klassikerprisen.

 

Norges eldste sølvvareverksted, Arven, ble startet den gang seilskutene trafikkerte Vågen, og holder fremdeles koken. Blant Bergen-bedriftens bestselgere finner vi Lilje, en elegant serie med sølvbestikk designet av Trygve Eriksen i 1939. Lilje er typisk for modernismen som gjorde seg gjeldende utover 30-tallet

 

City-stolen er i sannhet en av de viktigste møblene som ble designet i etterkrigstidens Norge. Øivind Iversens ikoniske stol fra 1954 er en av de første laminerte stolene i norsk møbelhistorie, og fikk stor betydning for en retning som kom til å definere norsk møbelproduksjon i flere tiår. Etter at Fora Form relanserte stolen i 1994, har den solgt i en kvart million eksemplarer i inn- og utland.

 

Siden Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) begynte å produsere Nanna Ditzels Hallingdal i 1965, har Lillehammer-fabrikken levert nesten 5,5 millioner meter av det ullbaserte møbelstoffet. Det har kledd møbler og interiør over hele verden. I 2012 lanserte GU stoffet i en rekke nye farger, samtidig som de opprinnelige fargene ble bevart.

 

Årets merkevare

Magnor, Swims og Vestre er nominert til Årets merkevare.

 

Gjennom årene har Magnor latt produktutvikling og historiefortelling gå hånd i hånd. Glassverket i Eidskog forteller kontinuerlig gode historier i både tradisjonelle og nye medier, der selve glassblåsingen settes i hjertet av merkevaren.

 

Swims evner å være trendy og urban, men samtidig tidløst og klassisk. Det er et imponerende kunststykke innenfor et segment som inntil Oslo-bedriftens inntog i 2015 har vært pregløst og kjedelig. Hos Swims er det sluttbruker som er viktigst, og gjennom direkte kommunikasjon med kundene skapes sterke og varige bånd.

 

Design, kvalitet og bærekraft. Det er de tre bærebjelkene som Vestre er tuftet på. Bymøbelprodusenten tar en tydelig stemme i samfunnsdebatten med sin visjon om å skape inkluderende byrom. Vestres merkevarer er verdensledende, et tydelig bevis på at du lykkes også internasjonalt med norskproduserte produkter – bare merkevaren er overbevisende nok.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

FARGERIKT. De rette fargene kan få demenspasienter til å spise mer, viser forskningsprosjektet «Porselen for alle». Nå er Figgjo nominert til prisen Årets produkt. Foto: Figgjo

 

 

Kontaktpersoner:

* Figgjo, markedsansvarlig Christian Gj. Vassdal, mobil 92 44 77 32

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder eksport Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak PorcelainforAll_1.jpg 1,04 MB (2400x1801)
Bilde - vedlegg til sak PorcelainforAll_3.jpg 843,99 kB (1957x2400)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.12.2020 10:39
Teknisk løsning ZEVS AS