Dramatiske nominasjoner
Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo. Og det skorter ikke på action blant de nominerte produktene.
North Legion er nominert for sin BMX- og terrengsykkelinspirerte snowracer, Helly Hansen Pro for sin nye sikkerhetsdrakt for helikoptertransport offshore og Rofi Industrier for sitt potensielt livreddende beskyttelsesutstyr for mineryddere.
– Årets nominerte til Hedersprisen for god design er plukket ut blant de aller beste av mottakerne av Merket for god design. De er alle unike løsninger, der nyskapende og innovativ design hjelper brukerne med å takle store utfordringer på en bedre måte, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.
Hedersvante Helly
Helly Hansen-konsernet er ikke akkurat debutanter i designprissammenheng. I tillegg til en rekke tildelinger av Merket for god design opp igjennom årene, fikk mosseselskapet den ettertraktede Hedersprisen i 2004 for seiler- og surferskoen Shorehike. – Vi arbeider svært mye med design i Helly Hansen, og det er hyggelig at dette blir lagt merke til, sier Terje Gorm Hansen, administrerende direktør i Helly Hansen Pro.
Drakten Helly Hansen SeaAir har allerede vært på markedet i noen måneder, og er den eneste i verden som er godkjent både for bruk i luft og sjø. – Det unike med denne drakten er at den er god å ha på seg når man sitter i et helikopter - den er faktisk spesialdesignet for nettopp dette formålet - og at den også er svært sikker og komfortabel i en nødsituasjon ute på havet, forteller Hansen.
Varmer og kjøler
Blant funksjonene i SeaAir er et innebygget nødpeilesystem samt en sprutbeskytter - som er et kalesjelignende, gjennomsiktig telt som beskytter hode og ansikt mot vær og vind.
I draktene er det også lagt inn såkalte faseendringsmaterialer. Disse absorberer og lagrer overskuddsvarme når overflatetemperaturen på kroppen passerer 26 varmegrader, slik at brukeren kjøles ned. Dersom kroppen trenger oppvarming, avgir drakten den lagrede varmen.
– Så vidt jeg kjenner til er det første gang faseendringsmaterialer brukes i slike drakter, påpeker Hansen, som selv har prøvd drakten i vann like over frysepunktet - i over to meter høye bølger. – Etter seks timer frøs jeg litt på hendene, men var ellers i fin form, forsikrer han.
–Design gir konkurransekraft
StatoilHydro har allerede tatt i bruk SeaAir-drakten i enkelte deler av sin virksomhet, og utover vårparten skal den brukes både hos Shell, BP, Philips og Talisman. – Markedsandelen i norsk sektor er tilnærmet 100 prosent. I tillegg er vi på vei inn i dansk og irsk sektor, mens vi etter hvert også håper å komme inn på britisk og hollandsk side. Hittil har vi knust anbudskonkurrentene våre - både på funksjon, kvalitet og pris. Spesielt det siste er morsomt, i og med at vi produserer i Moss mens konkurrentenes produkter gjerne lages i Kina, sier Hansen.
Han mener dette beviser at det går an å ha en konkurransedyktig industrivirksomhet i Norge, bare man ligger langt fremme på design og funksjon. – Vi har sikret norske arbeidsplasser i lang tid fremover. I dag er det 60-70 ansatte som jobber med SeaAir-produksjon. Det er en enorm laginnsats som ligger bak denne suksessen, sier en stolt Hansen.
70 millioner miner
Blodig alvor er utgangspunktet for at beskyttelsesvesten Armadillo og masken ROFI Facemask ble utviklet. – Det ligger fremdeles anslagsvis 70 millioner miner begravd rundt omkring i verden, og våre produkter berger liv nesten hver uke. Minerydding er et viktig arbeid som fortjener all den oppmerksomheten det kan få, og derfor er jeg veldig glad for denne nominasjonen, uttaler markedssjef Alfred Øverland i Molde-selskapet Rofi Industrier.
I 2004 ble et mineryddingsprosjekt initiert av kompetansesenteret Design uten grenser, på vegne av Norsk Folkehjelp. Målsetningen var å redusere antall skader og dødsfall knyttet til minerydding. Designbyrået KODE Design ble koblet inn, og sammen med blant annet Rofi Industrier ble Armadillo og den tilhørende beskyttelsesmasken utviklet.
– Tilbakemeldingene var at datidens utstyr ga grei beskyttelse, men at bruken førte til ulykker. Med ansiktsmaskene på ble minerydderne gående og puste gammel luft, buen i glasset ga forvrengninger i synet, stroppen og vekten førte til hodepine, og etter hvert som pleksiglasset fikk skraper ble sikten stadig dårligere, ramser Øverland opp.
Drivhus i drakten
Og kanskje verst; i bakende sol ble maskene til rene drivhus, med vesentlig høyere temperatur inni masken enn utenfor. Noe som førte til at mange mineryddere til stadighet løftet opp visiret under arbeid, og dermed ble eksponert for stor fare.
