De betaler for gjenvinningsgildet i Rogaland
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Rogaland og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
Stiller miljøkrav til kundene
– Miljø og gjenvinning er saker vi virkelig brenner for. Vi er opptatt av å sette et minst mulig fotavtrykk i naturen. Gjennom et system som Grønt Punkt er vi med på å sikre at kunder og leverandører har de rette systemene for å håndtere og behandle miljøavfall. I tillegg krever våre større kunder at vi er medlem, noe vi ser som veldig positivt, sier Sivert Simonsen, daglig leder i Sildakongen Produksjon.
Sildakongen har vært Grønt Punkt-medlem siden 1997 og kontrollmedlem siden 2002. Simonsen forteller at sildeprodusenten i Haugesund bruker om lag 3 tonn plast og 150 000 papptrau i forbindelse med pakking av sine tradisjonsrike produkter.
– Per i dag er 100 prosent av våre kunder medlemmer av Grønt Punkt, og før vi godkjenner nye kunder sikrer vi oss at de er medlem. På den måten vet vi at de håndterer og gjenvinner emballasjen på best mulig måte, sier Simonsen.
Samler inn 40 avfallstyper
Ahlsell har vært medlem av Grønt Punkt siden 1999. Selskapet, som selger et bredt spekter produkter og tjenester innen blant annet VVS, elektro og personlig verneutstyr, brukte i fjor om lag 280 tonn pappemballasje og 50 tonn plast. Dette ble samlet inn av Norsk Gjenvinning og brukt til produksjon av ny emballasje.
– Vi jobber kontinuerlig med forbedringer for å øke gjenvinningsgraden. Per i dag samler vi inn 30-40 avfallstyper, alt fra sparepærer og lysstoffrør til batterier, keramikk, porselen og farlig avfall. Av en total avfallsmengde på 2417 tonn i fjor, ble 1622 tonn sortert ut til gjenvinning, forteller Hilde Halvorsen, kvalitets- og HMS-sjef i Ahlsell Norge.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Ahlsell Norge, Sildakongen og de andre 311 bedriftene i Rogaland for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.
Bildetekster:
SORTERER AVFALL. Ahlsells avfallssortering på Gardermoen.
MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Sildakongen Produksjon, daglig leder Sivert Simonsen, mobil 90 66 19 29
* Ahlsell Norge, kvalitets- og HMS-sjef Hilde Halvorsen, mobil 41 58 99 05
2 jaana røine og knut søyland høyde.jpg 8,31 kB (3333x4999)