2 av 3 vestlendinger dropper refleksen
I morgen er det årets mørkeste dag, det er julebordsesong og førjulsstress. Dobbelt så mange bulker bilen i desember som ellers og 35 prosent av alle fotgjengerpåkjørsler skjer i mørket. Bare fem prosent av dem som blir påkjørt, brukte refleks, ifølge Trygg Trafikk.
Dette tar ikke befolkningen på Vestlandet nok på alvor, viser en ny, landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand Forsikring. Hver fjerde innbygger bruker aldri refleks i mørket, mens 43 prosent ofte dropper den.
Slappe foreldre
De fleste nordmenn passer godt på at barna deres synes godt i mørketida. Man skulle kanskje tro at dette også gjorde foreldrene bevisste på å bruke refleks, men dette er ikke tilfelle, viser undersøkelsen.
– Vi visste at mange voksne ikke bruker refleks. Men det er skuffende at de som har barn i huset er like uforsiktige som alle andre. Vi må huske at det er viktigere hva vi gjør enn hva vi sier. Foreldrene må gå foran med et godt eksempel hvis vi ønsker at barna våre skal bruke refleks, sier Tom Granquist, direktør i Storebrand Forsikring.
117 drept eller alvorlig skadet
Granquist får støtte fra Trygg Trafikk. – Det er flott at voksne passer godt på barn og barnebarn. Men det er som regel de voksne som er ute når det er mørkt, og de voksne er barnas forbilder, sier Carina Henske, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
I gjennomsnitt har 27 fotgjengere mistet livet og 90 blitt alvorlig skadet hvert år de siste fem årene, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Bruk av refleks reduserer faren med 85 prosent, viser beregninger fra Transportøkonomisk institutt. – Nå i mørketida er det nesten umulig for bilisten å se deg hvis du ikke bruker refleks, advarer Henske.
Liten livredder
Ifølge Storebrands undersøkelse bruker 35 prosent av voksne alltid refleks ute i mørket, mens Trygg Trafikks reflekstelling i november viser at kun 28 prosent bruker refleks. – Det er enormt stor forskjell på hvor tidlig en bilfører får øye på en med refleks sammenlignet med en som går uten. Selv om det er bilføreren som har ansvaret, kan denne forskjellen være av livsviktig betydning for fotgjengeren, sier Granquist.
Seks av ti bilførere har opplevd nestenulykker med fotgjengere uten refleks, viser en undersøkelse gjennomført av Synovate på vegne av Trygg Trafikk.
Falsk trygghet med gatelys
Oslo-folk og sørlendinger har mest å lære av nordlendingene når det kommer til refleksbruk, viser undersøkelsen. – Gatebelysning i byen kan gi mange en falsk trygghet. Selv om du ser bilen, ser ikke bilisten deg hvis du ikke bruker refleks, sier Henske.
Trygg Trafikk jobber nå for å få igjennom et påbud om å bruke refleks i mørket, og får støtte fra Storebrand. – Et påbud har hatt positiv effekt i blant annet Finland. Vi støtter et påbud hvis det er det som skal til for å beskytte fotgjengerne bedre, sier Granquist.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Storebrand Forsikring, direktør Tom Granquist, mobil 93 40 30 14.
* Storebrand Forsikring, informasjonssjef Hanne Gudding, mobil 92 42 74 13.
- Uten refleks er du i mørket først synlig på 25 - 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren ti sekunder istedenfor to sekunder til rådighet.
- Ideelt sett bør refleksen henge i knehøyde for å motta mest mulig lys fra billyktene, og reflekser som beveger seg når du bruker dem synes best.
- Bruker du to reflekser blir du sett fra begge sider når du krysser veien, men én er bedre enn ingen.
- Bytt ut gamle reflekser du har brukt en stund. Riper og vask svekker refleksjonsevnen, så ved jevnlig bruk bør den byttes årlig.
- Alle godkjente reflekser skal være merket med CE EN 13356. Ikke-fungerende reflekser gir falsk trygghet.
Kilde: Trygg Trafikk