presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Buskerud prises for villmarksprodukter, barneseter og sikkerhetsutstyr

  Publisert: 27.04.2016 18:35 - av  Dag Yngve Dahle
Oslo: Bergans kom under drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker. HTS BeSafe forlenger perioden da barn kan sitte bakovervendt i bil. FELL øker sikkerheten i båt med en dødmannsknapp uten snor. Aclima laget ullundertøy med finesser basert på Lars Monsens erfaringer. Nå hedres de fire Buskerud-selskapene med Merket for god design.

Det var onsdag ettermiddag Bergans fra Hokksund, Fell på Lierstranda samt HTS BeSafe og Aclima på Sundvollhovet mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

 

Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

 

– Det er imponerende at så mange prosjekter fra ett fylke utenom hovedstaden får Merket for god design. Her ser vi at design kan gi innovative løsninger og gode produkter i konkurransepregede kategorier. Bergans' ryggsekk og Aclimas ullundertøy viser at det er plass for innovative funksjoner og detaljer i friluftslivsprodukter. HTS BeSafe viser at det samme gjelder barneprodukter, mens FELL har benyttet moderne teknologi til å øke sikkerheten ombord i båt, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Bergans: Ett kilo ryggsekk

Da Bergans skulle utvikle en ny utgave av sekken Helium, vurderte de materialvalg nøye og veide hver komponent på laboratorievekt. Dermed kunne de bryte drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker.

 

– Merket for god design er en svært hyggelig anerkjennelse av kvaliteten og innovasjonen bak arbeidet med vår Helium-sekk. Det viser at vi har lyktes med å skille oss ut - takket være nyskapende løsninger og god design, sier Ronny Hammer, markedsdirektør i Bergans of Norway.

 

55 liters-utgaven av sekken veier like under 1000 gram, noe som altså er lite for store ryggsekker i ekspedisjonskategorien. Sekken har lav vekt kombinert med egenskaper i highend-klassen.

 

Slitestyrke vs. vekt

– I et hav av tilsynelatende like sekker på butikkveggen skulle Bergans Helium skille seg ut. Målet var at det visuelle uttrykket skulle vise både styrke og lav vekt på en gang. Designet skulle heller ikke virke ekskluderende på noen - alle skal kunne føle seg komfortabel med et produkt fra Bergans, sier han.

 

Slitestyrke og svært lette stoffer er ingen enkel kombinasjon. Hammer sier det slik:

 

– Hovedutfordringen har vært enkel, men vanskelig: Lavere vekt, men samme robusthet som tidligere. I tillegg skulle sekken ha bedre funksjonalitet, men samme pris som før. Det har vært mange motstridende krav og hver enkeltkomponent har vært nøye vurdert med tanke på vekt og ytelse. Vi har prøvd ut ulike måter å sette komponentene sammen på, sier han.

 

Ovasjoner

I Bergans er design svært viktig for utviklingen av nye produkter.

 

– Det er ikke noe skille mellom produktdesign og -utvikling hos oss. Designerne har hatt ansvar for hele prosessen fra idé til produksjon. All utvikling og prototypeproduksjon er gjort på Bergans' systue i Norge, noe som har gitt designerne full kontroll med og innsikt i hver minste del og hvert minste sting. Dette har vært en nøkkelfaktor for å lykkes, sier Hammer.

 

Mottakelsen har vært overveldende. Fagpresse og innkjøpere i inn- og utland har vært begeistret. Sekken fikk Scandinavian Outdoor Award for "best hardware" på verdens største messe for friluftsutstyr.

 

– Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere og eventyrere har også unisont positive. Den tidligere versjonen av Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig for en bredere brukergruppe, sier Hammer.

 

Aclima: Lars Monsens erfaringer i klesformat

Ullundertøy basert på Lars Monsens erfaringer fra turer og ekspedisjoner i inn- og utland? Det får du i form av ullundertøyserien Lars Monsen - Anarjohka fra Aclima på Sundvollhovet ved Krøderen.

 

– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspartneren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.

 

De utviklet et særpreget design som understreker merinoullundertøyets røffe karakter og som gjør at klærne skiller seg ut i butikkhyllene. I tillegg har de tilført plaggene smarte detaljer basert på Monsens egne villmarkserfaringer, for eksempel integrerte lommer til batterier, ekstra ullag på utsatte steder og hemper for tørkehenging i telt.

