Kongelige kjøretøy i ny utstilling
Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og de måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy. Mandag åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” i kulturbunker Dora. Kong Harald og dronning Sonja er selvsagte hedersgjester
Utstillingen er organisert av Nasjonalmuseet som en del av regjeringens gave til kongeparets 75-årsdager i 2012.
– Etter stor suksess med de tidligere utstillingene er det en glede å overrekke den siste jubileumsgaven i kroningsbyen Trondheim, sier Audun Eckhoff, Nasjonalmuseets direktør.
Fra prins til folkekonge
Private bilder, filmopptak og tekster fra det daværende kongeparets møte med det norske folk under kroningsreisen i 1906 vies også stor plass i utstillingen.
– I 1906 led hele Norge av kroningsfeber. Utstillingen følger kong Haakon, dronning Maud og kronprins Olav på deres første store norgesreise i juni 1906 og byr blant annet på fotografier tatt av dronningen selv. På denne reisen gikk kong Haakon fra å være en fremmed prins til å bli Norges folkekonge, forteller Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag (MIST).
Rojal bilpark
Kroningskareten, kronprins Olavs barneslede, dronning Mauds ridedrakt og kong Haakons første førerkort er blant gjenstandene som vises fram. Også en Buick, kong Haakons første bil og kronprins Olavs Cadillac-lekebil har funnet veien til kulturbunkeren Dora som opprinnelig er en tysk u-båtbunker fra andre verdenskrig.
– Kong Haakon ønsket ikke å bli betraktet som ekstravagant. Derfor avventet han motorvognloven i 1913 før han gikk til anskaffelse av bil. Samme år kjøpte han to Minervaer – én åpen og én lukket. Den ene Minervaen ble så vidt reddet fra bilopphugging i 1937 og står til vanlig utstilt ved Teknisk Museum, forteller Guttormsen.
(Pressenytt)
Bildetekst 1:
Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff
Bildetekst 2:
Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv
Bildetekst 3:
Kong Haakons første: Denne belgiske Minervaen ble så vidt reddet fra bilopphugging på Filipstad i 1937 og står til vanlig utstilt ved Teknisk Museum. Foto: A.B. Wilse/Det kongelige hoffs fotoarkiv
Kontaktpersoner:
* Nasjonalmuseet, kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, mobil 992 89 629
* Nasjonalmuseet, prosjektleder for ”Den kongelig reise”-utstillingene: Anne Qvale, mobil 930 21 810
* Nasjonalmuseet, prosjektkoordinator Anniken Thue, mobil 948 79 044
* Museene i Sør-Trøndelag, konservator Sissel Guttormsen, mobil 997 12 693
* Regjeringens gave til kongeparet består av fire store utstillinger og to vandreutstillinger og har fått prosjektnavnet ”Den kongelige reise”.
* Prosjektet organiseres av Nasjonalmuseet. Utstillingene vises flere steder i Norge i 2012-2014. Utstillingene er basert på kunst- og kulturhistoriske gjenstander fra de kongelige samlinger.
* 3. juni åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” ved kulturbunker Dora i Trondheim. Temaet for utstillingen er kongelige kjøretøy og kong Haakons og dronning Mauds kroningsreise i 1906. Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag, er kurator for utstillingen.
* For mer informasjon: www.denkongeligereise.no
DKSF.012242.jpg 3,18 kB (2362x1594)
wilse 063.jpg 4,44 kB (2362x1701)