Fjerner miljøavgiften på skolemelk
Hvor flinke vi som forbrukere er til å kildesortere, avgjør hvor stor miljøavgiften er på drikkevareemballasje. Fordi nordmenn stadig kildesorterer mer, minker avgiftene hvert år. Et rekordår for gjenvinning i 2011, ga en betydelig reduksjon 1. juli i år.
Bretter seg til billigere skolemelk
I fjor leverte norske barnehage- og skolebarn inn i underkant av 40 millioner melkekartonger til gjenvinning. For første gang er dermed returgraden så høy at miljøavgiften fra myndighetene - som i dag ligger på 7 øre per kartong - forsvinner helt.
– Nesten alle melkekartonger som kjøres ut til norske skoler og barnehager, blir skylt, brettet og levert tilbake. Dette gjør skole- og barnehagebarn til de flinkeste av alle i befolkningen. Det blir de nå belønnet for, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge. Selskapet drifter blant annet returordningene for drikkekartong i Norge.
Avgiftreduksjonen skal nå barna
Røines gode nyheter bekreftes av leverandøren bak skolemelken, TINE. – Når miljøavgiften forsvinner helt, kan vi love at disse pengene skal komme de flinke kildesortererne til gode. TINE jobber med en ordning som skal motivere barn til å fortsette og levere kartongene til gjenvinning, sier Bjørn Malm, leder for samfunnsansvar i TINE.
Han forteller at det dessverre er mer enn miljøavgiften som avgjør prisen på melk, men lover at selv om andre produksjonskostnader går opp, vil miljøavgiften fjernes.
– Det siste året har elevene klart å resirkulere nesten én million flere melkekartonger enn året før. Det er fantastisk bra, og viser at barn og unge er bevisste rundt våre felles miljøutfordringer. Dette skal de belønnes for, bekrefter Malm.
– Kommer forbrukeren til gode
I tillegg til at miljøavgiften fjernes på skolemelk, ble den også fjernet på drikkekartonger og drikkevareemballasje i plast med pant. Miljøavgiften ble også redusert på andre avgiftsbelagte produkter med emballasje i papp eller plast. Daglig leder i Dagligvarehandelens Miljøforum, Jens Olav Flekke forteller at dette går inn i butikkenes priskalkyler.
– Når avgiften fjernes har vi nådd miljømålet, og det er det viktigste. Det finnes flere eksempler på at når miljømål nåes og avgiften reduseres eller blir borte, kommer dette forbrukerne til gode. For eksempel på gjenvinnbare plastflasker fra brus og vann. Der er returgraden nå over 95 prosent, og da legges det ingen miljøavgift inn i kalkylen til produsentene, slik at produktene blir rimeligere for forbrukeren, sier Flekke.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Grønt Punkt Norge, markedssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05.
I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal sørge for en ordning for retur og gjenvinning av brukt emballasje.
Grønt Punkt er næringslivets svar på dette ansvaret, og er i dag den klart største returordningen for emballasje i Norge. Alle som enten produserer eller selger produkter med emballasje kan være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret. Grønt Punkt er et non-profit-selskap.