Knuser norsk ryggemyte
En undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand viser at 17 prosent av oss har opplevd å få skader på bilen i forbindelse med rygging de siste fem årene. Av disse sier seks av ti at noen rygget inn i deres bil, mens de resterende opplyser at de selv rygget inn i en annen bil.
– En typisk ryggeulykke er at noen rygger bilen ut av privat oppkjørsel eller en parkeringsplass uten å se seg for, og treffer en bil som kommer kjørende. Trafikkreglene er slik at det er alltid den som rygger som har vikeplikt. Da er det også den som rygger som bærer ansvaret alene, forklarer Petter Berg, som er fagsjef i oppgjør på motor i Storebrand.
Sjelden med skylddeling
Forsikringsselskapet erfarer at mange tror slike saker ender med skylddeling, altså at begge parter som var involvert bærer lik skyld for ulykken. Dette er en utbredt myte, sier Berg.
– Realiteten er at svært få saker ender med delt ansvar, bare rundt 2-3 prosent. Ansvaret blir delt når begge parter har vært uaktsomme og bidratt til uhellet. Ett eksempel er når to rygger ut fra hver sin parkeringslomme samtidig, men dette er mindre vanlig. Normalt vil en av partene oppdage faren, og stanse. Denne blir da skyldfri, forteller Berg.
Flest ryggeskader i Midt-Norge
Undersøkelsen viser forskjeller på landsbasis når det gjelder ryggeskader. I Midt-Norge har 23 prosent rygget på noen eller blitt rygget på, altså seks prosentpoeng over landsgjennomsnittet. På Østlandet har til sammenligning 14 prosent opplevd skader på bilen som følge av rygging.
Petter Berg minner om at når uhellet først er ute er det svært viktig å fylle ut skadeskjemaet riktig. Når det først er signert har du samtykket til at beskrivelsene i skjemaet er korrekte, og da er det vanskelig å si noe annet i etterkant.
– Er du uenig i noe av det som står i skadeskjemaet om hvordan ulykken skjedde, må du skrive det på skjemaet. Så blir det opp til forsikringsselskapene å vurdere begge partenes versjon, for så å avgjøre hvem som skal bære ansvaret. I hvert enkelt tilfelle vurderer vi grad av uaktsomhet hos de involverte parter, sier Berg.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Storebrand, kommunikasjonssjef Kristina Picard, mobil 901 89 809
Petter Berg, fagsjef oppgjør motor.JPG 3,31 MB (2953x2182)
Last ned undersøkelsen her: