Fem grønne norske prosjekter får innovasjonsstøtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi fem prosjekter med en spesielt bærekraftig profil. Til sammen får de om lag 2,5 millioner kroner i støtte.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Leasi: Del på gravemaskinen!
Mange entreprenører eier store, overdimensjonerte maskinparker. Hele tre av ti anleggsmaskiner står inaktive til enhver tid. Manglende oversikt over maskiner og utstyr kan skape problemer knyttet til utnyttelse og vedlikehold. Dette får konsekvenser for både lønnsomhet og miljøavtrykk.
Oppstartsselskapet Leasi har utspring fra NTNU i Trondheim. De utvikler en løsning som skal optimalisere maskindriften og tilrettelegge for deling. For å lykkes ønsker de å bruke designkompetanse tidlig. Designbyrået Umble skal bistå med å samle inn innsikt fra byggherrer, entreprenører og underleverandører.
Med denne innsikten på plass, skal prosjektteamet utvikle en brukervennlig og sømløs tjeneste for deling av maskiner på tvers av aktørene i felles anleggsprosjekter. Med på laget har de solide aktører som Skanska Norge, Entreprenørservice, Vassbakk & Stol, Marthinsen & Duvholt, og Johs. J. Syltern.
Juryen roser mottakeren for å være innovative i en bransje som sårt trenger omstilling og innovasjon.
«Ved å omskape produkter til tjenester kan dette prosjektet ha positiv effekt både for virksomheten, næringen og miljøet. Prosjektet har også stor formidlingsverdi til andre næringer. De får et pluss for sine solide kundegrupper i verdikjeden, noe som viser stor vilje til å få til innovasjon og endring,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 430 000 kroner fra DOGA.
Recouture: Skal redde tonnevis med sports- og moteklær
Hvert år kaster nordmenn nesten 50 000 tonn med klær, ifølge tall fra Mepex. Blant de enorme mengdene tekstiler som går i søpla, finner vi store mengder reklamasjoner, feilproduksjoner og overskuddslagre fra norske merkevarer. Dette er klær som kunne vært reparert og reddet.
Recouture, en merkevare som spesialiserer seg på redesign, ønsker å løse denne store bærekraftutfordringen. Sammen med teknologiselskapet Vandre og designbyrået GR&EI skal det Hadeland-baserte selskapet etablere en sirkulær verdikjede for tekstiler.
Nå skal det gjennomføres et pilotprosjekt med Norrøna. Ved hjelp av designkompetanse skal hele prosessen optimaliseres – fra innsamling til reparasjon og produksjon. Resultatet blir attraktive, ombrukte klær i skjæringspunktet mellom tradisjonelle norske vevemønstre og et moderne uttrykk.
Prosjektet skal blant annet munne ut i en digital innsamlingsportal som kan håndtere store volum med klær som ellers ville blitt kastet. Målet er at alle disse prosessene skal skje både lokalt på Hadeland og ellers i Norge.
Ifølge juryen er dette et banebrytende prosjekt med stor spredningsverdi. Prosjektet vil kunne treffe helt nye målgrupper.
«Ved å revitalisere kasserte tekstiler fra norske merkevarer, viser prosjektet en imponerende kombinasjon av innovasjon og miljøbevissthet. Designprosessen er nøkkelen til å skape attraktive, gjenbrukte produkter som kan transformere forbrukernes holdninger til mote og ombruk. Dette prosjektet vil inspirere til økt bærekraft og redusert avfall i en bransje som sårt trenger det,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
Jøtul: Utvikler fremtidens brenselsovn
Ved- og pelletsovner har vært i vinden de siste årene, både på grunn av galopperende strømpriser og generell usikkerhet rundt energiforsyningen. Samtidig kommer det stadig flere alternative oppvarmingskilder samt strengere reguleringer av utslipp og energieffektivitet.
For å beholde sin ledende markedsposisjon, ser tradisjonsrike Jøtul at de må tenke nytt. Derfor setter produsenten med hovedkontor og støperi på Kråkerøy i Fredrikstad nå i gang et åpent innovasjonsprosjekt sammen med Designit, der målet er å utvikle fremtidens miljøvennlige og brukervennlige oppvarmingskilder.
