presseticker

Skip to main content

Unge talenter 2009:

Bærums lovende designfremtid

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Andreas Langdalen Sørensen og Øyvind Østmo vant førsteprisen i Unge talenter for ”Adax Syklus”.

Oslo: En panelovn inspirert av forhistoriske leirbål og kjøtt dyrket fra stamceller sørget for at Bærum kapret første- og tredjeplass i designkonkurransen Unge talenter 2009.

Norges fire mest lovende unge designere akkurat nå er Andreas Langdalen Sørensen (28), Øyvind Østmo (28) og Lars Marcus Vedeler (25) fra Bærum og Ole Martin Kristiansen (20) fra Oslo.

 

Under Designdagen onsdag 11. mars i Oslo fikk Langdalen Sørensen og Østmo førsteplass i Unge talenter 2009, mens Kristiansen og Vedeler kom på andre- og tredjeplass. Dette er Norges mest prestisjetunge konkurranse for unge designere, og arrangeres årlig av Norsk Designråd. Årets konkurranse var den 18. i rekken

 

– Årets vinnere av Unge talenter viser at nivået er høyt blant landets unge designere. Dette er navn jeg tror vi kommer til å høre mer fra i fremtiden, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

Ta med deg varmen

Øyvind Østmo og Andreas Langdalen Sørensen, som sammen vant førsteprisen i årets Unge talenter, har designet en panelovn helt utenom det vanlige. Ovnen Adax Syklus har nemlig avtakbare varmekassetter som man for eksempel kan varme sengen med om vinteren, eller varme føttene på under morgenstellet på et kaldt bad.

 

– Det har ikke vært noen vesentlig innovasjon i kategorien panelovn på flere tiår. Adax Syklus er en helt ny måte å tenke ovn på, ved å gå tilbake til prinsippet med å nyte varme lokalt, for eksempel gjennom en varmeflaske eller et bål, forklarer Østmo.

 

Ideen er basert på en masteroppgave Langdalen Sørensen og Østmo skrev på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. De gikk igjennom gamle og nye trender for å finne fram til ideer til produkter som kunne være nyttige for folk flest.

 

Stort marked

– Etter hvert begynte vi å se på oppvarming av bolig, og ikke minst opplevelsen av oppvarmingen. Teknologisk utvikling gjør at vi ikke har den samme interaksjonen med varmekilden som før i tiden, og vi så muligheten til å designe en ovn som gir en moderne og fleksibel gjenskaping av våre gamle og til en viss grad glemte varmetradisjoner, forklarer Østmo.

 

Etter hvert meldte behovet for en partner med teknisk kompetanse seg, og vestfoldsbedriften Adax, som mottok Merket for god design i fjor, var villig til å bistå.

 

Samarbeidet med ovnprodusenten ble trukket spesielt fram av fagjuryen, som roser Østmo og Langdalen Sørensen for et håndverksmessig svært godt utført produkt. ”Designerne står for konkurransens mest komplette produkt. Med utgangspunkt i Adax’ eksisterende produkter er det laget noe vi tidligere ikke har sett maken til,” står det i jurykjennelsen.

 

Veien videre for Adax Syklus er usikker, men Østmo og Langdalen Sørensen har søkt patent og håper de kan jobbe med ovnen også i fremtiden. De mener at markedspotensialet til ovnen er stort. I 2007 ble det solgt i underkant av en halv million panelovner i Norge alene.

 

Kjøttsynder

Hvert år produseres det 229 milliarder kilo kjøtt globalt, og ifølge FN vil tallet dobles innen år 2050. En fjerdedel av jordens landområder er beitemark, og en tredel av all dyrkbar jord brukes til å produsere dyrefor. For hvert kilo kjøtt som produseres går det med 16 000 liter vann, og metanutslippene fra husdyrhold utgjør hele 18 prosent av verdens totale utslipp.

 

Dette var det dystre bakteppet da Lars Marcus Vedeler utviklet ”Godless”, en fiktiv merkevare for kjøtt dyrket fra stamceller. Hensikten er å tilby bevisste forbrukere et nytt alternativ i ferskvaredisken.

 

– Kjøtt dyrket i bioreaktorer har et enormt potensial for miljøbesparelser. Utslipp av metangass kan reduseres dramatisk, og verdens avskogning kan stoppes. I tillegg vil dyr lide mindre, vi vil kunne redusere husdyrrelaterte sykdommer og vi vil kunne dyrke fram sunnere kjøtt, ramser Vedeler opp.

 

Ønsker å provosere

Han kjører en bevisst konfronterende linje med Godless, som er tredjeårsoppgaven ved Arkitektur- og designhøgskolen. Ved å legge alle fakta rundt stamcelledyrket kjøtt på bordet, ønsker han å utfordre folks fordommer.

 

– Dette er et produkt de færreste vil ha i dag. Noen synes det er ekkelt, mens andre føler at det er å tukle med skaperverket. Men dette er en kneik vi som forbrukere før eller siden må over, sier Vedeler, og påpeker at fenomenet med dyrket mat slett ikke er så fremmedartet som man skulle tro. – Ost og yoghurt er et resultat av å dyrke bakteriekulturer. Hvorfor skal vi trekke linjen der, spør han.

 

Kjøttstrikking

Som et resultat av at dyrket kjøtt etter hvert gjør sin entrè på markedet, ser Vedeler for seg at en ny profesjon vokser fram: Matskulptører. Det går nemlig bare an å dyrke muskelvev – ikke blodårer og fettceller – og dette betyr at kjøttet må produseres i tynne ark.

 

– I stedet for å legge arkene lagvis oppå hverandre, er tanken bak Godless å rulle og spinne tynne kjøttråder som deretter kan veves, knytes, strikkes og foldes. Denne tekstiltilnærmingen vil gi kjøttet ekstra tekstur, og åpner for uendelige formmuligheter, forteller Vedeler.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil de tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter 2009 stilles ut – sammen med samtlige av årets mottakere av Merket for god design.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Øyvind Østmo, mobil 901 38 781

* Andreas Langdalen Sørensen, mobil 412 60 009

* Lars Marcus Vedeler, mobil 415 00 862

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

Dette er Unge talenter:

* Arrangeres årlig av Norsk Designråd, og er landets viktigste designkonkurranse for unge designere. Årets konkurranse er den 18. i rekken.

* Lar unge designtalenter vise fram sine beste prosjekter for næringsliv, media og det norske folk.

* Konkurransen retter seg mot studenter ved norske og utenlandske designhøyskoler, uansett designprofesjon. Designere kan delta inntil tre år etter avsluttede studier.

* 1. prisen premieres med 30 000 kroner. 2. og 3. plass premieres med henholdsvis 20 000 og 10 000 kroner.

* Juryen vektlegger fremtidsrettet, nytenkende og gjennomarbeidede idéer/produkter/tjenester, hvor prosessen og brukeren står i fokus. Bidraget skal på en unik måte bidra til å bedre samfunnet.

* Mer informasjon: http://www.norskdesign.no/unge-talenter/category555.html

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak ungetalenterakershus.jpg 34,22 kB (449x600)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS