presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2010:

Eggende varme og langsiktig profilbygging

  Publisert: 17.03.2010 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Fora Form fikk Merket for god design for Clint og Clip Concept.

Oslo: Lang søndagsfrokost med egg, mandagskveld med maskulin varme i sofakroken, effektiv tirsdag med møter i estetiske omgivelser. Hva er fellesnevneren? Svar: Merket for god design 2010.

Hardanger Bestikk, Funkle og Fora Form fikk alle Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design. Mens Hardanger Bestikk ble hyllet for et eggesett designet av Per Finne industridesign, fikk designerne i Funkle utmerkelsen for ullpleddkolleksjonen ”The Power Collection”. Fora Form fikk Merket for god design både for Clint Concept, designet av bergensduoen Tveit & Tornøe, og Clip Concept, laget sammen med Komplott design.

 

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Giske: Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram. – Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

 

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

 

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

 

Erfarne merkemottakere

Fora Form mottok Merket for god design for henholdsvis stablebordet Clip Concept og konferanse-, besøks- og kantinestolene Clint Concept. Dette er merke nummer 35 og 36 for Møre og Romsdals-bedriften.

 

– Selv om vi allerede er erfarne merkemottakere, er det motiverende både for oss og designerne i Komplott design og Tveit & Tornøe å motta en slik anerkjennelse, sier designsjefen i Fora Form, Arild Bakke.

 

Effektiv design

Clip, designet av Komplott design, er et estetisk stablebord som er plasseffektivt, og er i konkurranse med ulike sammenleggbare bord på markedet. – Forskjellen er at Clip er mer effektivt, det er bare å stable oppå hverandre og kjøre vekk. Dette er pen og smart funksjonsdesign, som bidrar til å gjøre noe enda enklere, forklarer Bakke.

 

Tveit og Tornøe, et ungt designteam fra Bergen som også har fått internasjonal oppmerksomhet de siste årene, står bak Clint-stolene til Fora Form. – Clint-serien er stoler til bruk i offentlige bygg. Det kan være venterom, spisesteder, konferanserom eller andre møteplasser i bygget. De har et enhetlig uttrykk, men fordi konseptet tilbyr en rekke forskjellig funksjoner gir stolene stor fleksibilitet for kunden, forklarer Bakke.

Viktige møteplasser
Han mener mange virksomheter har blitt mer bevisste på at det er i møter mellom mennesker at verdiene skapes. – Vi ser at mange bedrifter legger mer ressurser i å skape gode møteplasser, og ikke bare arbeidsplasser. Dette som en konsekvens av at vi bruker stadig mer av arbeidstiden i møter, sier Bakke.

 

Han ser på Merket for god design som langsiktig profilbygging. – Merket er med på å posisjonere oss som en ledende designbedrift i Norge. Vi er faktisk den mestvinnende designbutikken i hele landet, og det er svært verdifullt for oss, sier Bakke.

 

– Merket for god design støtter kvaliteten i produktene våre og i firmaet vårt, mener han.

 

Gamle bestemorpledd

Designerne i Funkle som står bak de populære pleddene ”The Power Collection” forteller at kombinasjonen av ide, design og materialer var viktig når de skulle bygge opp en unik historie rundt produktet.

 

– I kolleksjonen har vi tatt utgangspunkt i de gamle bestemorpleddene, som er tyngre, stivere, varmere og mer kompakte enn andre pledd. I tillegg er alle pleddene brodert og produsert i et begrenset antall, slik at vi gir kundene noe spesielt som de kan bli glad i, sier daglig leder Magnvor Lunåshaug i designteamet Funkle.

 

Kaprer mennene

Den mannlige delen av tekstilmarkedet i Norge var marginal når Funkle begynte å se på muligheten for å produsere pledd.

 

– Vi valgte derfor å jobbe spesielt mot denne delen av markedet. Dette har vi gjort ved å lage maskuline tekstilprodukter og velge produkthistorier og motiver som appellerer til menn. 50 prosent av våre nåværende kunder er menn, så jeg føler at vi har lykkes godt med målsettingen vår, sier Lunåshaug.

 

Kortreist design

Hun forteller at pleddene er 100 prosent norske. – Vi har valgt å holde produksjonen i Norge av flere grunner. Ved å produsere i Norge sparer vi miljøet, samtidig som transportkostnadene holdes nede. Å holde produksjonen i Norge er etisk riktig for oss, samtidig som det gir økt kontroll i prosessen med å levere et godt stykke norsk design, sier Lunåshaug.

 

Kry merkemottaker

– Vi er krye, dette er ærefult! Her kommer vi til å bruke dette for alt det er verdt fremover. Vi ønsker å være en bedrift i kontinuerlig utvikling, og Merket for god design er en motivasjon i det arbeidet, sier markedsansvarlig Nina Leikvoll hos Hardanger Bestikk. Hun har mottatt Merket for god design for ”Eggesettet”, som inneholder eggeglass, eggeskje og eggløfter.

 

Hun forteller at designer Per Finne fikk frie tøyler da han gikk i gang med utformingen av et eggesett som skulle være mer moderne enn det som ellers finnes på markedet.

Brukervennlig eggesuksess
Hardanger-bedriften har tidligere mottatt Merket for god design for bestikket Tuva, og ifølge Leikvoll opplevde de en enorm salgsrespons da de begynte å bruke utmerkelsen i markedsføringen. – Vi mener at mange er opptatt av hvilke produkter som mottar Merket for god design. Folk er bevisste på at dette er god kvalitet, mener hun.

 

Eggesettet er laget i stål, som resten av produktene fra Hardanger Bestikk. – Vi var opptatt av at det skulle være litt annerledes enn andre eggeglass, samtidig som vi ønsket enkelhet og brukervennlighet. Det mener jeg vi har fått godt til, sier Leikvoll.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

Film:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Kontaktpersoner:

* Funkle, daglig leder Magnvor Lunåshaug, mobil 91 39 65 31

* Fora Form, designsjef Arild Bakke, mobil 90 52 24 20

* Hardanger Bestikk, markedsansvarlig Nina Leikvoll, mobil 90 16 60 77

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak clint.mfgd2010.jpg 1,97 kB (459x280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.03.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS