presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Barnlig og trygg trønderdesign hedres – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:22 - av  Henning Poulsen

Kongsberg Seatex, Inventas og Halogen mottok Merket for god design for SpotTrack. Foto: Kongsberg Seatex

Gnist Barnehager og Havnevik fikk Merket for god design for førstnevntes nye profil. Foto: Havnevik

Protex og SINTEF mottok Merket for god design for hoftebeskytteren HiP. Foto: Tom Gustavsen

Oslo: Protex fra Holtålen kommune har laget en hoftebeskytter som både er enklere og mindre stigmatiserende å bruke. Kongsberg Seatex i Trondheim har utviklet et nytt posisjoneringssystem som forhindrer ulykker til havs. Gnist Barnehager fra Røros har merket økt pågang etter navnebytte og ny profil. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Gnist Barnehager, Kongsberg Seatex og Protex sammen med SINTEF den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Gnist Barnehager: Konkurrerer om barna

Norske barnehager blir større, de offentlige kravene blir strengere, konkurransen øker og foreldrene er stadig mer engasjerte og krevende. Grønmyr Gruppen, som driver private barnehager i Midt-Norge og på Vestlandet, skjønte at de måtte ta grep for å være en barnehagedriver for fremtiden.

 

– Å drive barnehage i dag handler om å være attraktiv i et marked preget av høy konkurranse om barna. Vi trengte en kommunikasjonsløsning som virkelig fikk fram våre kvaliteter og verdier, forteller daglig leder Kjersti Hagen Grønmyr ved hovedkontoret på Røros.

 

Et navn som slår gnister

Selskapet besluttet å endre navn og fornye all den visuelle kommunikasjonen. Derfor ble kommunikasjonsbyrået Havnevik fra Ålesund ble koblet inn. Familienavnet Grønmyr ble byttet ut. Heretter skulle selskapet være kjent som Gnist Barnehager.

 

– Vi er veldig fornøyd med dette navnet! Gnist kommuniserer verdier vi ønsker å assosiere oss med. Det er dessuten lett å legge merke til, enkelt å lese og lett å uttale. Navnet fungerer også fint i andre aktuelle språk og kulturer, påpeker Hagen Grønmyr.

 

Havnevik utviklet et barnlig, men likevel strukturert uttrykk med sterke og direkte profilbilder, en iøynefallende skrifttype og en kraftig gul hovedfarge. Myke former og lekne figurer går igjen i logo og andre grafiske elementer og etterlater et vennlig inntrykk.

 

Økt pågang

Det ble også utviklet en ny ansatteportal i samarbeid med it-selskapet Avento, der barnehagemedarbeiderne fortløpende kan logge aktiviteter. Disse kobles med den nyutviklede foreldreportalen, som lar foreldrene sende og motta beskjeder, sjekke månedsplan, studere dagrapporter og se på bilder, logg, sovetider og bleieskift.

 

Kjersti Hagen Grønmyr forteller at den nye designløsningen har blitt tatt imot med åpne armer av både ansatte og foreldre. – Portalen har forbedret kommunikasjonen mellom hjem og barnehage, mye takket være brukervennligheten. De nye hjemmesidene har fått en tredobling i antall besøkende, og hver besøkende bruker i snitt dobbelt så lang tid på sidene. Og ikke minst: Barnehagene våre med ledig kapasitet merker økt pågang, sier hun. I dag finnes det 16 Gnist-barnehager fra Stjørdal i nord til Bergen i sør.

 

Kongsberg Seatex: Ekstrem posisjonering

Arbeidshverdagen i offshorebransjen handler om ekstreme forhold, små sikkerhetsmarginer og store konsekvenser dersom noe går galt. Stadig større fartøy og mer komplekse operasjoner stiller stadig større krav til posisjoneringsløsningene. Kongsberg Seatex så et behov i markedet for en mer brukervennlig og pålitelig løsning.

 

– Vi ønsket å skape et nytt referansesystem for fartøy som er avhengig av å holde posisjon under alle slags vind- og bølgeforhold, som et slags form for elektronisk anker. Vi hadde den grunnleggende laserteknologien på plass, men vi visste vi måtte utvikle en løsning som var bedre enn de som allerede fantes på markedet, sier Arne Rinnan, teknisk direktør i Kongsberg Seatex.

 

Tok med designere om bord

Det ble tidlig klart at design kom til å bli en avgjørende faktor. Derfor ble Inventas trukket inn i produktdesignrollen, mens Halogen ble hyret for å bidra med interaksjonsdesign.

 

– Det var viktig for oss å studere brukeromgivelsene nøye. Selv om vi allerede hadde god kunnskap om de aktuelle operasjonene, valgte vi å ta med interaksjonsdesignere om bord for å observere og intervjue brukerne i deres rette miljø. Dette ga oss viktig innsikt som vi tok med oss videre i prosessen, forteller Rinnan.

