Stort ladetrykk i Tromsø – fire nye ladeplasser på Breivika
Hver femte bil som ruller rundt i Troms fylke er nå elektrisk, ifølge tall fra Norsk elbilforening.
– Den siste tiden har de åtte ladepunktene våre vært opptatt mer eller mindre kontinuerlig. Kapasiteten har vært sprengt, sier Grethe Nilsen. Hun driver Circle K Breivika.
Nå står to splitter nye 400kW-lader med til sammen fire ladeplasser klare til bruk på stasjonen. Dermed er det nå 12 ladeplasser på stasjonen.
– Det tok en halvtime fra vi skrudde på strømmen og til alle laderne var i bruk, sier stasjonssjefen.
Hun forteller at ladefasilitetene på Breivika-stasjonen er spesielt populære hos byens taxisjåfører.
– Ikke sjelden må vi ringe etter folk for å få dem til å hente den ferdigladede bilen. Så løper vi ut med snømåkeren mens neste bil står og venter. Sånn går dagene, ler Nilsen.
27 000 elbiler i nord
I sommer gikk Circle K ut med planene sine om å bygge 52 nye ladeplasser på 10 steder i Nord-Norge.
– Vi har nå om lag 20 000 elbiler i Troms. De trenger et dekkende og fungerende ladenettverk. I dag kan det være langt å kjøre mellom laderne, konstaterer Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.
Han ser et tydelig skifte mot elektrisitet i persontransporten i Nord-Norge.
– I Nord-Norge er elbilandelen fremdeles nokså lav, men ting er på glid nå. Tidligere i sommer var el-andelen av bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo. Dét er et tydelig signal om at noe er i ferd med å skje, sier ladesjefen.
Storstilte utbyggingsplaner
Tidligere i høst har Mo i Rana, Svolvær og Bodø allerede fått nye ladere, og nå er de nye laderne i Tromsø også på plass. Fremover er det Mosjøen, Leknes, Fauske, Harstad, Narvik og Alta som får nye 400kW-ladere.
– Vi håper å være i mål mot sommeren. Etterspørselen er stor og vi ønsker å åpne laderne så raskt som mulig, men i mange tilfeller må vi vente på strøm på nettselskapene, forteller Kleve Svela.
Flere velger elektrisk
Hele 95,9 prosent av nye biler som ble registrert i både Nordland og Troms i november var elektriske, viser tall fra Statens vegvesen.
Også i Finnmark er det elbiler som topper listene, med en nybilandel på 83,6 prosent i november.
– Infrastrukturen blir stadig bedre i nord, samtidig som nye elbiler har betydelig lengre rekkevidde. Derfor er det ikke rart at enda flere tromsværinger omfavner elbilen nå. I tillegg får landsdelen økt trafikk både fra bilturister og tyngre kjøretøy som trenger lading, sier Kleve Svela.
(Pressenytt)
Bildetekst:
UTVIDER I TROMSØ. Nå har Circle K Breivika fått fire nye ladepunkter. Foto: Circle K
Kontaktpersoner:
* Circle K Breivika, stasjonsleder Grethe Nilsen, mobil 45 09 91 90
* Circle K Norge – E-Mobility Norge, seniorleder Anders Kleve Svela, mobil 92 65 37 61
* Circle K Norge, leder for kommunikasjon og bærekraft Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
- Circle K Mo i Rana: 10 stk. 400 kW-ladere (Ferdigstilt)
- Circle K Olav V’s gate i Bodø: 2 stk. 400 kW-ladeplasser (Ferdigstilt)
- Circle K Svolvær: 6 stk. 400 kW-ladeplasser. (Ferdigstilt)
- Circle K Breivika i Tromsø: 4 stk. ladeplasser. (Ferdigstilt)
- Circle K Leknes: 4 stk. 400 kW-ladeplasser. Alle under pumpetak.
- Circle K Fauske: 4 stk. 400 kW-ladeplasser. To av ladeplasser plasseres under pumpetaket.
- Circle K Harstad: 4 stk. 400 kW-ladeplasser.
- Circle K Narvik: 8 stk. 400 kW-ladeplasser. To av ladeplassene kommer under pumpetaket.
- Circle K Mosjøen: 6 stk. 400 kW-ladeplasser To av ladeplassene blir under pumpetaket. Mellomløsning med ladecontainer.
- Circle K Alta: 4 stk. 400 kW-ladeplasser
Circle K Breivika ladere.jpg 1,07 MB (2420x1816)
Circle K Breivika ladere høyde.jpg 1,12 MB (1816x2420)