presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Hyller Rederiforbundets ansiktsløft - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 18.00

  Publisert: 16.03.2011 12:47 - av  Henning Poulsen
Oslo: Norges Rederiforbund byttet ut den gamle vikingskiplogoen med en moderne visuell identitet. Nå har forbundet mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Norges Rederiforbund fikk sammen med Neue Design Studio tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med førstnevntes nye profilprogram.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Moderne sjøfart, gammelt ansikt

Norge er en av verdens største sjøfartsnasjoner, og er en svært teknologisk avansert og moderne aktør på verdenshavene. Som norsk sjøfarts ansikt utad hadde Norges Rederiforbund en utfordring: Organisasjonens profil tilhørte en helt annen tid.

 

– Vikingskipsymbolet fra 1933 gjenspeilet absolutt ikke medlemsmassen slik den har utviklet seg. Vi ville ha en visuell profil som kunne forsterke og understreke hvem vi er og den strategiske posisjonen vi ønsker å ha, sier kommunikasjonsrådgiver Veslemøy Rysstad.

 

Neue Design Studio ble koblet inn for å utvikle en visuell identitet som skulle være en fremtidsrettet, miljøbevisst, kompetent og global aktør verdig. Profilprogrammet fikk navnet ”Nye horisonter”, og baserer seg på et enkelt symbol som trekker inspirasjon fra det som skjer både over og under vannflaten.

 

Horisonten i sentrum

– Den nye profilen angir et taktskifte for forbundet, med horisonten som et enkelt, tidløst og samlende uttrykk. Våre sjøfarende har alltid kunnet speide mot horisonten og sette seg nye mål. Det nye symbolet bruker horisonten som et ikonisk bilde på stedet der medlemmene våre har sin verdiskaping, forklarer Rysstad

 

Hun forteller at samarbeidet mellom forbundet og designerne var svært tett. – Vi brukte rikelig med tid på brief og debrief, men selve produksjonsprosessen må vel ha vært blant norgeshistoriens kjappeste, sier Rysstad.

 

100-årsdagen til Norges Rederiforbund var nemlig i anmarsj, og forbundet ønsket å avduke den nye profilen på den store dagen. Dermed hadde designerne bare 14 dager på seg før oppdragsgiver skulle vise fram profilen til både kongen, kronprinsen og statsråder. Det hele endte godt, og profilen har blitt tatt godt imot både blant medlemmene og i det offentlige.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

Bildetekst:

NY HORISONT: Norges Rederiforbund og Neue Design Studio fikk Merket for god design for førstnevntes profilprogram. Foto: Norges Rederiforbund

 

Kontaktpersoner:

* Norges Rederiforbund, kommunikasjonsrådgiver Veslemøy Rysstad, mobil 922 99 097

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Følg direktesending fra Designdagen 2011 her: http://www.norskdesign.no

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:47
Teknisk løsning ZEVS AS