 

Færre interaksjoner

Resultatet er et laserbasert posisjoneringssystem - SpotTrack - som eliminerer mange av interaksjonene som tradisjonelle systemer krever. Det trengs kun et par tastetrykk for å sette opp SpotTrack for en ny operasjon. Dette gjør jobben for operatøren enklere og reduserer muligheten for feil. Det gjør også at operatøren får mer tillit til at systemet virker som det skal.

 

– På den måten kan operatøren fokusere på operasjonen, og ikke være operatør av teknisk krevende utstyr, sier Rinnan.

 

Den fysiske sensoren er sylinderformet og gir assosiasjoner til tradisjonelle lys og lykter som har blitt brukt i skipsfarten gjennom tidene. Mørkt glass skjuler teknologien, beskytter mot sollys og gir et sofistikert uttrykk. Skråflater gjør at vann renner av sensoren og forhindrer at sjøfugl slår seg ned.

 

SpotTrack ble lansert på en internasjonal offshoremesse i New Orleans i oktober 2013, og kom i salg i fjor høst. – Tilbakemeldingene har vært svært gode, noe som også gjenspeiles i etterspørselen. Vi har gode indikasjoner på at SpotTrack kommer til å bli en ny markedssuksess for oss, sier Arne Rinnan.

 

Protex: Dyre og farlige hoftebrudd

Hvert år faller omlag 9000 nordmenn og brekker hoften. I gjennomsnitt koster hvert hoftebrudd samfunnet nærmere én million kroner og totalt er hoftebrudd anslått til å koste samfunnet opp mot ni milliarder kroner per år. SINTEF og tekstilbedriften Protex har i fellesskap utviklet en hoftebeskytter som setter dagens klumpete og stigmatiserende hjelpemidler i skammekroken.

 

– Det å få Merket for god design gjør 15. april til en merkedag for oss i Protex. Hoftebeskytteren HiP er vårt første egenutviklede produkt på mange år, og er et viktig skritt på veien fra å være underleverandør til å bli en leverandør av egne merkevarer, forteller administrerende direktør Margrethe Engan Gjære.

 

Sykeliggjørende beskyttelse brukes ikke

HiP bygger på følgende innsikt: Det er nytteløst å utvikle avanserte hoftebeskyttere dersom ingen vil bruke dem. Potensielle brukere, både hjemmeboende eldre og beboere på institusjon, synes eksisterende løsninger er stigmatiserende og sykeliggjørende. Dessuten er de tykke skumputer og harde plastskallene både vanskelig å ta på og ubehagelige å ha på. Dette fører til at mange velger å gå uten beskyttelse.

 

– Vi ønsket å lage en hoftebeskytter som folk i målgruppen faktisk ønsker å bruke. Vi så tidlig at design måtte brukes som et aktivt virkemiddel for å utvikle et produkt som både ser flott ut og som er enkelt, sikkert og behagelig i bruk. Derfor er HiP utviklet ved hjelp av brukersentrert designmetodikk, der produsent, designere, sluttbrukere og helsepersonell har samarbeidet tett, sier Gjære.

 

Ser ut som sportsbekledning

Resultatet er en hoftebeskytter som ligner mer på et sportsprodukt enn et hjelpemiddel. HiP er tynn og fleksibel sammenlignet med konkurrerende løsninger, og har en nedtonet og stilren profil som gir assosiasjoner til aktivitet og bevegelse. De avanserte materialene er myke og komfortable, men fastner og fordeler trykket over et større område ved fall.

 

– Vi har gjennomført omfattende tester for å finne den optimale kombinasjonen av komfort og beskyttelse i produktet, sier forsker og designer ved SINTEF, Tore Christian B. Storholmen. Han presiserer at materialet får tilbake sin opprinnelige mykhet og beskyttende effekt umiddelbart etter et fall. HiP er også enkel å ta på uansett om man står eller sitter.

 

I fjor høst ble HiP for første gang vist fram på Ambience, en internasjonal messe for design og smarte tekstiler. Produktet ble gjort tilgjengelig for salg tidligere i år, og har allerede rukket å bli svært etterspurt både blant brukere og leger, ergoterapeuter, fysioterapeuter og annet helsepersonell som jobber med rehabilitering og forebygging av hoftebrudd.

(Pressenytt)

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Gnist Barnehager, daglig leder Kjersti Hagen Grønmyr, mobil 924 50 796

* Kongsberg Seatex, markedssjef Henning G. Langlete, mobil 932 18 600

* Protex, administrerende direktør Margrethe Engan Gjære, mobil 414 48 754

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Kongsberg Seatex, Inventas og Halogen mottok Merket for god design for SpotTrack. Foto: Kongsberg Seatex

 

Gnist Barnehager og Havnevik fikk Merket for god design for førstnevntes nye profil. Foto: Havnevik

 

Protex og SINTEF mottok Merket for god design for hoftebeskytteren HiP. Foto: Tom Gustavsen


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:22
Teknisk løsning ZEVS AS