Disse Oslo-gründerne får pris
– Ved å sette brukeren i sentrum, har Fiken og Gungnir klart å skape innovasjon i sine respektive bransjer. Disse prosjektene står det virkelig respekt av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi Fiken og Gungnir.
DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.
Fiken: Vil ha regnskap for alle
Hvert år stifter vi mer enn 60 000 nye bedrifter i Norge, men innen fem år er tre av fire borte. Mange nordmenn har en gründer i magen, men de færreste drømmer om å svette over regnskapspermer. Regnskap er komplisert og tidkrevende, og belastningen er stor. Må det være slik?
Nei, mener gründerne bak regnskapstjenesten Fiken. Gjennom flere bedriftsetableringer har de selv måttet kjempe mot rigide og kronglete systemer og regler. Nå ønsket de å bruke det de hadde lært til å lage en regnskapstjeneste for alle.
I begynnelsen utviklet de tjenesten i helger og ferier, inntil den var god nok til å bli prøvd ut i markedet. Fiken-utviklerne brukte tilbakemeldinger og innspill fra kundene for å gjøre tjenesten stadig bedre og mer brukervennlig.
Konstante forbedringer
Etter hvert ble en rekke designdisipliner trukket inn i den kontinuerlige utviklingsprosessen, blant annet interaksjonsdesign, tjenestedesign og designledelse. Selv om regnskapssystemet først så dagens lys i 2014, har arbeidet med videreutvikling og forbedring fortsatt med uforminsket styrke.
I dag er Fiken blant landets mest kjente regnskapssystemer, med flere enn 70 000 bedriftskunder. Selskapet anslår selv at de bidrar til å kutte regnskapskostnader med inntil 90 prosent i små virksomheter.
I tillegg kommer den store samfunnsgevinsten i at et mer tilgjengelig regnskap gjør at flere kan starte egen bedrift uten å kjøre seg fast i arkaiske systemer. Med enkelt språk og et lekent og oppløftende visuelt uttrykk er den forhatte regnskapsjobben ufarliggjort.
Hjelper deg over regnskapsbøygen
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Fiken et stjerneeksempel på at god tjenestedesign og visuell kommunikasjon kan bidra til verdiskapning og nye arbeidsplasser.
«Vi synes designløsningen er glimrende fordi den guider og forklarer på et språk alle kan forstå. Tjenesten oversetter vanskelige faguttrykk, og det er sjarmerende at Fiken bruker følelser og humor for å hjelpe nybegynnerne å komme over regnskapsbøygen,» står det i jurykjennelsen.
Gungnir: Treningsirritasjon ble til nytt selskap
Utstyr til trening er i konstant endring, med stadige forbedringer og nye funksjoner. Vektløftere er likevel henvist til nærmere 100 år gammel teknologi, der vektskiver holdes på plass av klønete, vriene og skjøre klyper og fjærlåser. I beste fall utgjør disse et irritasjonsmoment under trening. I verste fall kan de skape farlige situasjoner.
Audun Filip Sand og Andreas Bossonney Gundersen har begge bakgrunn som personlige trenere. De hadde lenge irritert seg over dårlige låsemekanismer for vektskiver. Da de møtte utstyrsutvikler Øyvind Rein og designeren Markus Leonhard Hansen gjennom studier på Ås, falt brikkene på plass. Sammen stiftet de Gungnir.
Hentet innsikt i sosiale medier
Innsikt fra utviklingen og lanseringen av selskapets første produkt, en vektstang, ble nyttig da gründerne vendte tilbake til problemet med vektlåsen. De gjennomførte intervjuer med utøvere, og analyserte dessuten store mengder produktkommentarer i sosiale medier. Deretter utviklet de en prototype som ble testet grundig.
Resultatet er Dumbler, en olympisk håndvekt med innebygde låser som gjør det enklere og tryggere å trene. Låsemekanismen er enkel og intuitivt forståelig, og kvitterer med et «klikk» når du bruker den riktig. Den visuelle designen er dus og minimalistisk, og forsterker følelsen av Dumbler som et høykvalitetsprodukt med lang holdbarhet.
En forhåndssalgskampanje gikk over all forventning, og vektløftere over hele landet tok godt imot nyvinningen. Snart ble det også eksportsuksess for treningsgründerne. Dumbler er blant produktene Gungnir nå selger i mer enn 40 land.
«Industridesign på sitt beste»
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur skriver at The Dumbler er et resultat av godt utviklingsarbeid og fremragende produktdesign.
«Vi er imponert over det elegante designet, den høye kvaliteten og den brukervennlige låsemekanismen som passer til alle eksisterende vekter. The Dumbler er et produkt med gjennomført estetikk og uttrykk. Det fyller et behov i markedet, og det gir økt sikkerhet. Produktet har et tydelig formspråk som snakker til målgruppen, og det løser et problem. Altså industridesign på sitt beste,» står det i jurykjennelsen.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektene her:
Regnskap gjort enkelt | DOGA |
Et løft for verdens vektløftere | DOGA |
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30
* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22
* Fiken, Åshild Knudsen, ashild.knudsen@fiken.no, mobil 95 20 88 74
* The Dumbler – Olympisk hantel, Audun Filip Sand, audun@gungnir.no, mobil 95 75 74 79
t i Bergen, Thomas Birkeland, thomas@reklamekollektivet.no, mobil 41 17 87 00
Bildetekster:
REGNSKAPSREVOLUSJON. De har gjort det vanskelige regnskapet enkelt. Nå får de DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Fiken
TRENINGSLØFT. En norsk håndvekt gjør treningen enklere og morsommere. Nå mottar prosjektet DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Rasmus Kongsøre
Fiken-0-hovedbilde.jpg 434,02 kB (3300x2475)