presseticker

Skip to main content

– For vanskelig å være grønn

  Publisert: 02.03.2017 07:00 - av  Henning Poulsen

BRUK OG KAST. – Når det koster flere tusen kroner å bytte en knust mobilskjerm, er det ikke rart mange heller bare kjøper siste modell, sier Randi Flesland i Forbrukerrådet. Foto: Johnny Syversen

SITTER PÅ NØKKELEN. – Den sirkulære økonomien lar seg ikke realisere uten handel som sentral drivkraft, sier Vibeke Hammer Madsen i Virke. Foto: Johnny Syversen

Youngstorget, Oslo: Forbrukerdirektør Randi Flesland krever flere miljøvennlige, holdbare produkter som kan repareres. – Det er fremdeles altfor vanskelig for forbrukerne å ta gode miljøvalg, fastslår hun.

– Når det koster flere tusen kroner å bytte en knust mobilskjerm, er det ikke rart mange heller bare kjøper siste modell. Produsentene må utfordres til å lage mer holdbare produkter, og ikke minst produkter som kan repareres, sa Randi Flesland under Grønn Konkurransekraft-dagen i Oslo på onsdag.

 

Vil ha flere skomakere

Sjefen for Forbrukerrådet vil ha mindre bruk-og-kast og flere reparatører, skreddere og skomakere i Norge. Hun mener alle bransjer har en jobb å gjøre for å lette hverdagen til miljøengasjerte forbrukere.

 

– Holdbarhetsmerking på matvarer er et område det bør gjøres mer innenfor. Hvorfor skal kildevann som har ligget under bakken i flere tusen år bare ha to års holdbarhet når det kommer på flaske? spør hun.

 

Flesland mener også gjenvinningsindustrien har en vei å gå:

– Dersom vi skal klare å gjenvinne 65 prosent av husholdningsavfallet vårt innen 2030 må vi alle bli flinkere til å kildesortere enn vi er i dag. Da må infrastrukturen strømlinjeformes og bli lik over hele landet. Bransjen må sørge for at forbrukerne får en enklere jobb, sier hun.

 

– Handelen sitter på nøkkelen

Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke mener handelsstanden sitter på nøkkelen til et vellykket grønt skifte i Norge.

 

– Handel er leddet som binder sammen forbruker og produsent. Derfor bør handelen i enda større grad bruke sin rolle til å hjelpe både kunde, produsent og sin egen næring med å ta grønnere valg. Den sirkulære økonomien lar seg ikke realisere uten handel som sentral drivkraft, sier hun.

 

Madsen understreker at det må lønne seg å være klimavennlig og tilby bærekraftige produkter og tjenester.

 

– Her må jeg rose Grønt Punkt Norge, som virkelig er på banen for oss alle. Med sine gjenvinningstall viser de at dette kan gjøres både effektivt og lønnsomt, sier Virke-sjefen.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

BRUK OG KAST. – Når det koster flere tusen kroner å bytte en knust mobilskjerm, er det ikke rart mange heller bare kjøper siste modell, sier Randi Flesland i Forbrukerrådet. Foto: Johnny Syversen

 

SITTER PÅ NØKKELEN. – Den sirkulære økonomien lar seg ikke realisere uten handel som sentral drivkraft, sier Vibeke Hammer Madsen i Virke. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktperson:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

 

Grønt Punkt Norge:
  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak randi flesland.jpg 13,20 kB (5270x3440)
Bilde - vedlegg til sak vibeke hammer madsen.jpg 4,46 kB (5340x3581)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.03.2017 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS