Delikat levert fra Sør-Trøndelag
Reitangruppen, med hovedsete i Trondheim, mottok det høythengende Merket for god design under Designdagen 2008. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i Oslo.
Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.
Ett bilde sier mer enn...
Da Reitangruppen og designbyrået Apt startet arbeidet med nytt nettsted, var målet å lage en side som både skulle være behagelig å se på og lett å navigere i. – Vi ville på en enkel måte formidle hvem vi er og hva vi holder på med. Derfor ønsket vi bilder som illustrerer hva vi gjør, fremfor masse ord og tekst, forteller administrasjonssjef i Reitangruppen, Anne-Grethe Løvås.
Bildene på nettstedet viser ulike livsstiler: voksen dame som leser ettermiddagsavisen på en benk i parken, ung pappa som koser seg med barn og is i solen etter handleturen og unge kvinner i farta som nyter en kopp kaffe på veien. Gjennom disse ulike situasjonene og bildene presenteres Reitangruppen. Ifølge designjuryen skiller nettsidene seg umiddelbart fra konkurrenters nettsider, blant annet på grunn av bruken av stemningsfulle bilder.
– Når du kommer inn på våre nettsider, skal du ved første øyekast skjønne hva vi driver med. Og når gode bilder illustrerer handling og opplevelse, kan man redusere teksten, sier Løvås.
Delte oppfatninger
Hun forteller at det var litt intern murring like etter at nettsidene ble lansert, men at misnøyen er borte nå. – I starten var det delte oppfatninger internt om farger og bildebruk, forteller Løvås, og legger til at det etter hvert har kommet mye ros for layouten, både fra internt og eksternt hold.
I år feirer Reitangruppen 60-årsjubileum, og kan samtidig innkassere det prestisjetunge Merket for god design. – Dette er veldig positivt for Reitangruppen. Mange mener jo at butikkene våre har en noe glorete profil, men nå har vi sannelig vunnet en designpris, ler Løvaas.
Strenge krav
Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.
– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.
Designutstilling
Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
* Reitangruppen, administrasjonssjef Anne-Grethe Løvås, tlf. 73 89 10 02, anne.grethe.lovaas@reitangruppen.no
* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)