presseticker

Skip to main content

Jakter på årets lammebutikk

  Publisert: 07.09.2009 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Hole Kjøtt i Ålesund, her representert ved Laila Hole, fikk den prestisjetunge utnevnelsen Årets Lammebutikk, i 2007. Laila Hole sier kundene ser på utnevnelsen som et kvalitetsstempel for butikken. Foto: Lars O´Mejer

Oslo: Lammesesongen er i gang for alvor, og snart skal årets lammebutikk kåres.

I begynnelsen av november skal Opplysningskontoret for Kjøtt (OFK) utnevne årets beste butikk på lammekjøtt. Dette er en åpen konkurranse for alle butikker som selger norske kjøttvarer.

 

Lailia Hole ved Hole Kjøtt i Ålesund forteller at butikken gikk målbevisst til verks for å vinne prisen i 2007. – Vi hadde en delikat disk med stort utvalg av ulike lammeprodukter. Blant annet lagde vi mange retter med lam som hovedingrediens, blant annet lammegryte og lammepølse. Hele disken var fylt med lam og passende tilbehør, forteller Hole.

 

Attraktiv råvare

Nå har en ny butikk anledning til å motta kvalitetsstempelet Årets Lammebutikk. – Vi er på jakt etter noen som bruker lammet som en attraktiv råvare i butikken sin, noen som viser fortreffeligheten ved norsk lam, sier Bjørn Tore Teigen i OFK. Han sier at vinneren må synliggjøre lammet og mulighetene som ligger i råvaren.
– Lam er mer enn fårikål. Kundene er villige til å betale for gode produkter, og jeg tror vi har verdens beste lam her i Norge. Det må komme tydelig fram i butikkene, sier Teigen.

Engasjerte ansatte
Laila Hole forteller at Hole Kjøtt var nøye med å dokumentere overfor OFK hva de hadde gjort for å fortjene tittelen Årets Lammebutikk. – Vi tok fine bilder og beskrev nøye de ulike tiltakene våre, forteller Hole.
Deltakelsen i konkurransen skapte stort engasjement og arbeidslyst blant de ansatte i Hole Kjøtt. – Vi går jo på jobb hver dag, og for at dagene ikke skal bli for like er det veldig bra når vi kjører i gang prosjekter som dette. Dessuten får vi et velfortjent klapp på skulderen når kundene forteller oss at de setter pris på det vi leverer, sier Hole, som trekker fram at utnevnelsen Årets Lammebutikk har fungert som et kvalitetsstempel for butikken.

 

Opplysningskontoret for Kjøtt har kampanjemateriell som er tilgjengelig for butikker som vil markedsføre det norske lammet. Dessuten påpeker Teigen at det er fullt mulig å bruke eget materiell. – Det viktige er at kjøttet fremstår som innbydende for forbrukeren, sier Teigen, og minner om at frist for konkurransedeltakelse er 16. oktober.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Opplysningskontoret for kjøtt, informasjonsleder Oda Christensen, mobil 93 65 25 22.

* Opplysningskontoret for kjøtt, fagkonsulent Bjørn-Tore Teigen, mobil 91 51 95 52

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak lammebutikk.jpg 22,02 kB (480x344)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Opplysningskontoret for egg og kjøtt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 07.09.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS