presseticker

Skip to main content

Da hele Hedmark hyllet kong Haakon og dronning Maud

  Publisert: 27.05.2013 07:00 - av  Maren Bleskestad

Festpyntet i Hamar: Hundrevis av søndagspyntede små og store ventet på Hamar stasjon for å ta imot kongefamilien i 1906. Veien fra perrongen til jernbanerestauranten var belagt med tepper i anledningen. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen/Det kongelige hoffs fotoarkiv

Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff

Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv

I 1906 stod spente hedmarkinger på perrongen i Stange og Hamar for å få sitt første møte med kong Haakon og dronning Maud. Mandag 3. juni er kong Harald og dronning Sonja til stede når bilder fra kroningsreisen og Slottets samling av kjøretøyer stilles ut i regi av Nasjonalmuseet.

Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og de måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy. Mandag åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” i kulturbunker Dora i Trondheim. Kong Harald og dronning Sonja er selvsagte hedersgjester.

 

– Etter stor suksess med de tidligere utstillingene er det en glede å overrekke den siste jubileumsgaven i kroningsbyen Trondheim, sier Audun Eckhoff, Nasjonalmuseets direktør.

 

”Leve Stange”

Unike bilder, filmopptak og tekster fra det kong Haakon og dronning Mauds møte med det norske folk under kroningsreisen i 1906 vies stor plass i utstillingen.

 

– I 1906 led hele Norge av kroningsfeber. I Stange vaiet flagene overalt. Flere tusen mennesker, med ordføreren og stiftsamtmannen i spissen, ventet i spenning på at kongeparet skulle ankomme Stange stasjon. Ordfører, herr Blehr, holdt tale og ropte et ”lenge leve” da kong Haakon steg ut av toget. Kongen svarte med et ”leve Stange” til stor jubel fra de fremmøtte. Kronprins Olav ble båret fram for skolebarna som hilste med sine flagg, forteller Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag (MIST).

 

Kroningsfeber på Hamar

Hamar stasjon var pyntet til fest med æresport, tribune, flagg og blomster. Hundrevis av søndagspyntede små og store ventet på perrongen mens musikken spilte.

 

– Først kom sikkerhetslokomotivet, deretter dampet kroningstoget inn på stasjonen. De kongeliges vei fra toget til jernbanerestauranten var belagt med tepper. Bordet var pyntet med nydelige blomster og på menyen stod laks i majones, asparges, kylling, is og kake, champagne og rødvin. Klokken 02.52 brøt kongen taffelet og bega seg tilbake til toget, sier Guttormsen.

 

Kong Haakons første bil

Kroningskareten, kronprins Olavs barneslede, dronning Mauds ridedrakt og kong Haakons første førerkort er blant gjenstandene som vises i utstillingen. Også en Buick, kong Haakons første bil og kronprins Olavs Cadillac-lekebil har funnet veien til kulturbunkeren Dora som opprinnelig er en tysk u-båtbunker fra andre verdenskrig.

 

– Kong Haakons Minerva ble så vidt reddet fra bilopphugging i 1937 og står til vanlig utstilt ved Norsk Teknisk Museum i Oslo, forteller Sissel Guttormsen.

 

”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” er den siste av i alt seks utstillinger under navnet ”Den kongelige reise” som er en gave fra Regjeringen til kongeparet i anledning deres 75-årsjubileum.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst 1:

Festpyntet i Hamar: Hundrevis av søndagspyntede små og store ventet på Hamar stasjon for å ta imot kongefamilien i 1906. Veien fra perrongen til jernbanerestauranten var belagt med tepper i anledningen. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen/Det kongelige hoffs fotoarkiv


Bildetekst 2:

Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff

Bildetekst 3:

Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv


Kontaktpersoner:

* Nasjonalmuseet, kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, mobil 992 89 629
* Nasjonalmuseet, prosjektleder for ”Den kongelig reise”-utstillingene: Anne Qvale, mobil 930 21 810

* Nasjonalmuseet, prosjektkoordinator Anniken Thue, mobil 948 79 044

* Museene i Sør-Trøndelag, konservator Sissel Guttormsen, mobil 997 12 693

 

Den kongelige reise:

* Regjeringens gave til kongeparet består av fire store utstillinger og to vandreutstillinger og har fått prosjektnavnet ”Den kongelige reise”.

* Prosjektet organiseres av Nasjonalmuseet. Utstillingene vises flere steder i Norge i 2012-2014. Utstillingene er basert på kunst- og kulturhistoriske gjenstander fra de kongelige samlinger.

 

* 3. juni åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” ved kulturbunker Dora i Trondheim. Temaet for utstillingen er kongelige kjøretøy og kong Haakons og dronning Mauds kroningsreise i 1906. Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag, er kurator for utstillingen.

 

* For mer informasjon: www.denkongeligereise.no

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak DKSF.010074.jpg 24,08 kB (2362x1652)
Bilde - vedlegg til sak kroningsvogn.jpg 3,94 kB (1969x1397)
Bilde - vedlegg til sak DKSF.012242.jpg 3,18 kB (2362x1594)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Nasjonalmuseet, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.05.2013 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS