presseticker

Skip to main content

Design Effekt Grand Prix 2009:

Erotisk suksess fra Kolbotn

  Publisert: 05.10.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

GOD INVESTERING: Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd med tre helt konkrete beviser på at det lønner seg å satse på design; fiskematprodukter i Lofoten-serien, rapsoljen Odelia og en del av den nye profilen til Kondomeriet (bak). Foto: Erlend Sæteren

Oslo: Kondomeriet er én av tre bedrifter er nominert til ny norsk designpris, etter å ha kledd på seg for å selge flere erotiske produkter.

Design Effekt Grand Prix deles ut av Norsk Designråd 15. oktober under Næringslivsdagen 2009. – Vi ønsker å føre helt konkrete bevis for at design faktisk lønner seg. Design Effekt har som formål å vise fram resultatene av designinvesteringer, sier Marianne Utnes Kjøsnes, som er prosjektleder for Design Effekt.

 

Butikkjeden Kondomeriet, andelslaget Norsk Matraps og matprodusenten Lofotprodukt er alle nominert til Design Effekt Grand Prix, den første utmerkelsen som hedrer kommersielt lønnsomme designprosjekter i Norge.

 

– De tre bedriftene er kroneksempler på at satsing på design betaler seg tilbake mangedoblet på bunnlinjen. Takket være målrettet bruk av design som innovasjonsverktøy har disse bedriftene kommet dit de er i dag, fastslår Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd.

 

Kampen om soveromsskuffen

Kondomeriet har spilt en viktig rolle på norske soverom siden oppstarten i 1989, men for fem år siden sto kjeden overfor en rekke utfordringer. Det store tyske erotikkonsernet Beate Uhse var i ferd med å etablere seg i Norge, samtidig som en rekke mindre konkurrenter kopierte Kondomeriets design og uttrykk for å stjele kunder.

 

– Vi ønsket ny visuell identitet og et nytt designmessig uttrykk på alle flater samt på internett, i tillegg til en e-handelsløsning som ikke skulle kunne kopieres av andre, forteller Bente Helstad, daglig leder i Kondomeriet.

 

Uniform Design ble koblet inn, og arbeidet med å omforme den norske kjeden ble satt i gang. Kondomeriet innså raskt at det lå et svært stort urealisert potensial hos hvermannsen. Det ville være langt mer lønnsomt å kapre 1 promille av Norges befolkning, enn å vinne 1 prosent av konkurrentenes kunder.

 

– Konkurrentene kler av seg, mens Kondomeriet nå kler på seg. Erotikk er like mye inni hodet som en fysisk handling, og vi spiller på hentydninger heller enn ren sex. Dermed blir barrieren for å få folk flest til å handle på Kondomeriet senket. Design har hjulpet oss med å gjøre erotikk mer folkelig og tilgjengelig, sier Helstad.

 

Et omfattende kartleggingsarbeid ligger til grunn for Kondomeriets forvandling, med fokusgrupper der både eksisterende og potensielle kunder fikk si sitt. Såkalte ”mystery shoppers” ble brukt for å kartlegge hva slags inntrykk som møtte kundene i butikken.

 

– Det viste seg at mange hadde et litt barnslig inntrykk av Kondomeriet som et sted der man kunne kjøpe pinlige ting til utdrikningslaget. Kundene var også veldig unge, og hadde gjerne lite penger å rutte med. Andre kundegrupper, som par og eldre, ble oversett i markedsføringen. Den fagkunnskapen som medarbeiderne hadde om sex og samliv kom ikke til sin rett, sier daglig leder i Uniform Design, Erik Jansson.

 

Krydder, peiling, modig

Etter hvert fikk Kondomeriet tre verdier som skulle prege det videre arbeidet med identitet og visuelt uttrykk: krydder, peiling og modig. Krydder spilte på de erotiske produktene, peiling synliggjorde de ansattes kompetanse, og modig var et uttrykk for den kampen Kondomeriet fører for å skape større sosial aksept for erotiske leketøy.

 

Den nye visuelle identiteten ble langt mer sober og nedtonet, og det ble ryddet kraftig opp i fargebruk og ulike visuelle uttrykk som var brukt før. – Tidligere ba kundene om å få en diskret pose når de handlet. Nå er de nærmest stolte av å gå med en pose med Kondomeriets logo på, forteller Jansson.

 

Fra 2004 til 2008 har Kondomeriet økt totalomsetningen fra 34,7 millioner til 56,7 millioner kroner årlig – en økning på 63 prosent – uten at antall butikker har endret seg. 10 av disse millionene har kommet i økt butikkomsetning, mens resten kommer fra nettsalg.

 

På nettsiden kondomeriet.no er de besøkende nå inne dobbelt så lenge, og de klikker på dobbelt så mange sider som før profilendringen. – 70 prosent av surferne er uansett ikke ute etter noe spesielt, de er bare nysgjerrige. Vi har lagt opp til å tilby så mye interessant stoff at de blir værende. Den nye teknologiske løsningen, levert av OXX, gjør at det er lettere å finne relevante produkter, noe som øker salget, forklarer Jansson.

 

Effektiv design stilles ut

Fra og med torsdag 8. oktober utstilles de tre lønnsomme designprosjektene på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Utstillingen vil stå helt fram til 8. november.

 

– Jeg vil oppfordre så mange som mulig til å få med seg utstillingen – her er det nemlig mye å lære for noen og enhver, påpeker Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, mobil 484 00 222, e-post muk@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Norsk Matraps BA, daglig leder Morten Hoff, mobil 900 86 349

* Lofotprodukt AS, daglig leder Sigvald Rist, mobil 957 81 300

* Kondomeriet/Uniform Design, Erik Jansson, mobil 958 90 279

 

Dette er Design Effekt

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* I år mottok Norsk Designråd totalt 36 søknader. Av disse har juryen tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” til 18 bedrifter. 3 søknader er nominert til ”Design Effekt Grand Prix”.

* Både ”Design Effekt” og ”Design Effekt Grand Prix” deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.

* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak MarianneDesignpris9198.jpg 17,77 kB (1880x1329)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.10.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS