Folk i Midt-Norge lytter mer til familien enn banken
Mens 23 prosent av befolkningen i Midt-Norge går til banken når de trenger økonomiske råd, henvender 35 prosent seg til familien, viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Storebrand Bank. Blant de under 30 år er det på landsbasis bare sju prosent som lytter mest til banken når de trenger økonomiske råd.
Salgssjef i Storebrand Trondheim, Rolf Falck-Larssen, er overrasket over det tydelige skillet. – Det er avgjørende at den som ber om råd, får anbefalinger som passer vedkommendes situasjon. Kanskje har ikke bankene vært flinke nok til å se de unges behov, sier Falck-Larssen.
Når ikke de unge
For de unge setter sin lit til familien når de trenger økonomiske råd, viser undersøkelsen. Nesten to av tre av befolkningen under 30 henvender seg her.
– Vi håper og tror at verktøy i nettbanken som Mitt Forbruk kan hjelpe de unge med å få innsikt og kontroll over økonomien sin. Tjenesten gir kundene en bedre oversikt over hva de bruker pengene på, sier Falck-Larssen.
Kan få hjelp i banken
Mens familien er den mest populære økonomiske rådgiveren blant befolkningen i Midt-Norge, er det bare sju prosent som går til venner for å søke råd om økonomien sin. Hver tiende tyr til fagblader og økonominettsteder.
– Manglende økonomisk opplæring i grunnskolen gjør at befolkningen må ta en større grad av ansvaret selv. Da er det viktig at bankene har gode rådgivere og verktøy som kan øke den økonomiske forståelsen, sier Falck-Larssen.
Han tror også at tilgjengelighet er et viktig stikkord for å nå ut, særlig til de unge.
­– For spesielt unge mennesker er banken forbundet med en nettbank og en kodebrikke. Det er viktig at vi møter befolkningen med gode råd der de er, både i nettbanken og gjennom sosiale medier, sier Falck-Larssen.
150 000 med betalingsproblemer
En fersk rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) anslår at rundt 150 000 husholdninger har tilbakevendende betalingsproblemer. Falck-Larssen mener befolkningens store tillit til familien i økonomiske spørsmål viser hvor viktig det er med opplæring i hjemmene.
– Langt fra alle har gode rådgivere i familien. Vi ser dessverre eksempler på at manglende kompetanse om privatøkonomi går igjen i flere generasjoner i en del familier, sier han.
Eldre lytter til banken
Jo eldre kundene er, jo mer attraktiv blir banken som rådgiver, viser undersøkelsen. Blant de over 50 år er banken den mest foretrukne rådgiveren. Her vil 26 prosent gå til banken, mens 23 prosent først ville rådspurt seg med familien.
(Pressenytt)
Se film på youtube om Mitt Forbruk her.
Kontaktpersoner:
Storebrand Bank, salgssjef i Storebrand Trondheim/Trøndelag, Rolf Falck-Larssen, mobil 918 91 667.
Storebrand Bank, kommunikasjonssjef Kristina Picard, mobil. 901 89 809.
Slik svarer de på følgende spørsmål: Hvem lytter du mest til når du trenger økonomiske råd?
- Familien: 35 %
- Banken: 23 %
- Eksperter i media:6 %
- Venner: 7 %
- Fagblader og / eller økonominettsteder: 10 %
- Andre: 4 %
- Vet ikke: 15 %
- Kvinner lytter i større grad enn menn til familien (38 % mot 27 %)
- Unge under 30 år lytter i klart størst grad til familien (63 %), og i langt mindre grad til banken (7 %).
- 32 % av sørlendinger spør banken om økonomiske råd, mot 10 % i Oslo.
Kilde: Representativ undersøkelse blant 1 000 nordmenn over 18 år gjennomført av Norstat for Storebrand Bank.