Juryen roser Jøtul for å ha en åpen og samfunnsnyttig tilnærming
«Ved å utvikle ved- og pelletsovner som møter moderne krav til lavere utslipp og høyere energieffektivitet, vil prosjektet ikke bare styrke Jøtuls konkurranseevne, men også bidra til å forbedre Norges beredskap knyttet til elsikkerhet og oppvarming. Dette gir store muligheter for eksport og global innvirkning,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA.
Northern Playground: Produksjon der kundene er
Lokal produksjon er bra både for miljøet og for lokalsamfunnet. Likevel lages mye av det vi kjøper langt unna. Northern Playground, et norsk klesmerke med bærekraft i forretningsmodellen, har en plan.
Tekstilproduksjon blir et naturlig fokus for innovasjonsprosjektet, som blant annet skal utforske hvilke muligheter som ligger i å sysselsette en gruppe som ofte strever med å komme seg inn på arbeidsmarkedet: innvandrerkvinner.
Med designbyrået EY Doberman på laget, vil Northern Playground utvikle en brukersentrert modell for lokalproduksjon, som er både økonomisk bærekraftig og ikke minst skalerbar. Prosjektet skal også utforske hvordan produsentene kan skape emosjonelle bånd med kundene sine – samt hvordan lokale verdikjeder kan bli mest mulig sirkulære.
Juryen mener prosjektet har et klart næringspotensial, både for Northern Playground og mote- og tekstilbransjen ellers.
«Prosjektet søker å overvinne eksisterende hindringer ved å utvikle strømlinjeformede prosesser, verktøy og rutiner som støtter en sirkulær verdikjede. Innovasjonen ligger i å innlemme lokal produksjon i butikkopplevelsen, noe som styrker de emosjonelle båndene mellom produsent, produkt og kunde. Ikke bare øker dette produktets verdi, men det fremmer også en bredere forståelse av bærekraftig
produksjon i samfunnet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.
NF&TA: Leve arbeidstøyet!
Det eksisterer en bruk-og-kast-kultur for arbeidstøy både hos private og offentlige virksomheter her til lands. Bevisstheten rundt reparasjon, vask, gjenvinning og ombruk er jevnt over lav.
NF&TA er næringsklyngen for tekstilbedrifter i Norge. De ønsker å etablere et statlig rammeverk for sirkulære arbeidsklær, som kan brukes i offentlige anskaffelser. På den måten vil det bli enklere å få på plass et velfungerende system som forlenger klærnes levetid.
Ved hjelp av Reform Projects skal NF&TA samle brukerinnsikt fra partnerbedrifter og andre aktører. Med på laget er også Statens vegvesen, som bare siden juni 2023 har samlet inn seks tonn kassert arbeidstøy. Disse har blitt til fyllmasse i bordplater. Fremover kan slike plagg i stedet settes i stand og brukes om igjen.
Juryen er imponert over prosjektet «Fra lineært til sirkulært arbeidstøy», og kaller det et forbilde i tekstilindustrien.
«Prosjektet representerer en betydelig innovasjon i en sektor som tradisjonelt har vært preget av lineære prosesser. Ved å bruke tjenestedesignmetodikk til å kartlegge brukerbehov og utvikle bærekraftige løsninger, kan prosjektet sette en ny standard for sirkulær økonomi i både offentlig og privat sektor,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* INNOARCH (Haavind og Comte), Henrik Taubøll, mobil 98 86 08 10, h.tauboll@haavind.no
* Jøtul AS, Espen Auensen, mobil 91 10 59 67, espen.auensen@jotul.no
* NF&TA, Linda Refvik, mobil 93 01 49 50, mobil 93 01 49 50, linda@nfta.no
* Northern Playground AS, Jo Egil Tobiassen, mobil 91 88 68 77, jo@northernplayground.no
* Recouture AS, Hilde Hoff Nordskar, mobil 95 70 92 92, hildehoffnordskar@gmail.com
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Northern Playground butikk-løkka-05585.jpg 771,66 kB (1959x1500)
1riksbilde-4094 Anne E Bull og Cecilie Myrseth - foto Morten Brakestad.jpg 5,81 MB (7942x5297)