Sen påske gir feilskodde biler i Oslo
Meteorologisk institutt serverer sol og varmegrader, mange har pakket vekk dunjakka og er i ferd med å rulle sommerdekkene fram fra garasje og kjeller. Nå frykter både Dekkmann og NAF at mange vil reise til påskefjellet på feil dekk. – Ingen må dra på påsketur med sommerdekk, heller ikke hvis det er bare veier før man reiser. På fjellet snur det fort, sier Torleiv Haukenes, produktsjef ved Dekkmann.
Men å vente med å skifte til påsken er over trenger heller ikke være riktig løsning. – Det kan bety mye unødvendig kjøring med vinterdekk. Alle vet at det er farlig å kjøre med sommerdekk på vinterføre. Men det er heller ikke bra å kjøre med vinterdekk på bare veier, særlig ikke hvis temperaturen er høy. I tillegg slites dekkene veldig og det er lite miljøvennlig, sier Haukenes. Dette gjelder særlig piggdekk.
Hvis du ferdes på bare veier i hverdagen, men skal til fjells i påsken, bør du derfor vurdere å skifte dekk en ekstra gang akkurat i år.
Mister hjul
Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken var det ved utgangen av 2010 mer enn 2,85 millioner registrerte biler her i landet. Dermed er det 11,4 millioner dekkskift som nå ligger foran oss, hvorav 1 204 740 av dem skal gjøres i Oslo.
De potensielle fellene i forbindelse med dekkskift er mange. I løpet av 22 dager på samme tid i fjor rykket NAF ut til 41 bilførere som hadde mistet hjulet. I tillegg var det 78 bilister som hadde løse hjulbolter, 20 som hadde knekte og 19 som hadde hjulbolter som var trukket til for hardt.
– Det er mange som forveksler boltene som hører til sommerfelgene med boltene til vinterfelgene. Da kan du risikere å miste hjulet mens du kjører, eller å ødelegge bremsene hvis boltene er for lange, sier Haukenes.
– Alle må sørge for å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt 30 kilometer. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Varm opp
Haukenes forklarer at enkelte dekk har en bestemt rulleretning – noe mange bileiere ikke er klar over. – Mange monterer dekkene slik at de ruller feil vei. Dermed fungerer de ikke optimalt.
Det er dessuten ikke bare bilen det kan gå galt med ved dekkskift: Mange skader også seg selv. – Ikke stress, vær forsiktig og varm opp før du gyver løs med jekken, råder Haukenes.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
- Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358.
- Dekkmann Karihaugen, avdelingssjef Steinar Stakvik, mobil 404 36 630.
- Dekkmann Sjølyst, avdelingssjef Jens Hansen, mobil 901 14 666.
- Dekkmann Økern, avdelingssjef Espen Krisiansen, mobil 917 58 505.
Slik skifter du dekk riktig:
- Sørg for at kroppen er varm før du begynner.
- Sett bilen på et plant underlag.
- Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Dette for å unngå skader på bilen som senere kan forårsake blant annet rustproblemer.
- Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
- Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.
- Sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning.
- Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.
- Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.
- Felgene skal trekkes til med moment. For hardt tiltrukket stålfelg blir ødelagt fordi det tar bort spennet rundt bolthullet. For hardt tiltrukket aluminiumsfelg fører til at hjulet blir svært vanskelig å ta av for eksempel ved punktering eller ved neste hjulskift.
- Husk å ettertrekke hjulboltene. Mange "hjemmeskruere" glemmer dette, noe som kan føre til at man mister hjul.
- Mange skader også bilen med jekken under hjulskift. Skader i kanal og gulv vil over tid forårsake store rustskader.
Kilde: Torleiv Haukenes, Dekkmann Oslo
Regler og råd
- Fristen for å skifte til sommerdekk er én uke etter påske for Sør-Norge ( i 2011 er dette 2.mai!), og 1. mai for Nord-Norge.
- Dekkmann anbefaler imidlertid å skifte ut piggdekkene så snart føret tillater det. Dette for å spare både miljø og piggene i dekket.
- For bileiere som kjører piggfritt anbefaler Dekkmann å skifte senest i midten av mai. Piggfrie vinterdekk fungerer nemlig dårlig i høye temperaturer, særlig kombinert med vått føre.
Kilde: Torleiv Haukenes, Dekkmann Oslo

