Jekker på seg knekk

IKKE SLIK, MEN SLIK: La ikke dekkskiftet ta knekken på ryggen! – Sørg for å varme opp før du setter i gang, råder Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann. Illustrasjon: Norsk Kiropraktorforening
Det er snart tid for å hente fram jekk og sommerdekk. Det betyr samtidig mye å gjøre for landets kiropraktorer. – Vi har en markant økning i henvendelser når det er dekkskiftsesong. Den typiske skaden er akutt kink i ryggen, forteller Martin Herneblad-Due, fagrådgiver og informasjonsansvarlig i Norsk Kiropraktorforening.
Den samme erfaringen har Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann. – Vi møter mange som har erfart å skade både seg selv og bilen. Få husker å varme opp før de gyver løs på tunge løft og rare arbeidsstillinger, sier han.
Får hjelp
Herneblad-Due er ikke i tvil om hvorfor det går galt med mange av dem som skifter selv. – Folk venter altfor lenge med å skifte. Så må de bytte i hui og hast tidlig på morgenen eller på kvelden. De setter i gang uten å være varme og løfter feil, som regel med en vridning, forklarer han.
De aller fleste dekkskift-skadene setter seg i ryggen. – Hekseskudd eller akutt kink i ryggen er typisk. En kink består ofte av en låsning, altså at én eller flere virvler i ryggen kiler seg litt fast. Da kramper muskulaturen seg, og det blir betent og vondt, sier Herneblad-Due.
Mange klarer da verken å reise seg eller bøye seg, men etter noen få behandlinger hos kiropraktoren vil dekkskifteren kunne bevege seg normalt igjen. – En kink er ikke farlig, selv om det er smertefullt. Det beste man kan gjøre er å bevege seg, gjerne gå mange korte turer, sier Herneblad-Due.
Kiropraktoren har inntrykk av at skadene som følge av dekkskift har gått noe ned den siste tiden fordi flere setter jobben ut til kyndige folk.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
- Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358.
- Sørg for at kroppen er varm før du begynner.
- Sett bilen på et plant underlag.
- Jekk opp bilen på punkter som tåler belastningen.
- Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk. Dette for å unngå klemskader.
- Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.
- Sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning.
- Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.
- Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig.
- Felgene skal trekkes til med moment.
- Husk å ettertrekke hjulboltene.
- Pass på at du ikke skader kanal og gulv med jekken.
Kilde: Torleiv Haukenes, Dekkmann


