Emballasje ga nyskapingspris
Finsbråtens nyutviklede påleggspakke med to kamre øker holdbarheten på produktene og gjør dermed at vi kaster mindre mat. Sammen med en halvering i emballasjebruk ga det kjøttbedriften den nyopprettede prisen Årets nye mat under Norgesmesterskapet i kjøttprodukter.
– Kjøttbransjen trenger utvikling og må satse mer på innovasjon, design og nyskaping. Derfor opprettet vi denne prisen, sier administrerende direktør i Kjøtt- og fjørefebransjens Landsforbund, Dag Henning Reksnes.
Avdelingsleder Henning Solhaug hadde æren av å ta imot prisen for Finsbråten.
– Dette har vi jobbet enormt mye for å få til. Men vår produktutvikler hadde hele tiden tro på den nye påleggspakken. Det er fint å ta et miljøansvar og samtidig ha ferskt pålegg hver dag, sa han.
Over 400 produkter deltok i norgesmesterskapet. Der ble det delt ut priser i klassene pølser, posteier, pålegg, spekemat, kjøttkaker, kjøkkenklart og ferdigmat, samt hederspriser til økologisk mat, fra småskalaprodusenter, nøkkelhullsmerket mat og vilt.
Kontaktperson:
* Kjøtt- og Fjørfebransjens Landsforbund, kommunikasjons- og organisasjonssjef Hulda Tronstad Nydal, mobil 992 61 816