– For vanskelig å være grønn
– Når det koster flere tusen kroner å bytte en knust mobilskjerm, er det ikke rart mange heller bare kjøper siste modell. Produsentene må utfordres til å lage mer holdbare produkter, og ikke minst produkter som kan repareres, sa Randi Flesland under Grønn Konkurransekraft-dagen i Oslo på onsdag.
Vil ha flere skomakere
Sjefen for Forbrukerrådet vil ha mindre bruk-og-kast og flere reparatører, skreddere og skomakere i Norge. Hun mener alle bransjer har en jobb å gjøre for å lette hverdagen til miljøengasjerte forbrukere.
– Holdbarhetsmerking på matvarer er et område det bør gjøres mer innenfor. Hvorfor skal kildevann som har ligget under bakken i flere tusen år bare ha to års holdbarhet når det kommer på flaske? spør hun.
Flesland mener også gjenvinningsindustrien har en vei å gå:
– Dersom vi skal klare å gjenvinne 65 prosent av husholdningsavfallet vårt innen 2030 må vi alle bli flinkere til å kildesortere enn vi er i dag. Da må infrastrukturen strømlinjeformes og bli lik over hele landet. Bransjen må sørge for at forbrukerne får en enklere jobb, sier hun.
– Handelen sitter på nøkkelen
Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke mener handelsstanden sitter på nøkkelen til et vellykket grønt skifte i Norge.
– Handel er leddet som binder sammen forbruker og produsent. Derfor bør handelen i enda større grad bruke sin rolle til å hjelpe både kunde, produsent og sin egen næring med å ta grønnere valg. Den sirkulære økonomien lar seg ikke realisere uten handel som sentral drivkraft, sier hun.
Madsen understreker at det må lønne seg å være klimavennlig og tilby bærekraftige produkter og tjenester.
– Her må jeg rose Grønt Punkt Norge, som virkelig er på banen for oss alle. Med sine gjenvinningstall viser de at dette kan gjøres både effektivt og lønnsomt, sier Virke-sjefen.
(Pressenytt)
Bildetekster:
BRUK OG KAST. – Når det koster flere tusen kroner å bytte en knust mobilskjerm, er det ikke rart mange heller bare kjøper siste modell, sier Randi Flesland i Forbrukerrådet. Foto: Johnny Syversen
SITTER PÅ NØKKELEN. – Den sirkulære økonomien lar seg ikke realisere uten handel som sentral drivkraft, sier Vibeke Hammer Madsen i Virke. Foto: Johnny Syversen
Kontaktperson:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.