Et forprosjekt viste dessuten at det var mange belastningsskader blant mineryddere på grunn av utstyret. Blant annet presset gamle beskyttelsesdrakter såpass på indre organer at flere brukere fikk skader på nyrene. – Noe måtte gjøres med komforten! Minerydding er presisjonsarbeid, og en svett og varm minerydder i en klumpete drakt står i fare for å gjøre fatale feil, sier Øverland.
Armadillo-vesten er lettere enn andre beskyttelsesvester, og vektdistribusjonen er betraktelig bedre. Selve ansiktsmasken er bare halvparten så tung som sine forgjengere. Vesten har mekanismer for lufting, og ventilering og fargevalg sørger for at temperaturen inni masken holder seg på et levelig nivå.
Skapte ny sport
Historien bak Oslo-baserte North Legion, er også historien om hvordan et nytt vintersportsprodukt la grunnlaget for en helt ny sport. De to gründerne Egil Stene-Johansen og Grunde Wåge la merke til at mens surfe- og rullebrettet hadde sitt sidestykke i snowboardet om vinteren, var det ingen dugelige vinteralternativer for de som drev med BMX og terrengsykling.
Resultatet, skisykkelen MERC, banet også vei for den gryende SMX-sporten (Snow Moto Cross). MERC ble lansert på den internasjonale vintersportsmessen ISPO i 2006, og førte til at North Legion som første norske bedrift vant hovedprisen for beste nye sportsprodukt; ”Brand New Awards”.
Skamros fra designjury
Designjuryen var kraftig imponert. I jurykjennelsen står det blant annet: ”Her er det mye identitet og særpreg. Detaljene er kompromissløse og produktet er fantastisk gjennomarbeidet!”
– Det er jo en utrolig god tilbakemelding, konstaterer en fornøyd Egil Stene-Johansen, og deler æren med kompanjongen Grunde Wåge og de to andre medarbeiderne i North Legion samt designselskapet Abry Design. – Designerne har gjort grunnarbeidet med produktutviklingen, mens vi har brukt tiden på å tenke funksjonalitet, marked og konsept, sier han.
Adidas-samarbeid
Med seg på laget for å lansere SMX som vintersport har nordmennene fått med seg ingen ringere enn Adidas. Utstyrsgiganten er sterkt inne på sykkelmarkedet, men trengte et fotfeste også innen vintersport. Heller enn å konkurrere med etablerte aktører i eksisterende sportsgrener, så de muligheten til å lage en helt ny sport rundt snowraceren til North Legion. Dette har resultert i et årlig internasjonalt SMX-mesterskap; ”Adidas Winter Slope Style”.
Stene-Johansen forteller at MERC i første rekke er for såkalte hardcorebrukerne. – Vi har laget denne modellen med tanke på at den skal være bra nok for de beste. Du kan kjøre veldig hardt på MERC uten at den går i stykker. På sikt skal det komme flere modeller, til neste år planlegger vi å lansere en modell for mer vanlige brukere, sier han. Han understreker at SMX er enklere å bruke enn både ski og snowboard, og at MERC dermed også kan brukes av nybegynnere.
Og forklarer at det er mange hensyn å ivareta når man skal lage et slikt produkt, i tillegg til utseende og brukervennlighet. – SMX-en brukes i skianlegg, og da er det mange sikkerhetskrav som krever gode løsninger, sier Stene-Johansen. Nylig ble MERC godkjent av Veritas for bruk i norske skiheiser, der vanligvis bare ski og snowboard får innpass, noe som er viktig for videre vekst på det norske markedet. Også flere sentrale alpinanlegg i blant annet Sveits og Østerrike har nå godkjent SMX.
Mange symbolbrukere
Godt over halvparten av salget går allerede til utlandet, og andelen ventes å øke i årene som kommer. North Legion har jobbet mye med markedsføring, både inn mot skianlegg og mot ekstreme sykkelmiljøer i Norden, Canada, Frankrike og Mellom-Europa. – Vi har fått noen av de største navnene i verden innen terrengsykling til å bruke MERC. Det har en enorm symbolverdi at de profilerte enerne bruker og går god for vårt produkt, fastslår Stene-Johansen.
Én av disse enerne, den legendariske amerikanske FMX-stjernen (Freestyle Motocross) Travis Pastrana, ble så imponert over MERC at han skal ha en sekvens med den norske nyvinningen i sin neste film i ”Nitro Circus”-serien. Filmingen er allerede i gang, og enda et markedsskup er et faktum for North Legion.
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
www.norskdesign.no/article3043-237.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* Helly Hansen Pro, administrerende direktør Terje Gorm Hansen, mobil 950 88 547
* Rofi Industrier, markedssjef Alfred Øverland, mobil 992 74 900
* North Legion, salgs- og markedsdirektør Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897
* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2008
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 126 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Helly Hansen SeaAir
Bedrift: Helly Hansen Pro
Design: Helly Hansen Pro og SINTEF Helse
Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2994-612.html
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: Kode Design
Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2993-612.html
Produkt: North Legion MERC
Bedrift: North Legion
Design: Abry Design
Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2992-612.html
Tidligere mottakere av Hedersprisen:
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)
Armadillo web.jpg 30,88 kB (300x450)
NorthLegionMerc_2 web.jpg 10,68 kB (300x199)