Da Fredrikstad hyllet kong Haakon og dronning Maud
Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og de måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy. Mandag åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” i kulturbunker Dora i Trondheim. Kong Harald og dronning Sonja er selvsagte hedersgjester.
– Etter stor suksess med de tidligere utstillingene er det en glede å overrekke den siste jubileumsgaven i kroningsbyen Trondheim, sier Audun Eckhoff, Nasjonalmuseets direktør.
Kritikk fra Fredrikstad dagblad
Unike bilder, filmopptak og tekster fra det daværende kongeparets møte med det norske folk under kroningsreisen i 1906 vies stor plass i utstillingen. Hele Norge led på denne tiden av kroningsfeber, også Fredrikstad. Den 11. juni 1906 skrev Fredrikstad dagblad at kroningsfeberen herjet i byen.
– Journalisten kritiserte dessuten kroningskomiteen i Trondheim for å ha gjort flere fadeser. Langs Munkegaten hadde de nemlig latt beskjære trærne fra Torvet til Domkirken for at kongen skulle se kirken bedre på kjøreturen oppover. Fredrikstad dagblad undret derimot på om ikke kongen hadde annet å gjøre enn å glo etter kirken. Han måtte da ha mer enn nok med å hilse til de tusener av mennesker langs gaten, forteller Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag (MIST).
Kong Haakons første bil
Kroningskareten, kronprins Olavs barneslede, dronning Mauds ridedrakt og kong Haakons første førerkort er blant gjenstandene som vises i utstillingen. Også en Buick, kong Haakons første bil og kronprins Olavs Cadillac-lekebil har funnet veien til kulturbunker Dora som opprinnelig er en tysk u-båtbunker fra andre verdenskrig.
– Kong Haakons Minerva ble så vidt reddet fra bilopphugging i 1937 og står til vanlig utstilt ved Norsk Teknisk Museum i Oslo, forteller Sissel Guttormsen.
”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” er den siste av i alt seks utstillinger under navnet ”Den kongelige reise”, som er en gave fra Regjeringen til kongeparet i anledning deres 75-årsjubileum.
(Pressenytt)
Bildetekst 1:
Fredrikstad dagblad, 11. juni 1906: Fredrikstad dagblads utsendte var ikke helt fornøyd med avgjørelsene til kroningskomiteen i Trondheim. Foto: Det kongelige hoffs fotoarkiv
Bildetekst 2:
Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff
Bildetekst 3:
Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv
Kontaktpersoner:
* Nasjonalmuseet, kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, mobil 992 89 629
* Nasjonalmuseet, prosjektleder for ”Den kongelig reise”-utstillingene: Anne Qvale, mobil 930 21 810
* Nasjonalmuseet, prosjektkoordinator Anniken Thue, mobil 948 79 044
* Museene i Sør-Trøndelag, konservator Sissel Guttormsen, mobil 997 12 693
* Regjeringens gave til kongeparet består av fire store utstillinger og to vandreutstillinger og har fått prosjektnavnet ”Den kongelige reise”.
* Prosjektet organiseres av Nasjonalmuseet. Utstillingene vises flere steder i Norge i 2012-2014. Utstillingene er basert på kunst- og kulturhistoriske gjenstander fra de kongelige samlinger.
* 3. juni åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” ved kulturbunker Dora i Trondheim. Temaet for utstillingen er kongelige kjøretøy og kong Haakons og dronning Mauds kroningsreise i 1906. Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag, er kurator for utstillingen.
* For mer informasjon: www.denkongeligereise.no
Fredrikstad dagblad_0002.jpg 2,67 kB (4960x3507)
kroningsvogn.jpg 3,94 kB (1969x1397)
DKSF.012242.jpg 624,18 kB (2362x1594)