presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Priser til Politiet og Barneombudet

  Publisert: 16.03.2022 20:54 - av  Henning Poulsen
Den ene står bak det nye norske passet som høster heder og ære over hele verden. Den andre har fått en visuell identitet som snakker like godt med barn og ungdom som voksne og politikere. Nå mottar Politiet og Barneombudet DOGA-merket for design og arkitektur.

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Sikkert, nyskapende og bejublet norsk pass

Det nye norske passet har ikke gått stille i dørene verken før eller etter lanseringen høsten 2020. Høythengende pris fra Red Dot Design Award. Gull fra The One Show. Gullblyant. Skamros i internasjonale medier. Og nå: Tildeling av DOGA-merket for design og arkitektur.

 

Reisen begynte helt tilbake i 2014. Da vant Neue Design Studio anbudskonkurransen om å få designe et nytt norsk pass. Forventingene var store. Passet måtte være svært vanskelig å forfalske – samtidig som det skulle ha en tydelig norsk identitet som bærerne kunne kjenne seg igjen i.

 

Neue Design Studio dykket dypt ned i norsk kultur og historie. De fant en fellesnevner i naturen – enten det er fjell og fjorder eller fiske, vannkraft og reiseliv. En rekke landskapsmotiver fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør ble valgt ut, og disse ble utstyrt med sikkerhetsdetaljer som bare kommer til syne i ultrafiolett lys. Da forandrer hele landskapet karakter – akkurat slik det gjør i virkeligheten når årstidene forandrer seg eller været snur.

 

– Det overordnede målet for en fornyelse av designet var økt sikkerhet, men det var også viktig at passet skulle ha en sterk tilknytning til Norge og hele det norske folk. Det synes vi designbyrået har fått til på en veldig god måte, sier Bjørn-Eirik Vandvik, avdelingsdirektør i Politidirektoratet.

 

Passer for alle

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener det nye passet har blitt et identitetsbærende dokument på tvers av alder, kjønnsidentitet, geografi og livssyn.

 

«Den håndverksmessige kvaliteten gjør ekstra stort inntrykk. Hver minste detalj og hver eneste strek er planlagt, tegnet og justert for hånd. I et oppdrag med mange tekniske begrensninger har designerne lykkes med å forme et detaljrikt landskap som representerer det langstrakte landet vårt,» står det i jurykjennelsen.

 

Både vennlig og alvorlig ombud

Kan god og gjennomtenkt design hjelpe et statlig organ med å tale barnas sak? Ja, mener Barneombudet. Nå mottar de DOGA-merket for design og arkitektur for sin nye visuelle identitet.

 

– Den visuelle profilen gir oss en tydelig identitet og gjør at vi skiller oss ut i mengden. Målet var at den skulle gjenspeile at vi er et statlig overvåkingsorgan, men som samtidig ønsker å være imøtekommende og åpne, sier Eva Karin Dahle Rabben. Hun er leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i Barneombudet.

 

Et helt univers

Barneombudet manglet en helhetlig visuell profil som kunne treffe alle målgruppene og ikke minst fungere i digitale kanaler. Den kjente og kjære teddybjørnen fungerte ikke så godt i ungdomssegmentet eller til politisk dialog.

 

Designbyrået Bielke & Yang fikk jobben med å lage en ny visuell identitet til ombudet. De satte av god tid til å intervjue medarbeidere og foreta spørreundersøkelser i målgruppene. Resultatet er en modig profil med fin balanse mellom lekent og seriøst.

 

– Designerne viste stort engasjement, og har fanget opp hvem vi er og hva vi ønsker. De har laget et helt visuelt univers for oss, sammensatt av foto, illustrasjoner, ikoner og vår egen font. Vi bruker profilen i alle flater, fra sosiale medier og nettsider til film og trykte flater. Vi brukte den til og med da vi pusset opp lokalene våre, så vi har virkelig fått en helhetlig profil, sier Rabben.

 

Håper Barneombudet inspirerer andre

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller den nye profilen leken og troverdig.

 

«Det er svært krevende å treffe barn og unge, senke terskelen for å ta kontakt og samtidig være en seriøs aktør i voksenverden. Barneombudet har brukt det ypperste av designfaglig kompetanse for å løse dette. Resultatet er en helhetlig visuell identitet som fungerer godt på mange flater. Vi håper Barneombudet vil inspirere andre offentlige virksomheter,» står det i jurykjennelsen.

 

Planet, samfunn, økonomi

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektet her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/barneombudet--lekent-seriost-og-energisk/

 

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/et-pass-som-viser-hvem-vi-er/

 

Kontaktpersoner:

* Barneombudet, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt Eva Karin Dahle Rabben, mobil 97 73 88 62

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken i kveld: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

 

DESIGN I LOMMA. Det nye norske passet mottar enda en utmerkelse. Foto: Catharina Caprino / Hest Agentur

 

ET VISUELT UNIVERS. Barneombudet prises for sin nye visuelle identitet. Foto: Bielke & Yang


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 20:54
Teknisk løsning ZEVS AS