presseticker

Skip to main content

Disse kjemper om designbransjens viktigste priser

  Publisert: 07.06.2022 09:40 - av  Henning Poulsen

Hadeland Glassverk er nominert til prisen Årets merkevarebygger for sine belysningsprodukter. Foto: Hadeland Glassverk

Heymat, her ved gründer Sonja Djønne, er nominert til Eksportprisen. Foto: Heymat

Arven er nominert til Klassikerprisen for "Lilje". Foto: Arven

Onsdag 8. juni blir det klart hvem som mottar de høythengende bransjeprisene. Her er de nominerte:

Arven, Fjordfiesta, Flokk, Hadeland Glassverk, Heymat, Norsk Dun/Norvigroup, Northern, Objekt og Røros Tweed er nominert til de fire prisene som skal deles ut under bransjedagen: Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.

 

– De nominerte er svært ulike aktører som alle har én ting til felles: De utvikler ettertraktede norske produkter av høy kvalitet, og hevder seg på hjemme- og eksportmarkedet i konkurranse mot både andre designland og billige produkter fra lavkostland, sier Egil Sundet. Han er bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

 

Årets eksportbedrift - nominert: Heymat

Heymat fra Mo i Rana fortsetter å fly høyt på eksportmarkedet, og er nå nominert til prisen Årets eksportbedrift. På få år har matteprodusentens omsetning økt kraftig, mye takket være salg til utlandet.

 

«Heymat har siden oppstarten i 2015 blitt en kjent designbedrift med en klar plan for eksport, og har deltatt strategisk på internasjonale messer. I dag har de en eksportandel på 35 prosent,» skriver bransjejuryen i sin vurdering.

 

Årets eksportbedrift - nominert: Røros Tweed

Røros Tweed har vært en tidlig forkjemper for norsk ull, og samarbeider med ledende norske tekstilkunstnere. I dag ligger fokuset på ullpledd.

 

«De har i flere år satset målrettet på eksport, og lykkes spesielt i Tyskland gjennom satsning på eget salgsapparat. Omsetningen økte med godt over 40 prosent i fjor, i hovedsak fra eksport til Tyskland og USA,» ifølge juryen.

 

I fjor ble Slettvoll Møbler kåret til Årets eksportbedrift.

 

Årets produkt - nominert: «Scandi Lux» fra Fjordfiesta

Designmerkevaren Fjordfiesta henter navnet sitt fra beliggenheten: Innerst i en fjord på Vestlandet. De har spesialisert seg på å samarbeide med sjangeroverskridende norske designere samt hente fram gull fra Norges designhistorie.

 

De er nominert for puten «Scandi Lux», som er designet av Anderssen & Voll. Puten går inn i selskapets solide «Scandia»-kolleksjon, som bygger på stolikonet til Hans Brattrud. Denne mottok for øvrig Designindustriens klassikerpris i fjor.

 

Årets produkt - nominert: «Stay» fra Norsk Dun/Norvigroup

 

Norvigroup og Norsk Dun er Norges største produsent og leverandør av dun og dunprodukter.

 

De er nominert for den nye produktserien «Stay», der de tenker nytt rundt det erketypiske norske produktet dundynen. Hele kolleksjonen er produsert i henhold til strenge miljøkrav og er allerede blitt en salgssuksess for Mysen-bedriften.

 

Årets produkt - nominert: «Pom» av Objekt

Møbelselskapet Objekt ble stiftet i 2018 av Kjetil Gudem og Preben Mehren. De satser på å utvikle autentiske og varige produkter som bryter med tradisjonelle normer.

 

Objekt er nominert for «Pom». Dette er en trebent stol i norsk furu som er designet av Studio Sløyd, som henter inspirasjon fra sløydundervisningen på skolen.

 

Det var kolleksjonen «Tribute» av Volver som fikk prisen Årets produkt i fjor.

 

Klassikerprisen - nominert: «Lilje» av Arven

Arven er Norges eldste sølvvareverksted. Midt i Bergens hjerte produserer de en bred portefølje av sølvbestikkserier, bord- og interiørartikler, dåpsartikler, utmerkelser, bedriftsgaver og bestillingsarbeid i ekte sølv og sølvplett. De er nominert for «Lilje», en sølvbestikkserie utformet av Trygve Eriksen i 1939.

 

«Klassikeren Lilje blir en påminnelse om kvalitet og lange håndverkstradisjoner, og produktet binder praktisk talt generasjoner sammen. Den enkle, elegante formen var typisk for 1930-tallets funksjonalisme, og sølvbestikket vært en bestselger gjennom flere tiår,» heter det i juryens vurdering.

 

Klassikerprisen - nominert: «Birdy» av Northern

Oslo-baserte Northern spesialiserer seg på møbler, belysning og tilbehør med en sterk nordisk identitet. De er nominert for «Birdy», en lampeserie designet av Birger Dahl.

 

«Birdy-lamper har i dag status som en klassiker innen norsk design. Serien består av bordlamper, vegglamper og gulvlamper i flere ulike farger. I mer enn 10 år har Northern reetablert denne gamle designserien, og den er en stor salgssuksess,» bemerker designbransjens jury.

 

I 2021 gikk klassikerprisen til Fjordfiestas Scandia-stol.

 

Årets merkevare - nominert: Flokk

Flokk er en betydelig global aktør innenfor kontormøbler, og har gjort bærekraft til et viktig konkurransefortrinn. De har omprofilert seg flere ganger, først fra Håg og deretter Scandinavian Business Seating.

 

«Merkevaren Flokk forstås på en rekke språk, og med bærekraft og design som hovedbærere har de gjort en jobb å være stolte av, med norsk hovedkontor og fortsatt meget stor produksjon i Norge. De lykkes med å gjøre Flokken stadig større gjennom en meget god forretningsmodell,» skriver juryen.

 

 

Årets merkevare - nominert: Hadeland Glassverk

Tradisjonsrike Hadeland Glassverk feirer 260-årsjubileum i år. I 2019 gjenopptok selskapet produksjonen av belysningsprodukter, og suksessen har ikke latt vente på seg.

 

«I løpet av kort tid har de klart å ta en sterk posisjon og har i dag nesten 100 forhandlere på belysning i Norge. Bedriften viser fram dyktige ansatte og deler fra deres arbeidshverdag på Norges eldste glassverk. Bedriften jobber strategisk med influencere, interiørdesignere og ambassadører i egne sosiale mediekanaler. Glassverket i seg selv har blitt en yndet destinasjon for folk i alle aldre,» står det i juryvurderingen.

 

Årets merkevare - nominert: Northern

Northern, tidligere kjent som Northern Lighting, har etablert en iøynefallende identitet og merkevare som appellerer til designkjøpere i Norge og utlandet.

 

«Northern kombinerer vakker design med funksjonalitet, og foretrekker naturlige materialer og håndverk. Bedriften er nominert på basis av sin relativt korte men suksessrike historie bygget rundt produktseriene både innen belysning, men også møbel og interiørprodukter», uttaler juryen.

 

I fjor ble prisen Årets merkevarebygger gitt til Magnor Glassverk.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak hadeland1.jpg 2,03 MB (2400x1600)
Bilde - vedlegg til sak Heymat Sonja MixTeklan.jpg 4,07 MB (3952x2823)
Bilde - vedlegg til sak 2738.jpg 2,99 MB (3443x2295)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 07.06.2022 09:40
Teknisk løsning ZEVS AS