Barnehøyttaler kan danke ut mobilen – får innovasjonsstøtte
Totalt 550 000 kroner skytes nå inn i prosjektet til Hiro Futures gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). Pengene skal sørge for at innovasjonsprosjektet tuftes på designmetodikk og brukerstudier.
– Designdrevet innovasjon betyr bedre og mer bærekraftige produkter og tjenester. Nettopp dette trenger vi mer av i omstillingen av norsk næringsliv. Jeg gleder meg virkelig til å følge disse prosjektene videre, sier prosjektleder Anne Elisabeth Bull i Design og arkitektur Norge (DOGA).
Årets DIP-utdeling er nummer 13 i rekken, og 86 bedrifter har søkt om 42 millioner til prosjekter verdt 88 millioner. En fagtung jury har hatt en tøff jobb med å velge blant mange sterke innovasjonsprosjekter. Med andre ord er det godt gjort å komme gjennom nåløyet, slik Hiro Futures har gjort med sitt prosjekt, ifølge Bull.
– Vi mottok søknader fra alle landets fylker og aktører spredt over et stort antall bransjer. Over halvparten holdt såpass høy kvalitet at vi svært gjerne skulle gitt dem støtte. Det viser at designdrevet innovasjon er i ferd med å modnes. Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter, og kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette, sier Bull.
Musikkglede på barnas premisser
Mobiler og andre skjermbaserte kanaler har blitt det vanligste stedet barn kan lytte til musikk og lydbøker. Dette begrenser barns muligheter til å oppdage musikk på egne vilkår.
Visjonen til Hiro Futures er å gi barn mulighet til å høre på musikk og historier når de selv vil og klare det selv. De har allerede laget en prototype av HiRO-høyttaleren som barn helt ned i ettårsalderen klarer å bruke selv. Nå skal de benytte designkompetansen til Frost Produkt for å utforske nye versjoner av høyttaleren. Målet er å skape et brukervennlig og attraktivt produkt, både for barn og voksne.
DIP-juryen roser Hiro Futures for å skape et produkt på barnas premisser.
«Selskapet tar brukeropplevelsen og møtet med teknologien på alvor og forstår at
designmetode vil kunne gi riktig innsikt i hvordan et endelig produkt skal utformes,» står det i juryvurderingen.
Design reduserer risiko og øker treffprosenten
I år deler DOGA ut 8,5 millioner kroner til totalt 18 prosjekter gjennom DIP-programmet.
I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen å styrke tilskuddet til DIP med 3,6 millioner kroner sammenlignet med 2022. Dette betyr at enda flere norske bedrifter kan få støtte til å ta i bruk designmetodikk i utviklingen av nye produkter og tjenester.
– Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse for de reelle behovene til kunder og brukere, og avdekker ofte helt nye muligheter. Dermed kan både bedrifter, organisasjoner og myndigheter skape langt bedre og mer treffsikre produkter og tjenester, sier Bull.
Nå deler DOGA ut 8,5 millioner kroner for å støtte bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen til 18 nyskapingsprosjekter. Hensikten er at nye produkter, tjenester og konsepter tuftes på de reelle behovene til brukere og samfunn.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, prosjektansvarlig for DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19
* Design og arkitektur Norge, rådgiver Marianne Lind, 93 00 51 87
* Design og arkitektur Norge, rådgiver Eva Cecilie Finstad, 41 65 19 74
FAKTABOKS
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:
* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 97,5 millioner kroner til totalt 244 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Bildetekster:
BÆREKRAFTIG INNOVASJON. David Andrew Quist (t.v.) og Chris Snyder demonstrerer NoMy-forskning til Anne Elisabeth Bull i DOGA. Foto: Sverre Jarild
BRUKER DESIGN. – Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter. Kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Foto: Sverre Jarild
1 NoMy David Andrew Quist - Anne Elisabeth Bull - Chris Snyder - foto Sverre Jarild.jpg 4,21 MB (6058x4201)
2. Anne Elisabeth Bull - foto Sverre Jarild.jpg 7,49 MB (6454x4482)
hiro futures - prototype.jpeg 78,80 kB (750x512)