 

Til utlandet

– Design av produktene har vi gjort selv i samarbeid med Lars. Pakningsdesignen er blitt til i samarbeid med Strømme Throndsen Design. Prosjektet gikk i høyt tempo. Fra idé til lansering og innsalg til utvalgte butikker brukte vi under et halvt år, sier han.

 

Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000 plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.

 

– Vi regner med en økning på minst 50 prosent i 2016. Vi har begynt med eksport av produktene gjennom eksisterende kjeder og distributører, for eksempel gjennom Sveriges mest anerkjente friluftsspesialist Naturkompaniet. Der merker vi at det er designet på produktene som faller i smak. Lars Monsen som frontfigur er mindre viktig, siden han er mindre kjent i utlandet. Til høsten lanserer vi en egen damekolleksjon i samme serie, sier Johansen.

 

FELL AS: Trådløs dødmannsknapp skal gi færre drukninger

Mange har druknet fordi de har latt være å bruke dødmannsknappen om bord i båt. Problemet har vært snoren, som mange synes hindrer fri bevegelse. Nå har FELL løst problemet med WIMEA, en velfungerende dødmannsknapp uten snor.

 

Fell-gründerne ønsket å gjøre det samme for bruk av dødmannsknapp som oppblåsbare redningsvester gjorde for bruk av redningsvester - altså øke sikkerheten med bruk av mer moderne teknologi enn en rød snor festet til en mekanisk bryter.

 

– Vi gikk først til topps i NM i studentbedrifter med prosjektet i 2013. Da vi ville løfte produktet fra en idé til noe fysisk, var det åpenbart at design var en avgjørende faktor. En dødmannsknapp med snor er meget upraktisk på båt og blir ofte neglisjert, sier daglig leder Christian Frost Røine, som etablerte FELL sammen med Fredrik Eriksen.

 

Et trådløs dødmannsknapp måtte være enkel å bruke, behagelig og lett tilgjengelig. De måtte derfor balansere brukerhov, brukerterskel og utseende.

 

– For å kunne putte en trådløs sender på folk var det klart at dette måtte skje på brukerens premisser. Fokuset måtte ikke ligge på frykt og det skremmende. Ved å la design spille en viktig rolle håper vi at produktet gir brukeren følelsen av både frihet og trygghet. Dødmannsknappen er på til en hver tid, den er ikke i veien og gjør at du føler deg trygg hvis uhellet først er ute, sier han, og skryter at samarbeidet med Eker Design.

 

Skryter av designerne

– For et ungt selskap som oss var det utrolig givende å jobbe med Eker Design. De har bidratt med raske veier til konkrete resultater, noe som har vært avgjørende for prosjektet. Deres erfaring med plast, valg og sammenstilling av materialer og produksjonsmetoder gjorde det mulig å industrialisere og produsere produktet, sier Røine.

 

Statistikk fra Sjøfartsdirekoratet viser at syv av ti som omkommer i båtulykker dør av drukning, ofte fordi de havner i vannet uten reell mulighet til å ta seg tilbake til båten. Dermed er det bokstavlig tall livsviktig at en trådløs livline fungerer slik den skal. Det gjør WIMEA.

 

– De største utfordringene har vært den trådløse protokollen og den trådløse elektronikken, som er kjernen i produktet. Signalet mellom enheten i båten og enheten som personen i båten bærer, må være 100 prosent robust og stabil. Verken Bluetooth, WiFi eller andre kjente trådløse protokoller er stabile nok for et slikt produkt. Vi har derfor utviklet en egen trådløs protokoll med svært avanserte trådløse algoritmer, som gjør akkurat det vi lover at den skal gjøre, sier han.

 

Etter lanseringen våren 2015 har utviklingen vært bedre enn ventet.

 

– Vi har levert en betydelig mengde enheter til det norske markedet i tiden etter lanseringen. Fra nyttår har vi merket en sterk økning i etterspørselen. Vi har fått på plass distribusjon til USA, Tyskland, Italia og Frankrike, og er nå på full fart inn i Sverige og andre land i Europa. Tilbakemeldingene fra forhandlerne er meget gode; salget er godt, produktet har ikke feil og kundene er positive, sier han.

 

– Vi er svært takknemlige for å få Merket for god design. Det er en sterk anerkjennelse av mye hardt arbeid og et svært godt team av mennesker. Det betyr veldig mye - spesielt siden dette er det første produktet vi har utviklet, sier Røine.

 

HTS BeSafe: Bedrer sikkerheten for barn i bil

EU krever er at barn sitter i bakovervendte barnestoler til de er 15 måneder gamle, mens norske Trygg Trafikk anbefaler å la barn gjøre det til de er fire år gamle. HTS BeSafes nye bilbarnestol iZi Modular gjør det mulig for foreldre å følge Trygg Trafikks anbefaling.

 

– Vår visjon er at ingen barn skal skades alvorlig i trafikken. Derfor er design, innovasjon og sikkerhet i fokus når vi utvikler våre produkter. Med iZi Modular så vi en mulighet til å lansere et produktkonsept som kan tilpasses det voksende barnet og der beinplassen kan utvides slik at stolen også fungerer godt for større barn. I tillegg legger vi til rette for enkel og trygg montering med ISOfix, og gir muligheten til å ha to barnestoler på samme base. Slik kan iZi Modular brukes fra 0 til fire år, sier Per Robertson, administrerende direktør i HTS BeSafe.

 

Selskapets barnestoler tilhører premium-segmentet, noe designet kommuniserer. Siden design er viktig, har HTS BeSafe egne designere. Dette kom godt med under utviklingen av iZi Modular.

 

– Det var en utfordring å utvikle et produktkonsept tilpasset UN r129 i-Size, som er den nye europeiske standarden for bilbarnestoler, samtidig som denne standarden var under utvikling. Vi opplevde at spillereglene ble endret flere ganger underveis. Heldigvis har vi dyktige designere og produktutviklere som tar slike utfordringer på strak arm og finner gode løsninger på nye utfordringer, sier direktøren.

 

Storsalg

Det ferdige produktet har fått en formidabel mottakelse. iZi Modular fikk flere priser i løpet av 2015, blant annet Red Dot Design Award og den franske Prix de l'Innovation.

 

– Lanseringen har vært en stor suksess. På verdensbasis er om lag 70.000 enheter solgt allerede, noe som er formidable tall siden produktet ble lansert i Norge så sent som i august 2015 og i det 50. landet i februar 2016. Alle våre eksisterende forhandlere har tatt inn iZi Modular, og i tillegg har stolen gitt oss nye forhandlere i Europa og Asia, sier han.

 

– Å motta Merket for god design er fantastisk positivt. Det er en anerkjennelse av vårt langsiktige arbeid med å utvikle bilbarnesikringsprodukter med høy sikkerhet og god design, og gir ytterligere motivasjon og inspirasjon til å utvikle "norske" barnesikkerhetsprodukter for salg over hele verden, sier Robertson.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879.

* Bergans of Norway, designer Johannes Flem, mobil 900 973 39.

* Bergans of Norway, markedsdirektør Ronny Hammer, mobil 901 109 62

* Aclima, salgssjef Lars Eivind Johansen, mobil 971 61 182

* HTS BeSafe, administrerende direktør Per Robertson, mobil 415 53 953

* FELL AS, daglig leder Christian Frost Røine, mobil 977 77 961

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Aclima og Strømme Throndsen Design mottok Merket for god design for ullundertøysserien Lars Monsen - Anarjohka. Foto: Aclima.

 

Smarte detaljer preger ullundertøysserien Lars Monsen - Anarjohka, som nå får Merket for god design. Foto: Aclima.

 

Bergans mottok Merket for god design for ryggsekken Helium. Foto: Bergans.

 

Ryggsekken Helium fra Bergans er en lett sekk på snaut 1000 gram. Nå får den får Merket for god design. Foto: Bergans.

 

FELL AS mottok Merket for god design for den trådløse dødmannsknappen WIMEA. Foto: Fell.

 

Den trådløse dødmannsknappen WIMEA fjerner behovet for en line. Foto: FELL.

 

HTS Besafe mottok Merket for god design for bilbarnestolen iZi Modular. Foto: BeSafe.

 

Bilbarnestolen iZi Modular kan benyttes helt til barnet er fire år. Nå får stolen Merket for god design. Foto: BeSafe.

 

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

Merk:

 

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/industridesign/besafe-izi-modular

http://doga.no/merket/industridesign/wimea-trådløs-dødmannsknapp

http://doga.no/merket/industridesign/bergans-helium

http://doga.no/merket/tekstil-og-klesdesign/aclima-lars-monsen-anarjohka

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:

https://vimeo.com/164250038

https://vimeo.com/164252379

https://vimeo.com/164252257

https://vimeo.com/164227557

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:35
Teknisk løsning ZEVS AS