presseticker

Skip to main content

Åpner første kongelige bilmesse

  Publisert: 27.05.2013 07:00 - av  Maren Bleskestad

Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff

Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv

Kong Haakons første: Kong Haakons første bil, en belgisk Minerva, ble innkjøpt i 1913. Bilen ble så vidt reddet fra bilopphugging på Filipstad i 1937 og står til vanlig utstilt ved Teknisk Museum. Foto: A.B. Wilse/Det kongelige hoffs fotoarkiv

Mandag 3. juni gjester kong Harald og dronning Sonja Trondheim når utstillingen med Slottets samling av kjøretøy åpner i kulturbunker Dora. Blant juvelene i kronen er en Minerva 66, en Buick Roadmaster Convertible og en elektrisk Cadillac.

Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og de måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy. Nå vises utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” i kulturbunker Dora. Her får publikum se alt fra kroningskareten fra 1906 til en Buick Roadmaster Convertible (A1) fra 1939. Buicken ble sist benyttet av Kong Harald og dronning Sonja i anledning signingen i 1991.

 

Utstillingen er organisert i regi av Nasjonalmuseet som en del av regjeringens gave til kongeparets 75-årsdager i 2012.

 

– Etter stor suksess med de tidligere utstillingene er det en glede å overrekke den siste jubileumsgaven i kroningsbyen Trondheim, sier Audun Eckhoff, Nasjonalmuseets direktør.

 

Rojal bilpark

Kronprins Olavs barneslede, dronning Mauds ridedrakt, og kong Haakons første førerkort er blant gjenstandene som vises fram. Kong Haakons første bil – en belgisk Minerva – og kronprins Olavs Cadillac-lekebil har også funnet veien til kulturbunkeren Dora som opprinnelig er en tysk u-båtbunker fra andre verdenskrig.

 

– Kong Haakon ønsket ikke å bli betraktet som ekstravagant. Derfor avventet han motorvognloven i 1913 før han gikk til anskaffelse av bil. Samme år kjøpte han to Minervaer – én åpen og én lukket. Den ene Minervaen ble så vidt reddet fra bilopphugging på Filipstad i 1937 og står til vanlig utstilt ved Teknisk Museum, forteller Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag (MIST).

 

Buicken (A1) førte i 1945 kong Haakon og kronprinsesse Märtha fra honnørbryggen til Slottet ved hjemkomsten den 7. juni 1945. Bilen er i dag utvilsomt den flotteste i kong Haralds bilflåte.

 

– Bilen er godt ivaretatt og fortsatt kjørbar. Faktisk ble den kjørt på plass i utstillingen, forteller Guttormsen.

 

Fra prins til folkekonge

Private bilder, filmopptak og tekster fra det daværende kongeparets møte med det norske folk under kroningsreisen i 1906 vies også stor plass i utstillingen.

 

– I 1906 led hele Norge av kroningsfeber. Utstillingen følger kong Haakon, dronning Maud og kronprins Olav på deres første store norgesreise i juni 1906 og fortelles delvis gjennom dronningens egne fotografier. På denne reisen gikk kong Haakon fra å være en fremmed prins til å bli Norges folkekonge, forteller Sissel Guttormsen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst 1:

Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff

Bildetekst 2:

Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv
Bildetekst 3:

Kong Haakons første: Kong Haakons første bil, en belgisk Minerva, ble innkjøpt i 1913. Bilen ble så vidt reddet fra bilopphugging på Filipstad i 1937 og står til vanlig utstilt ved Teknisk Museum. Foto: A.B. Wilse/Det kongelige hoffs fotoarkiv

 

Bildetekst 4:

Fortsatt kjørbar: Kong Haakons Buick Roadmaster Convertible er fortsatt i kjørbar stand og regnes som den flotteste av bilene i kong Haralds bilflåte. Foto: Jan Haug/Det kongelige slott


Kontaktpersoner:

* Nasjonalmuseet, kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, mobil 992 89 629
* Nasjonalmuseet, prosjektleder for ”Den kongelig reise”-utstillingene: Anne Qvale, mobil 930 21 810

* Nasjonalmuseet, prosjektkoordinator Anniken Thue, mobil 948 79 044

* Museene i Sør-Trøndelag, konservator Sissel Guttormsen, mobil 997 12 693

Den kongelige reise:

* Regjeringens gave til kongeparet består av fire store utstillinger og to vandreutstillinger og har fått prosjektnavnet ”Den kongelige reise”.

* Prosjektet organiseres av Nasjonalmuseet. Utstillingene vises flere steder i Norge i 2012-2014. Utstillingene er basert på kunst- og kulturhistoriske gjenstander fra de kongelige samlinger.

 

* 3. juni åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” ved kulturbunker Dora i Trondheim. Temaet for utstillingen er kongelige kjøretøy og kong Haakons og dronning Mauds kroningsreise i 1906. Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag, er kurator for utstillingen.

 

* For mer informasjon: www.denkongeligereise.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak kroningsvogn.jpg 17,39 kB (1969x1397)
Bilde - vedlegg til sak DKSF.012242.jpg 3,18 kB (2362x1594)
Bilde - vedlegg til sak wilse 063.jpg 4,44 kB (2362x1701)
Bilde - vedlegg til sak _DSC5532.jpg 1,53 MB (3072x2048)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Nasjonalmuseet, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.05.2013 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS