presseticker

Skip to main content

Telemarkinger størst tillit til banken

  Publisert: 27.06.2012 06:00 - av  Guro Sollien Eriksrud
Oslo: Flere enn tre av ti fra Telemark og Sørlandet lytter mest til banken når de trenger økonomiske råd. Her spør flest banken om råd fremfor familien. I resten av landet er det motsatt.

Blant telemarkinger og sørlendinger har banken aller størst tillit som økonomisk rådgiver. I resten av landet er det familien de fleste lytter mest til i økonomiske spørsmål. 32 prosent av sørlendinger og telemarkinger går til banken når de trenger økonomiske råd, mot 20 prosent i landet sett under ett. 29 prosent henvender seg heller til familien, viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Storebrand Bank.

 

Blant de under 30 år er det på landsbasis bare sju prosent som lytter mest til banken når de trenger økonomiske råd. Forbrukerøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand er overrasket over det tydelige skillet. – Det er avgjørende at den som ber om råd, får anbefalinger som passer vedkommendes situasjon. Kanskje har ikke bankene vært flinke nok til å se de unges behov, sier Dyre Haug.

 

Når ikke de unge

For de unge setter sin lit til familien når de trenger økonomiske råd, viser undersøkelsen. Nesten to av tre av befolkningen under 30 henvender seg her.

 

– Vi håper og tror at verktøy i nettbanken som Mitt Forbruk kan hjelpe de unge med å få innsikt og kontroll over økonomien sin. Tjenesten gir kundene en bedre oversikt over hva de bruker pengene på, sier Dyre Haug.

 

Kan få hjelp i banken

Mens familien følger like etter banken som den mest populære økonomiske rådgiveren blant sørlendinger og telemarkinger, er det bare tre prosent som går til venner for å søke råd om økonomien sin. 14 prosent tyr til fagblader og økonominettsteder.

 

– Manglende økonomisk opplæring i grunnskolen gjør at befolkningen må ta en større grad av ansvaret selv. Da er det viktig at bankene har gode rådgivere og verktøy som kan øke den økonomiske forståelsen, sier Dyre Haug.

 

Forbrukerøkonomen tror også at tilgjengelighet er et viktig stikkord for å nå ut, særlig til de unge.

 

­– For spesielt unge mennesker er banken forbundet med en nettbank og en kodebrikke. Det er viktig at vi møter befolkningen med gode råd der de er, både i nettbanken og gjennom sosiale medier, sier Dyre Haug.

 

150 000 med betalingsproblemer

En fersk rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) anslår at rundt 150 000 husholdninger har tilbakevendende betalingsproblemer. Dyre Haug mener sørlendingenes store tillit til familien i økonomiske spørsmål viser hvor viktig det er med opplæring i hjemmene.

 

– Langt fra alle har gode rådgivere i familien. Vi ser dessverre eksempler på at manglende kompetanse om privatøkonomi går igjen i flere generasjoner i en del familier, sier han.

 

Eldre lytter til banken

Jo eldre kundene er, jo mer attraktiv blir banken som rådgiver, viser undersøkelsen. Blant de over 50 år er banken den mest foretrukne rådgiveren. Her vil 26 prosent gå til banken, mens 23 prosent først ville rådspurt seg med familien.

 

(Pressenytt)

 

Se film på youtube om Mitt Forbruk her.

http://youtu.be/FZQoXYzCcK4


Kontaktpersoner:

Storebrand Bank, forbrukerøkonom Knut Dyre Haug, mobil 93 48 01 35

Storebrand Bank, kommunikasjonssjef Kristina Picard, mobil. 901 89 809.

 

Her søker telemarkinger råd om økonomi:

Slik svarer de på følgende spørsmål: Hvem lytter du mest til når du trenger økonomiske råd?

  • Familien: 29 %
  • Banken: 32 %
  • Eksperter i media:5 %
  • Venner: 3 %
  • Fagblader og / eller økonominettsteder: 14 %
  • Andre: 3 %
  • Vet ikke: 14 %
  • Kvinner lytter i større grad enn menn til familien (38 % mot 27 %)
  • Unge under 30 år lytter i klart størst grad til familien (63 %), og i langt mindre grad til banken (7 %).
  • 32 % i Agder og Telemark spør banken om økonomiske råd, mot 10 % i Oslo.

 

Kilde: Representativ undersøkelse blant 1 000 nordmenn over 18 år gjennomført av Norstat for Storebrand Bank.

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Storebrand, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.06.2012 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS