Opplandsbedrifter slurver mer med regninger
I tredje kvartal i år fikk 287 aksjeselskaper i Oppland registrert en eller flere betalingsanmerkninger mot seg, mot 200 bedrifter i fjor på samme tid. På landsbasis har antall bedrifter med anmerkninger økt med 34 prosent.
– Utviklingen i forhold til i fjor er både underlig og urovekkende, sier Tore Andresen, administrerende direktør i Lindorff Decision. Fjoråret slo alle rekorder i positiv forstand. Aldri hadde norske bedrifter fått færre betalingsanmerkninger enn de gjorde i løpet av tredje kvartal 2005.
– Den gangen fikk de økonomiske oppgangstidene æren, og forutsetningene burde ikke være noe dårligere nå - tvert imot. Vi burde derfor sett en fortsatt nedgang i antall betalingsanmerkninger mot bedrifter, sier Andresen.
– Vær oppmerksom
Han tror de vedvarende gode tidene fører til at mange selskaper går det remmer og tøy kan holde, og at dette merkelig nok fører til at en del regninger ikke betales ved forfall. Ikke fordi det ikke er penger der, men fordi administrative oppgaver nedprioriteres blant annen jobbing. – Dette er selvfølgelig ingen klok måte å drive en bedrift på, siden det dermed blir en del ekstra å betale i gebyrer, sier Andresen.
– Vi i Lindorff Decision ser også at det blir stadig vanligere i næringslivet å kredittsjekke potensielle leverandører og kunder. Bedrifter med tvilsomt økonomisk rulleblad kan for eksempel oppleve å tape kontraktsanbud eller å bli nektet kassakreditt i banken. For å sikre seg tilgjengelig kreditt til fortsatt vekst er det derfor viktig å unngå unødvendige betalingsanmerkninger på grunn av slurv, sier Andresen.
– I tillegg viser dette at det er like viktig som før å følge opp eksisterende kunder like godt som nye når leveranser gjennomføres. Gode tider er ingen garanti for at akkurat din kunde betaler for seg, advarer Andresen.
6200 anmerkninger
Totalt har 21 prosent av Opplands aksjeselskaper i dag uoppgjorte betalingsanmerkninger mot seg. Med 6178 anmerkninger registrert på næringslivet i fylket, gir dette et snitt på noe over 5 anmerkninger for hver av disse bedriftene.
På landsbasis er det som vanlig bedrifter i hotell- og restaurantbransjen som er dårligst til å betale regningene sine. Hele 14 prosent av aksjeselskapene i denne bransjen fikk betalingsanmerkning mot seg i løpet av tredje kvartal. Et positivt trekk finnes likevel; mens antall bedrifter som får anmerkninger stiger i de fleste bransjer, ligger hotell- og restaurantbransjen fremdeles på 2005-nivå. Som vanlig registreres det svært få anmerkninger mot bedrifter som driver med finansielle tjenester, kraftforsyning og helsetjenester.
Kontaktpersoner:
* Lindorff Decision, administrerende direktør Tore Andresen, tlf 23 21 13 57, mobil 90 54 25 85, e-post: tore.andresen@lindorff.com
* Lindorff, kommunikasjonsdirektør Arve Paulsen, tlf. 23 21 18 18, mobil: 90 11 70 05, e-post: arve.paulsen@lindorff.com
Om Lindorff:
Lindorff-konsernet er Nordens største aktør innen betalingsoppfølging og relaterte tjenester, spesielt innrettet mot store outsourcingavtaler. Konsernet har omlag 1500 ansatte og omsetter for mer enn 1,5 milliarder kroner. Betalingsoppfølging er det største forretningsområdet, men Lindorff er i tillegg Nordens største leverandør av relaterte tjenester, som kredittinformasjon og -analyser, fakturahåndtering, låneadministrasjon, kundeservice, porteføljekjøp og porteføljeovervåkning.
Om Lindorff Decision
Lindorff Decision er et selskap i Lindorff-konsernet, og leverer tjenester som informasjon om person og foretak, rådgivning, vaskeløsninger, utvikling og tilpasning av scorekort, eget mislighold og overvåking. Med kvalitetssikret informasjon bidrar Lindorff Decision til å redusere kundenes risiko for tap.