Oslos kongelige kjøretøy i ny utstilling
Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og de måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy. Mandag åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” i kulturbunker Dora. Kong Harald og dronning Sonja er selvsagte hedersgjester
Utstillingen er organisert av Nasjonalmuseet som en del av regjeringens gave til kongeparets 75-årsdager i 2012.
– Etter stor suksess med de tidligere utstillingene er det en glede å overrekke den siste jubileumsgaven i kroningsbyen Trondheim, sier Audun Eckhoff, Nasjonalmuseets direktør.
”Ingen anarkister”
Unike bilder, filmopptak og tekster fra det daværende kongeparets møte med det norske folk under kroningsreisen i 1906 vies stor plass i utstillingen.
– I 1906 led hele Norge av kroningsfeber. Lokalavisen Ørebladet i Oslo hadde selvfølgelig sendt en representant for å dekke den store hendelsen. Han kunne melde at byens politimester forsikret om at ingen anarkister eller mistenkelige personer var innbrakt, forteller Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag (MIST).
Reddet i siste liten
Kroningskareten, kronprins Olavs barneslede, dronning Mauds ridedrakt, og kong Haakons første førerkort er blant gjenstandene som vises i utstillingen. Også en Buick, kong Haakons første bil – en Minerva – og kronprins Olavs Cadillac-lekebil har funnet veien til kulturbunkeren Dora som opprinnelig er en tysk u-båtbunker fra andre verdenskrig.
– Kong Haakon ønsket ikke å bli betraktet som ekstravagant. Derfor avventet han motorvognloven i 1913 før han gikk til anskaffelse av bil. Samme år kjøpte han to Minervaer – én åpen og én lukket. Den ene Minervaen ble så vidt reddet fra bilopphugging på Filipstad i 1937 og står til vanlig utstilt ved Teknisk Museum, forteller Guttormsen.
(Pressenytt)
Bildetekst 1:
Ørebladet, Oslo 18. juni: Ørebladets utsendte kunne melde at sikkerheten var godt ivaretatt i kroningsbyen. Foto: Det kongelige hoffs fotoarkiv
Bildetekst 2:
Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff
Bildetekst 3:
Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv
Kontaktpersoner:
* Nasjonalmuseet, kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, mobil 992 89 629
* Nasjonalmuseet, prosjektleder for ”Den kongelig reise”-utstillingene: Anne Qvale, mobil 930 21 810
* Nasjonalmuseet, prosjektkoordinator Anniken Thue, mobil 948 79 044
* Museene i Sør-Trøndelag, konservator Sissel Guttormsen, mobil 997 12 693
* Regjeringens gave til kongeparet består av fire store utstillinger og to vandreutstillinger og har fått prosjektnavnet ”Den kongelige reise”.
* Prosjektet organiseres av Nasjonalmuseet. Utstillingene vises flere steder i Norge i 2012-2014. Utstillingene er basert på kunst- og kulturhistoriske gjenstander fra de kongelige samlinger.
* 3. juni åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” ved kulturbunker Dora i Trondheim. Temaet for utstillingen er kongelige kjøretøy og kong Haakons og dronning Mauds kroningsreise i 1906. Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag, er kurator for utstillingen.
* For mer informasjon: www.denkongeligereise.no
DKSF.012242.jpg 3,18 kB (2362x1594)
kroningsvogn.jpg 3,94 kB (1969x1397)
Ørebladet_0002.jpg 3,10 MB (4960x3507)