Elbillader, reiseapp og bygate får utmerkelse
Utmerkelsen deles ut torsdag 11. mars i en direktesendt prisseremoni i regi av Design og arkitektur Norge (DOGA), på doga.no fra klokken 14.
DOGA-merket for design og arkitektur har vært delt ut siden 1965 og er en årlig pris som gis til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og arkitektur.
– Vi har en stolt design- og arkitekturhistorie i Norge – og det vi gjør med denne prisen er å løfte frem de aller beste. Årets vinnere har skyhøy faglig kvalitet og viser frem den imponerende nyskapingen som skjer over hele landet. Her er det virkelig mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
I år er det i alt 17 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til sju mottakere av DOGA-merket nykommer. Senere i ettermiddag blir det offentliggjort hvem som mottar den aller gjeveste utmerkelsen, DOGA Hedersmerket.
Skavlan: – Grunn til fremtidsoptimisme
Jenny Skavlan leder årets prisseremoni. Hun mener den kreativiteten og skaperkraften som årets mottakere viser, gir grunn til fremtidsoptimisme i en samtid preget av pandemi og nedstengning.
– Vinnerprosjektene er ikke bare nydelige, vakre og imponerende, de viser også at bærekraft ikke er en uoppnåelig drøm, men mulig å få til i praksis. Jeg som til daglig jobber med design, innovasjon og bærekraft synes det har vært utrolig inspirerende å lære om prosjektene som får DOGA-merket, sier Skavlan.
Smart, norsk ladesuksess
Norge ligger i verdenstoppen på elbilbruk. Miljøgevinster til tross legger alle elbilene et stort press på strømnettet. For å svare på denne utfordringen har Easee, et norsk oppstartsselskap, bestemt seg for å utvikle smarte ladeløsninger.
De har designet en laderobot som ikke bare sørger for at batteriene lades, men som gjør det på en smartest mulig måte. Programvaren sørger for at sikringer ikke overbelastes og at bilen lades når strømprisen er på det laveste. Samtidig er laderen kompatibel med alle elbilmerker og strømstyrker, og er så enkel i bruk at man slett ikke behøver være bilkyndig eller teknisk anlagt for å få den til å virke.
Også på miljøsiden er den norskproduserte laderen en vinner. Den er 70 prosent mindre enn konkurrentenes ladere, noe som sparer fire kilo plast og kobber per enhet. Emballasjen er designet slik at det er plass til nesten dobbelt så mange ladere per pall, noe som reduserer miljøbelastningen ved transport.
Suksessen har ikke latt vente på seg. Easee ble stiftet i 2018, og allerede i sitt andre driftsår solgte selskapet nærmere 70 000 ladere i 13 land. Omsetningen lå på 380 millioner kroner.
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur uttaler at Easee-laderen er et godt designet produkt som fort kan bli en ny eksportsuksess.
«Den elegante kombinasjonen av design og teknologi skaper en sømløs opplevelse for brukeren. Laderen ser flott ut på veggen og er svært enkel i bruk, selv om den har mange og avanserte funksjoner. Vi vil applaudere Easees uttalte fokus på brukeropplevelse og design i en bransje som tradisjonelt sett er veldig teknologidrevet. Selskapets bevissthet rundt brukeropplevelse som et konkurransefortrinn og verktøy for å få kunden til å gå for den mer miljøvennlige løsningen, er prisverdig,» står det i jurykjennelsen.
Reiseappen som ber deg huske paraply
Hva er viktigst: At du tar bussen dit du skal, eller at du kommer fram? Dette spørsmålet har mobilitetsselskapet Ruter basket med en stund. Svaret kommer i den nye Ruter-appen, der kollektivtrafikk kobles med sykling og gange.
Da Ruter bestemte seg for å slå sammen RuterBillett og RuterReise, ønsket de å tilby mer enn bare forbedret design og funksjonalitet. Sammen med designbyråene Bakken&Bæck og NoA Ignite (tidligere Making Waves) gikk de i gang med å lage en tjeneste som kunne bli det naturlige førstevalget for alle som ferdes i trafikken i Oslo og Viken. En viktig føring var at kundene skulle bruke mindre tid og krefter på kollektivtrafikk.
Resultatet er en fargerik og vennlig app som bruker animasjoner og illustrasjoner for å formidle informasjon. Den bygger også oppunder Ruters identitet som omsorgsfull og lokalkjent ved å for eksempel foreslå at du tar på deg ullundertøy dersom det er kaldt og husker paraplyen om det er meldt regn.
Den viktigste innovasjonen er nok likevel reiserutefunksjonen. Her foreslår ikke bare appen den raskeste veien mellom A og B, men den presenterer flere veier til målet. Ikke alle disse veiene går via en buss, et tog eller en t-bane. Er avstanden kort nok, vil appen fortelle deg at du like gjerne kan sykle eller ta i bruk apostlenes hester.
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Ruter for å ha skapt en godt designet og gjennomført tjeneste til innbyggerne i Oslo og Viken.
«Ruter er et tydelig resultat av god designledelse der det ferdige produktet fremstår vennlig og varmt. Under den myke overflaten skjuler det seg imidlertid hard koding som fanger hele Ruters komplekse tilbud i et intuitivt og tiltalende grensesnitt til brukeren. Vi lar oss også sjarmere av hvordan appen vil «nudge» brukeren til å velge gange eller sykkel. Vi vil også applaudere Ruter for å tenke helhetlig rundt sømløs mobilitet på den reisendes premisser,» skriver juryen i sin uttalelse.
Regnbed og stauder i Drammen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate på sørsiden av Drammenselva var både grå og trafikkert. Så bestemte Statens vegvesen seg for å lage en gate som den jevne drammenser kunne være stolt av – og som attpåtil skulle være et forbildeprosjekt når det kommer til håndtering av overvann.
Det skal bli stadig mer regn i Norge i tiårene fremover. I dagens byer ledes vannet ned i lukkede rørsystemer. Dersom kapasiteten overstiges, får vi oversvømmelser. Sammen med Norconsult ønsket Statens vegvesen derfor å tenke helt nytt omkring problemet med overvann.
De to samarbeidspartnere gikk metodisk og tverrfaglig til verks, og trakk inn kompetanse fra både landskapsarkitekter og vann- og avløpseksperter. Det ble tidlig bestemt at regnet i Bjørnstjerne Bjørnsons gate skulle ledes i regnbed heller enn ned i rør. Mye krefter ble brukt for å finne en jordblanding som både drenerer og absorberer mest mulig vann. Prosjektet studerte også et stort antall stauder for å finne fram til arter som kunne trives i regnbedene.
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Statens vegvesen en fremtidsrettet byggherre som løser et økende problem på en både vakker og praktisk måte.
«Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det er et prosjekt som gjør alle til vinnere. Den tidligere grå gaten er transformert: man har fått på plass en robust og bærekraftig løsning for overvannshåndtering, og Drammen har fått et attraktivt og vakkert byrom hvor gående og syklende trives,» står det i jurykjennelsen.
Verktøy for verdiskaping
DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, og kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger med positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.
Design og arkitektur Norge (DOGA) er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for grønn omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/kalender/doga-merket-for-design-og-arkitektur/
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Stine Fantoft Berg, mobil 95 75 20 22, sfb ætt doga dått no
For praktiske spørsmål:
* Pressenytt, Henning Poulsen, mobil 92 06 24 68, henning ætt pressenytt dått no
Bildetekst:
Bjørnstjerne Bjørnsons gate er én av 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Statens vegvesen
Easee får også DOGA-merket. Foto: Easee
Også Ruter mottar DOGA-merket i år. Ill.: Bakken & Bæck
Easee. Smarte laderoboter for fremtiden. Easee AS-14.jpg 1,30 MB (2048x1321)
Ruter - Ny digital kundeopplevelse Bakken&Bæck_Ruter.jpg 148,93 kB (1716x1720)