Netthandel øker emballasjemengden
Vi handler stadig flere varer på nett, og netthandelen i Norge øker langt mer enn handel i butikk. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) økte butikkhandelen sin omsetning med 5,2 prosent i løpet av årets fem første måneder, mens netthandel økte med hele 8,8 prosent.
– Netthandel fører til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne, og netthandelsaktørene har derfor et viktig ansvar for å dekke kostnadene ved innsamling og gjenvinning av denne emballasjen, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
Ønsker å bidra
Netthandelsaktøren Komplett Group har ti nettbutikker i Skandinavia. I Norge er elektronettbutikken Komplett.no den største. Gjennom en avtale med returselskapet Elretur rapporteres all emballasjebruk inn til Grønt Punkt, som fakturerer dem direkte.
– Vi ønsker å drive på en miljøvennlig måte. Emballasje er ett av flere miljøaspekter hos oss, og vi jobber for å redusere vår belastning på miljøet, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler.
Han anbefaler andre nettaktører å bli medlem hos Grønt Punkt. – Vi oppfordrer selvfølgelig alle i bransjen til å redusere egen miljøbelastning, sier Welfler.
Et godt eksempel
Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere følger Komplett Groups eksempel, og tar ansvar for emballasjen. Røine i Grønt Punkt påpeker at nesten en tredjedel av omsetningen for netthandelsmarkedet er relatert til produkter som det tradisjonelt følger mye emballasje med, nemlig data, lyd og bilde.
– Både når det gjelder slike produkter og netthandel generelt, er det fortsatt mange aktører som ikke tar miljøansvaret for emballasjen. Å betale vederlag for emballasjen som følger varen gir god miljøsamvittighet, samtidig som du viser kunder og forbrukere at du tar samfunnsansvar, sier Røine.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
Grønt Punkt Norge, kommunikasjonsrådgiver Terje Elvsaas, mobil 934 80 683
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast- metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.
Hvem er ansvarlig for gjenvinning?
- I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje.
- Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av returordningene for emballasje. Alle som produserer eller selger produkter med emballasje kan være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret.
- Grønt Punkt-medlemmer betaler for at det som kildesorteres også gjenvinnes. Emballasje som kildesorteres, hvor importør eller produsent ikke har betalt vederlag til Grønt Punkt, belaster returordningene med kostnader som Grønt Punkt-medlemmer betaler. De som ikke betaler vederlag er derfor gratispassasjerer.
- Grønt Punkt Norge er et non-profit-selskap.